جلوگیری از تعطیلی كرسی های زبان فارسی

جلوگیری از تعطیلی كرسی های زبان فارسی كاراموند: «راهكارهای جذب مخاطب و جلوگیری از تعطیلی كرسی های زبان فارسی» با بهره گیری از نظرات نمایندگان ۳۶ موسسه داخلی و خارجی فعال در آموزش زبان فارسی در محل بنیاد سعدی برگزار گردید.


به گزارش كاراموند به نقل از ایسنا بر مبنای خبر رسیده، در این نشست كه در چهارمین گردهمایی موسسه­ های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان برگزار شد، بر مسائلی همچون افزایش تعداد دوره ­های كوتاه مدت تربیت مدرس زبان فارسی، استفاده از تمام ظرفیت­ های موجود، جذابیت محتوای آموزشی، توجه به كارآفرینی برای فارسی آموزان و حضور در نمایشگاه­ های بین المللی كتاب كشورها تاكید گردید.
حسن ذوالفقاری استاد زبان فارسی دانشگاه تربیت مدرس همچون اعضای این نشست بود كه عقیده داشت یكی از مشكلات جذب فارسی آموزان برای تحصیل در ایران، مشكلات ویزای ایران برای خارجیان است و برای جذب زبان آموزان، اجرای برنامه ­های گردشگری و ادبی و همینطور تولید شغل برای فارسی آموزان در بخش گردشگری بسیار موثر می­ تواند باشد.
وی همینطور از آمادگی دانشگاه تربیت مدرس، برای برگزاری دوره­ های TTC (تربیت معلم زبان فارسی به غیر فارسی زبانان) با اعطای مدرك اطلاع داد.
فاطمی منش نماینده موسسه حوزوی جامعه المصطفی هم با بیان اینكه این موسسه بیش از ۷۰ نمایندگی از خارج از كشور دارد، مهم ترین اقدامات خویش را جذب دانشجو در رشته ­های علوم انسانی و اسلامی با استفاده از برگزاری­ دوره های كوتاه مدت، تولید انجمن فارغ التحصیلان در جهت بهره گیری از فارغ التحصیلان در تدوین كتاب های آموزشی و تربیت استادان بومی در كشور عنوان نمود.
او همینطور از جذب مخاطب با استفاده از خود فارسی آموزان و راه اندازی وبگاهی برای فارغ التحصیلان بعنوان بازویی تقویتی در گسترش زبان فارسی یاد كرد.


طباطبائی معاون مركز آزفای دانشگاه شهید بهشتی همچون اعضایی بود كه بر نقش مدرس زبان فارسی تاكید ویژه داشت. وی معتقد بود كه تعریف فارسی آموز از ایران و ایرانی به آنچه مدرس زبان فارسی عرضه می دهد بستگی دارد.
همچنین جابر وثیق نماینده انجمن دوستداران زبان فارسی اظهار داشت: اگر در خارج از ایران می­ خواهیم كاری صورت گیرد، باید برای آن هزینه هم صرف شود چون كه در مورد مسئله زبان تنها تبلیغات مشكلی را حل نمی­ كند. استانداردسازی در كتاب­ های درسی هم همچون مسائل مهمی است كه باید در نظر گرفته شود.
معرفی منابع كمك آموزشی زبان فارسی به زبان آموز و امكان انتخاب هر كدام این منابع به اختیار خود وی و تولید شبكه­ های ماهواره ای در مورد آموزش زبان فارسی و ایرانشناسی، همچون مهم­ترین پیشنهادهای فاطمه رسولی موسوی نماینده جامعه الزهرا در این نشست بود.
محمدحسین محبت پناه نماینده موسسه فرهنگی برهان (انتشارات مدرسه) هم با انتقاد از حضور نداشتن كافی كشور ایران در خیلی از نمایشگاه های جهانی كتاب در جهت معرفی زبان فارسی، اظهار داشت: جذب زبان آموز، تابع دیپلماسی فرهنگی و سیاسی كشورهاست و بنابراین باید زمینه های حضور و فعالیت مناسبی برای موسسات اموزشی خارجی تولید كرد.
او همینطور تصریح كرد: ارتباط با مدیران مدارس خارج از كشور و همینطور استفاده از شبكه­ های اجتماعی همچون دیگر راهكارهایی است كه باید جدی گرفته شود.
احمد غنی پور نماینده دانشگاه مازندران هم از اعطای بورس­ های تحصیلی، استفاده از ظرفیت خود فارسی آموزان برای جذب دیگر زبان آموزان و رایزنی با نهادهای مختلف در رابطه با خارجیان بعنوان راهكارهای جذب مخاطب زبان فارسی یاد كرد.
مهدی احمدی مدیر گروه زبانشناسی انتشارات سمت همچون اعضایی بود كه در مورد محتوای كتاب­ های آموزش زبان فارسی نظرات خویش را بیان كرد و اظهار داشت: باید در تولید محتوا از روش­ های تعاملی آموزش زبان بهره برد. هم اكنون بازنمایی فرهنگی ای كه ما در اغلب كتاب­ های خود به مخاطب زبان فارسی عرضه داده ایم یا دارای اشكال بوده و واقعی نیست و یا بسیار اغراق آمیز است.
او در ادامه اضافه كرد: توجه نماییم كه دنیای امروز به سمت گفتمان بینافرهنگی رفته است. این مسئله ای است كه ما باید در تولید محتوای كتاب خود به آن توجه نماییم. مخاطب باید بتواند خودش را در محتوایی كه ما به او عرضه می­ دهیم پیدا كند تا با متن آموزشی ما ارتباط برقرار كند و جذب آن شود.
حمیدرضا نویدی مهر نماینده دانشگاه امام رضا(ع) همچون دیگر افرادی بود كه با تاكید بر اهمیت محتوای كتاب­ های آموزشی، توجه بیشتر به جنبه زیبایی شناسی كتاب­ ها نظیر انتخاب مولفه­ های گرافیكی مناسب را پیشنهاد داد.
سیداسماعیل افتخاری نماینده دانشگاه امام حسین(ع) هم توجه به پیش نیازهای زبان فارسی، كوشش برای تولیدات علمی دانشگاه­های داخل به زبان فارسی و تقویت روحیه ایران دوستی در مردم داخل و خارج از كشور را همچون راه­ های جذب مخاطب و همینطور پیشگیری از تعطیل شدن كرسی­ های زبان فارسی دانست.
سیدمحسن حسینی نماینده انجمن زبان و ادبیات فارسی هم در مورد دلایل تعطیلی كرسی­ های زبان فارسی در دانشگاه­ های جهان اظهار داشت: این مسئله دو دلیل مهم دارد كه یكی از آن ها وجود رقابت شدید در مورد زبان است كه خارج از اراده ماست و دلیل دیگر هم نبود منابع كافی برای آموزش است كه این مسئله در حوزه اراده و اختیاراتمان هست و می توانیم بودجه بیشتری برای تكثیر كتاب در این كشورها اختصاص دهیم.
او در ادامه اضافه كرد: در خلا و بدون تحقیق تصمیم نگیریم. باید به كشورهایی كه برای گسترش زبان فارسی در آن ها تلاش می­ شود توجه داشت. برخی كشورها به علت اشتراك فرهنگی و ارتباطات سیاسی و اقتصادی به هزینه­ های بیشتری برای گسترش زبان فارسی نیاز دارند.
زهرا عباسی مسئول دپارتمان زبان فارسی كانون زبان ایران هم بر شناخت زبان مخاطب زبان فارسی برای آموزش تاكید داشت.
خدیجه كریمی نماینده دانشگاه الزهرا(س) همچون اعضایی بود كه معتقد بود توجه به آموزش مجازی نقش موثری در مدیریت هزینه های توسعه زبان فارسی دارد.
چهارمین گردهمایی موسسه های فعال در آموزش زبان فارسی، ۱۷ دی ماه در بنیاد سعدی با حضور نمایندگانی از ۳۶ موسسه داخلی و خارجی برگزار گردید.


 

1396/10/18
15:17:48
5.0 / 5
5045
تگهای مطلب: فرهنگ , گردشگری , مد , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری