اقتباس اسم رمز آثاری که دیده می شوند
کاراموند: جدید ترین و آخرین نمونه در ارتباط با سریال های اقتباسی، «بامداد خمار» به کارگردانی نرگس آبیار است که قسمت اول آن دو روز قبل از پلت فرم شیدا پخش گردید
ساخت آثار نمایشی با اقتباس از رمان ها، موضوعی است که همیشه خیلی از منتقدان و کارشناسان به آن اشاره کرده اند و کوتاهی در این مورد سرفصل انتفادها بوده است. در چند سال گذشته، گرایش به ساخت محصولات اقتباسی هم در سینما، هم تلویزیون و هم شبکه خانگی باردیگر شتاب گرفته است.
جدیدترین و آخرین نمونه در ارتباط با سریال های اقتباسی، «بامداد خمار» به کارگردانی نرگس آبیار است که قسمت اول آن دو روز قبل از پلت فرم شیدا پخش گردید. این سریال بر مبنای رمانی با همین نام به قلم فتانه حاج سیدجوادی ساخته شده؛ رمانی عاشقانه که در دهه هفتاد منتشر گردید و جزو محبوب ترین و پرفروش ترین رمان های معاصر بشمار می رود. به بهانه آغاز پخش این سریال جدید، مروری داریم بر چهار سریال شبکه نمایش خانگی در قرن جدید که عنوان اقتباسی بودن را یدک می کشند.
بامدادان خمار/اقتباس از چه اثری: «بامداد خمار»
فضای سریال: در حقیقت «بامداد خمار» نخستین تجربه نرگس آبیار در زمینه سریال سازی است، اما با کمی تاخیر نسبت به کار دومش منتشر گردید. سریالی که بر مبنای رمان محبوب فتانه حاج سیدجوادی ساخته شده و اکنون هم یک قسمت از آن انتشار یافه است. این رمان در دهه هفتاد منتشر شد؛ رکورد فروش را شکست و هنوز مورد توجه است.
میزان اقتباس: نرگس آبیار برای ساخت این سریال برعکس «سووشون» بصورت نعل به نعل اقتباس نکرده و تغییراتی در نوع روایت، وضعیت شخصیت ها، جایگاهشان و فضای کلی اثر ترتیب داده است. تغییراتی که البته فعلاً به کلیت اثر صدمه ای نزده و اگر تا پایان با همین فرمان حرکت نماید، یک اقتباس خوب لقب خواهد گرفت.
میزان موفقیت: «بامداد خمار» فعلاً در شروع مسیر قرار دارد و پس از پخش حداقل نیمی از قسمت های آن میتوان عیار واقعی اش را سنجید. اما در نقطه شروع عملکرد آن مقبول است، خصوصاً در زمینه بازیگری. اغلب شخصیت ها به خوبی تصویر شده اند و بازیگرانی مثل مرجانه گلچین، لاله اسکندری و علی مصفا در به تصویر کشیدن کاراکترهای دوست داشتنی این داستان محبوب نمره قبولی می گیرند. بااینکه بار اصلی درام قصه روی دوش ترلان پروانه و نوید پورفرج است که در بخش اول فرصت چندانی برای بازی نداشتند و برای دیدن نتیجه کار آنها باید چند قسمتی با این شخصیت ها و عشقی که درگیر آن هستند همراه شویم. فضاسازی سریال دیگر وجه مثبت آن است. در مجوع نظرات مخاطبان هم نشان میدهد قسمت اول «بامداد خمار» توانسته رضایت خیلی ها را به دست آورد.
سووشون /اقتباس از چه اثری: «سووشون»
فضای سریال: این سریال پرحاشیه ترین اثر موجود در این لیست است. اولین سریال پخش شده از نرگس آبیار که اقتباسی از رمان مشهور سیمین دانشور است؛ رمانی محبوب که جزو آثار جریان ساز ادبی کشورمان نیز بشمار می رود. نرگس آبیار در این سریال بشدت به متن وفادار بود و همین مسئله نیز برایش حواشی ریز و درشتی به وجود آورد. همین طور سریال به علت صحنه نمایش رختخواب زری و یوسف در بخش نخست، چند هفته توقیف شد و پلت فرم نمایش دهنده آن یعنی نماوا تا مدتی از دسترس خارج شد.
میزان اقتباس: نرگس آبیار در این سریال کوشش کرد تمام جزییات و ساختار کتاب را حفظ کند و به کلیت داستان سیمین دانشور وفادار بماند. همین روایت سریال در بعضی قسمت ها را کند کرد و انتقاداتی به آن وارد شد.
میزان موفقیت: شاید اگر سریال در قصه گویی مثل قسمت های آخر فصل اول عمل می کرد، طرفداران بیشتری به دست می آورد. با این وجود «سووشون» از نظر فضاسازی و بازیها اثری واجد توجه است.
زخم کاری اقتباس از چه اثری: «مکبث»، «بیست زخم کاری»
فضای سریال: «زخم کاری» محمدحسین مهدویان در فصل اول با اقتباس از رمان «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی زاد و الهام از «مکبث» شکسپیر ساخته شد. این سریال در فصل های بعدی نگاهی به دیگر آثار شکسپیر داشت. سریال روایتی است از جنگ قدرت و ثروت.
میزان اقتباس: میتوان گفت این سریال اقتباسی «آزاد» بوده، یعنی از عناصر اصلی داستان و فضای رمان بهره برده اما در روایت، شخصیت ها و موقعیت ها تغییراتی دیده شده است.
میزان موفقیت: ترکیب داستانی سریال «زخم کاری» یکی از برگ برنده های این اثر است. سریالی جنایی که فساد اقتصادی، روابط قدرت و ارتباطات بین آدم ها را به خوبی نمایش می دهد و شخصیت هایی با پیچیدگی های خاص، کاریزماتیک و دوست داشتنی را به مخاطب ارائه می کند. بااینکه فصل های بعدیاین سریال با انتقاداتی همراه بود، اما با این وجود فصل اول آن از نظر قصه، شخصیت پردازی، بازیگری، کارگردانی و… به قدری اثرگذار بود که مخاطب را تا فصل چهارم به دنبال خود بکشاند.
یاغی اقتباس از چه اثری: «سالتو»
فضای سریال: یک سال پس از «زخم کاری» سریال «یاغی» به کارگردانی محمد کارت انتشار یافت، سریالی که به علت داستان جذاب، بازیگران مطرح و شخصیت های دوست داشتنی به یکی از آثار موفق شبکه نمایش خانگی تبدیل شد. پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، علی شادمان، فرهاد اصلانی، نیکی کریمی، امیر جعفری و… بازیگران اصلی این سریال بودند که بازی اکثرشان نیز با استقبال رو به رو شد.
میزان اقتباس: اقتباس در این سریال نیز آزاده بوده است و تیم سازندگان آن بر طبق برداشت خود از رمان «سالتو» مهدی افروزمنش بهره برده اند. همانطور که نویسنده کتاب نیز در همان سال ارتباط مستقیم یا مشورتی میان تولیدکنندگان سریال و نویسنده رد کرد و همین مسئله میزان وفاداری به متن اصلی رمان را کمتر کرده بود.
میزان موفقیت: «یاغی» جزو آثار پرمخاطب شبکه نمایش خانگی بود که در زمان پخش توانست تماشاگران زیادی را بسمت خود جذب نماید. سوژه خاص ورزشی این سریال، بازیهای خوب در دو قطب پولدار و فقیر اثر، واقع گرایی و انسجام داستانی آن، سریال محمد کارت را در مجموع اثری دوست داشتنی کرد، بااینکه پایان بندی آن به زعم خیلی از منتقدان جای کار بیشتری داشت و اگر با وسواس بیشتری ساخته می شد خروجی نهائی جذاب تر از این بود.
منبع: رهاپرس
به طور خلاصه، این سریال مبنی بر رمانی با همین نام به قلم فتانه حاج سیدجوادی ساخته شده؛ رمانی عاشقانه که در دهه هفتاد منتشر شد و جزو محبوب ترین و پرفروش ترین رمان های معاصر به حساب می آید. با این وجود سووشون از نظر فضاسازی و بازی ها اثری واجد توجه است.
فضای سریال: زخم کاری محمدحسین مهدویان در فصل اول با اقتباس از رمان بیست زخم کاری نوشته محمود حسینی زاد و الهام از مکبث شکسپیر ساخته شد. پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، علی شادمان، فرهاد اصلانی، نیکی کریمی، امیر جعفری و… بازیگران اصلی این سریال بودند که بازی اکثرشان هم با استقبال رو به رو شد.
میزان اقتباس: اقتباس در این سریال هم آزاده بوده است و تیم سازندگان آن بر طبق برداشت خود از رمان سالتو مهدی افروزمنش بهره برده اند.
منبع: karamond.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کاراموند در مورد این مطلب