زیر و بم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی که برای پژوهش سینمایی هزینه شد

زیر و بم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی که برای پژوهش سینمایی هزینه شد سازمان سینمایی در دو سال 1398 و 1399 در حالی برای چند طرح پژوهشی بیش از یک میلیارد و 600 میلیون تومان قرارداد بسته که معین نیست فایده این طرح ها برای سینمای ایران چه خواهد بود!


به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، در امتداد سیاست شفاف سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در قالب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، جزییات گزارش عملکرد مالی طرح های پژوهشی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی در سالهای ۹۸ و ۹۹ از طرف روابط عمومی سازمان انتشار یافته است.
جزییات این گزارش به تفکیک طرح های دو سال قبل برمبنای عنوان پروژه، مجری، مبلغ قرارداد، تاریخ شروع و اتمام طرح ها تنظیم شده و مجریان این طرح ها بیشتر در زمینه پژوهش هنر، فرهنگ و رسانه مدرک و سمت داشته اند.
بر طبق اطلاعات درج شده رقم کلی قراردادهای سال ۹۸، با ۱۸ طرح به ۶۳۰ میلیون تومان می رسد و در سال ۹۹ نیز ۱۴ طرح پژوهشی با مبلغ کلی ۹۸۵ میلیون تومان قرارداد ثبت شده که برخی از آنها همچنان درحال انجام هستند و نسخه نهایی برخی هم تحویل داده شده است.
بااینکه تخصیص اعتبار مناسب به کارهای پژوهشی در جای خود اقدامی قابل توجه است، اما نکته اینجاست که مشخص نیست نتیجه این پروژه ها - دست کم آنها که تمام شده - به کجا رسیده است. همین طور معین نیست هرکدام از این طرح ها که عنوان برخی از آنها گنگ است، به چه عنوان و با چه هدفی تهیه شده و می شوند.
برخی صاحب نظران در زمینه پژوهش و تالیف کتاب های سینمایی که سال ها در این عرصه فعال بوده و هستند، معتقدند خیلی از این طرح ها حتی اگر به نحو احسن هم انجام شوند کارایی مشخصی ندارند و بیشتر سفارش شده هستند. ضمن این که کیفیت خیلی از این طرح های پژوهشی - برمبنای آن چه تا حالا مشاهده شده - مناسب و باارزش نیست؛ یعنی به مفهوم واقعی پژوهش و تحقیقی برایشان انجام نشده وحتی در مواردی، بیشتر شامل یکسری اطلاعات کپی شده از منابع گوناگون هستند.
همین طور دیده شده که تعدادی از این پژوهش های سینمایی سال ها در گوشه ای از سازمان خاک خورده، بعد به کمد یا انباری منتقل شده و دیگر اثری از آنها باقی نمانده است، چونکه کارکردی جهت استفاده نداشتند.
حالا برخی از عنوان های این ۵۲ طرح پژوهشی انتشار یافته نیز همین تردیدها را به همراه دارد که کارکرد آنها چیست؟ و برچه اساسی قرادادهای چند ۱۰میلیونی منعقد شده است؟ بطورمثال جای سوال است که طرح پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات که وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است با عنوان «بررسی زنجیره ارزش در سینمای معاصر ایران و عوامل موثر بر آن» و با قراردادی به مبلغ ۲۳۵ میلیون تومان چه هدفی را دنبال می کند و کارکردش چه خواهد بود؟
پژوهش «بررسی روایت رخداد انقلاب اسلامی در سینمای ایران» با قرارداد ۴۰ میلیون تومان، مجموعه مقالات فقه فیلم و سینما با مبلغ ۷۵ میلیون تومان از دیگر نمونه های این طرح ها هستند که سوال های مختلفی درباره نتیجه و کارکرد آنها می توان بیان کرد.
همین طور سینمای کودک که در این سال ها شوراها و کارگروه های مختلفی برای آن تشکیل شده ولی هنوز اندر خم یک کوچه است و دست اندرکارانش هر سال بیش از پیش ناامید می شوند، در جدول های انتشار یافته چند طرح پژوهشی دارد؛ مثل «الزامات ایجاد ساز و کار فرهنگی سینما برای کودکان» با مبلغ ۶۵ میلیون تومان یا دو طرح با عنوان «مطالعه وضعیت همبستگی و گسست اجتماعی در سینمای ایران ( مطالعه موردی آثار برگزیده ۳۸ دوره جشنواره فیلم فجر) » و «مطالعه بازنمایی رابطه والدین و کودک در سینمای ایران» که هر دو ازطریق یک نفر اجرا می شود و برای هر کدام به ترتیب ۴۰ و ۵۰ میلیون تومان قرارداد بسته شده است.
البته ناگفته نماند که پژوهشگران تعدادی از این طرح ها دست روی موضوع هایی گذاشته اند که اگر سیستم مدیریتی نتایج آنرا درنظر بگیرد، دمی توانند مفید واقع شوند چونکه در یک شرایط درست و اصولی قاعدتا همین اتفاق باید رخ دهد، اما از انجا که تجربه خلاف این را نشان داده بطور معمول این تحقیق ها جز برای پژوهشگران خود حاصلی ندارند آن هم وقتی که خیلی از مولفان باسابقه در زمینه سینما حق تالیف های این چنینی برای آثار خود نمی گیرند.
جزییات این اطلاعات در لینک های زیر قابل مشاهده است:
گزارش پروژه های پژوهشی سال ۱۳۹۸
گزارش پروژه های پزوهشی سال ۱۳۹۹



1400/05/13
11:54:19
5.0 / 5
681
تگهای مطلب: جشن , جشنواره , سینما , طلا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری