همایون امیرزاده خبر داد

تولید ردیف بودجه مستقل برای حمایت از ادبیات

تولید ردیف بودجه مستقل برای حمایت از ادبیات كاراموند: مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در مراسم پایانی سومین جایزه ادبی ˮسیلكˮ، از تولید ردیف بودجه مستقل برای حمایت از حوزه ادبیات در سال آینده اطلاع داد.


به گزارش كاراموند به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون امیرزاده در آیین پایانی سومین دوره جایزه ادبی هنری سیلك با اشاره به فرهنگ غنی كاشان، از ضرورت حفظ میراث مكتوب سخن گفت و اظهار نمود: صیانت از ادبیات و داشته های ادبی بعنوان بزرگ ترین سرمایه و میراث معنوی كشور ضرورت دارد. كاشان با عنایت به تمدن چندین هزارساله و تاثیرگذاریِ آن بر ادبیات خصوصا شعر كشور در دو سده اخیر، یكی از مناطقی است كه ظرفیت بالایی در این حوزه دارد.
او اضافه كرد: نیازمند بازآفرینی و توسعه سرمایه های كهن فرهنگی هستیم. واگذاری این فعالیت ها به بخش خصوصی و نهادهای مردمی می تواند زمینه را برای تحقق این امر تولید كند. نمونه بارز آن هم جایزه ادبی سیلك است كه در سه سال قبل گام های موثری در این حوزه برداشته است و قابلیت تكثیر در دیگر مناطق كشور را هم دارد.
مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از تولید یك ردیف بودجه مستقل برای حمایت از حوزه ادبیات در سال ۱۳۹۷ اطلاع داد و اظهار داشت: برای اولین بار و با پیگیری های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه ادبیات بعنوان یك ردیف بودجه مستقل در بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. با این اقدام ساماندهی و حمایت از انجمن های ادبی كشور از قالب یك راهبرد به دستورالعمل اجرایی تبدیل شده است.
در ادامه این مراسم، منیر عسگرنژاد، دبیر جایزه ی ادبی هنری سیلك اظهار داشت: رویكرد ویژه به ادبیات ایرانی در كنار آثار ترجمه به منظور تحرك و پویایی در حوزه ی شعر و داستان كشور و هم تولید فضای سازنده برای تبادل آرا و افكار اهل قلم، از اهداف و ضرورت­های برگزاری این جایزه ی مستقل است.
او با بیان استقبال بیشتر نویسندگان و شاعران از سومین دوره ی این جایزه اظهار داشت: امسال بیش از ۱۴۰ اثر داستانی و ۱۸۰ كتاب شعر چاپ اول در سال ۱۳۹۵به دبیرخانه ی جایزه ارسال شد و بعد از داوری آثار ضمن ارج نهادن به تمامی كتاب های رسیده به دبیرخانه سه اثر «گربه ساكن چنار» محمد بكایی، «وقتی قوها پیر می شوند» خدیجه شریعتی و «بگذار برسانمت» محمدرضا گودرزی بعنوان برگزیدگان این جایزه در بخش داستان شناخته شدند. همینطور با نظر هیات داوران كتاب های «بر ایوان چراغی نیست» سیروس نوذری، «ایرج میرزای تو» حسن بهرامی و «گناه باران» سید محمود علوی نیا بعنوان برگزیدگان جایزه ادبی در حوزه شعر معرفی شدند.
عسگرنژاد درباره تركیب هیات داوران جایزه ادبی سیلك هم اظهار داشت: در بخش داستان، ابوتراب خسروی، كیهان خانجانی و امیرعباس مهندس و در بخش شعر، منیر عسگرنژاد، مصطفی جوادی مقدم و سید مهدی رضوی زاده داوری آثار را بر عهده داشتند.
همچنین در این مراسم لوح تقدیر محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیر برگزاری جایزه ادبی سیلك توسط نیكنام حسین پور، مشاور منابع و امور انسانی به منیر عسگرنژاد تقدیم شد.
بر اساس این گزارش، همینطور مشاوران معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منزل احمد مشجری (محبوب كاشانی) یكی از پیشكسوتان ادبیات آیینی و شعر كاشان رفتند و به پاس تلاش و همت وی تقدیر لوح تقدیری را از جانب معاون امور فرهنگی به وی تقدیم كردند. استاد احمد مشجری یكی از آخرین بازمانده های انجمن ادبی صباست كه نزدیك به ۲۰۰ سال قدمت ادبی دارد. وی در این دیدار بعضی از خاطرات خود از حضور سهراب سپهری در انجمن های ادبی را بازگو كرد.
همچنین در ادامه هیات معاونت امور فرهنگی به خانه سید محمد صالحی؛ پژوهشگر و نویسنده كاشانی رفتند و با تقدیم لوح تقدیری از جانب معاون فرهنگی از خدمات وی در حوزه كتاب و كتابخوانی تقدیر كردند. سید محمد صالحی بیش از ۶۰ عنوان كتاب درباره اهل بیت(ع) ترجمه و تدوین كرده است.



1396/09/26
23:35:46
5.0 / 5
4624
تگهای مطلب: جایزه , شعر , فرهنگ , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری