گله های كیومرث پوراحمد

گله های كیومرث پوراحمد به گزارش كاراموند كیومرث پوراحمد با بیان این كه بعضی از آنهایی كه پشت میزها نشسته اند، دغدغه سینما ندارند و با سینما مدیریت و كاسبی می كنند، اظهار داشت: آنهایی كه دغدغه دارند، امكانات ندارند و حمایت نمی شوند.



به گزارش كاراموند به نقل از ایسنا، نشست خبری هیات داوران چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد با حضور داوران بخش های مختلف این جشنواره پنجم آذرماه در مركز آموزشی و رفاهی فرهنگیان امام سجاد (ع) در شهر مشهد برگزار گردید. وحید گلستان رئیس گروه هیأت داوران این جشنواره است. در این نشست هیات داوران بخش های مختلف جشنواره بین المللی فیلم رشد از شرایط برگزاری این جشنواره، تعداد و سطح آثار و همینطور از انتظارات و دغدغه های خود سخن گفتند.

با سینما كاسبی می كنند
كیومرث پور احمد عضو هیات داوران بخش فیلم داستانی بلند جشنواره فیلم رشد با اشاره به دوران مدیریت علیرضا زرین در كانون پرورش و فكری كودكان و نوجوانان در اوایل انقلاب اظهار داشت: وقتی آدمی را كه خاصیت داشته باشد برمی دارند و انسانی بی خاصیت می گذارند، سازمان از حیز انتفاع ساقط می گردد. كانون در گذشته خیلی فعال بود و فیلم هایش در سراسر ایران نمایش داده می شد اما الان به سازمانی تبدیل شده كه هرچند سال یك فیلم می سازد.
او همینطور اظهار نمود: بعضی از آنهایی كه پشت میزها نشسته اند، مشغولیت دیگری دارند و دغدغه سینما ندارند، درحالی كه ما با سینما زندگی می كنیم و نفس می كشیم اما آنها با سینما مدیریت و كاسبی می كنند.
پوراحمد با مطرح كردن مسائلی مثل "خاله بازی" و "فامیل بازی" و "معامله كردن پست" ابراز عقیده كرد: پست ها را به افرادی می دهند كه شایسته نیستند و فقط میزشان را چسبیده اند و دلشان نه برای ایران، نه برای كودك ایران و... نمی سوزد. باید شرایطی مهیا شود كه فیلم سازان فیلم بسازند. آنهایی كه دغدغه دارند، امكانات ندارند، حمایت نمی شوند و یا سرمایه آنها جور نمی شود.
او با بیان این كه "بنیاد فارابی گفته خودم برای ساخت فیلم نامه ام سرمایه بیاورم و این در شرایطی است كه به بعضی ها كه نور چشمی هستند سرمایه می دهند" درباره اینكه چرا مثل همیشه شاداب و سرحال نیست اظهار داشت: هم اكنون زمین خورده ام و مهره هایم صدمه دیده اند و درد دارم. علاوه بر این موضوع، یك زمانی سالی یك فیلم می ساختم اما الان هر پنج یا شش سال یك فیلم می سازم. طبیعتا كلا حالم خوب نیست.
پوراحمد همینطور بیان كرد: با عرض پوزش از برگزاركنندگان جشنواره فیلم رشد باید بگویم كلا جشنواره ها اعم از جشنواره رشد، فجر و... هیچ تاثیری بر بدنه سینما نداشته اند، ندارند و نخواهند داشت.
فیلم باید بچه ها را به چالش بكشد

در این نشست مونیكا واهی یكی دیگر از داوران بخش فیلم داستانی بلند جشنواره فیلم رشد در مورد معیارهای انتخاب فیلم برتر اظهار نمود: فیلم باید خلاقانه و جدید باشد، بچه ها را به چالش بكشد و سوال در ذهن آنان تولید كند. همینطور فیلم باید داستانی طولانی داشته باشد. داستان باید به گونه ای باشد كه كنجكاوی را ترغیب كند. به جهت اینكه بخواهیم دنیا تغییر كند باید فكر كردن و به چالش كشیدن در بچه ها را تقویت كنیم

مشكل فیلم ها داستان گویی است

همچنین مسعود نقاش زاده یكی دیگر از اعضای هیات داوران بخش فیلم داستانی بلند فیلم رشد بیان كرد: بیشترین مشكلات فیلم هایی كه تابحال دیده ایم مربوط به داستان گویی است. این مورد نشان داده است نیازمند توجه ویژه به طراحی دراماتیك برای فیلم ها هستیم. همینطور در بخش فیلم داستانی بلند از كشورهای دیگر فیلمی نداشتیم. لازم است در جشنواره های بعدی مدیران برای پذیرش فیلم ها از سراسر دنیا اقدام كنند.

معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی خاطرنشان كرد: خوشبختانه سینمای كودك و نوجوان از امسال دارد در بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی كشور مورد توجه قرار می گیرد. در این زمینه برنامه های گسترده ای در زمینه های تولید فیلم، توسعه فرصت های نمایش و زیرساخت های نمایش، پخش و تبلیغات در دست اقدام است.

حضور سینمای مستند در بحران ها كمرنگ است

ارد زند عضو هیات داوران بخش مستند چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد هم با اشاره به اینكه «در كشور ما بحران های زیادی وجود دارد»، اظهار نمود: سینمای مستند می تواند به آگاهی بخشی مردم در این زمینه ها كمك نماید به شرطی كه امكان فعالیت به مستندسازان داده شود. لازم است سینمای مستند در تمام بحران های كشور حضور فعال داشته باشد. الان این حضور كمرنگ است، آنچه هم ساخته می گردد به خوبی به دیگران منتقل نمی شود.

او اضافه كرد: جشنواره فیلم رشد قدیمی ترین جشنواره است، باید قدر آن را دانست و این جشنواره را حفظ كرد اما جشنواره ای كه بازار و بیننده نداشته باشد و به تولید فیلم كمك نكند بیشتر شبیه یك ویترین می گردد. نه تنها این جشنواره بلكه تمام جشنواره های ما این نقطه ضعف را دارند

سینمای مستند و موضوعات جدید ایران و بین الملل

محمد عارف از دیگر اعضای هیات داوران جشنواره فیلم رشد هم اظهار داشت: مدیران و متولیان فرهنگی باید رابطه بین مردم، هنرمند و اثر را برقرار كنند. اگر این سه ضلع درست شوند فیلم های مستند قوی بیش از فیلم های داستانی به دل مردم می نشیند. یك تعداد از فیلم های مستندی كه از گذشته به ارث رسیده اند جلوتر از سینمای داستانی ما قرار دارند و مردم از آنها لذت می برند. اگر این سه ضلع سر جای خود قرار بگیرند، یقینا سینمای مستند با موضوعات جدید ایران و بین الملل می تواند وارد خانه ها شود و علاوه بر زیبایی شناختی، جنبه های آموزندگی هم به مردم منتقل كند.

همیشه معضل فیلم های علمی را داشته ایم

احمد طالبی نژاد در این نشست با اشاره به اینكه «همیشه معضل فیلم های علمی را داشته ایم»، اظهار نمود: نه تنها در فیلم های علمی تولید داخل كشور بلكه در جذب فیلم های علمی خارج از كشور هم معضل داشته ایم. امسال هم این معضل را داریم و سال های آینده هم خواهیم داشت. تولید فیلم علمی همچون تولید مستندهای اجتماعی نیست كه سرمایه گذار خصوصی این كار را انجام دهد. شركت ها و سازمان هایی هستند كه كارشان تولید فیلم علمی است. باید با آنها رابطه برقرار كرد. این رابطه هم اكنون گسسته است. در آلمان، هلند، فرانسه و حتی چین شركت هایی وجود دارند كه كار آنها فقط تولید فیلم علمی است.

این منتقد فیلم خاطرنشان كرد: فیلم علمی را اساسا باید مراكز پژوهشی و آموزشی به فیلم ساز سفارش بدهند. هیچ تهیه كننده ای با پول جیب خود فیلم علمی نمی سازد. كدام یك از دانشگاه ها و پژوهشگاه های ما ردیف بودجه ای برای تولید فیلم علمی و آموزشی دارند؟ شركت ها و سازمان های دانش بنیان زیاد داریم اما آنها به علت ضعف مدیریت نیازی به تولید فیلم علمی احساس نمی كنند.

در بخش مستند علمی فیلم ایرانی نداشته ایم

در بخش دیگری از این نشست رامتین شهبازی از دیگر اعضای هیات داوران بخش مستند علمی جشنواره فیلم رشد اظهار نمود: در بخش مستند علمی فیلم ایرانی نداشته ایم. شاید در دانشگاه در این زمینه تنبلی كرده ایم؛ باید واحدهایی برای این حوزه كه می تواند منبع درآمدی برای افرادی كه سینما می خوانند باشد، درنظر گرفته شود

تولید مستند علمی خیلی سخت است

در ادامه این نشست علی حیدر ریزودی از دیگر اعضای هیات داوران بخش مستند علمی فیلم رشد بیان كرد: تولید مستند علمی خیلی سخت است، زیرا موضوعات علمی و تخصصی هستند و كار تحقیقی خوبی باید انجام شود. متاسفانه هیچ فیلم ایرانی امسال در این بخش شركت نكرده است. تولید فیلم علمی نیاز به سرمایه گذاری قوی دارد و بنابراین شركت هایی فیلم را تولید می كنند. اغلب فیلم هایی كه تابحال در جشنواره دیده ایم توسط شركت های بزرگ غربی تولید شده اند.

بازبینی در سازوكارهای جشنواره

همچنین وحید گلستان، رئیس هیات داوران چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد در این نشست خبری اظهار نمود: به جهت اینكه جشنواره رشد و فیلم های آموزشی بتواند به شكل شگفت انگیزی رشد كند علاوه بر بازبینی در سازوكارهای جشنواره و اینكه از درون به بلوغ نزدیكتر شود، از بیرون هم تولید بازار واقعی فیلم آموزشی می تواند به رشد جشنواره كمك نماید. خیلی از فیلم سازان به خصوص در شهرستان ها هستند كه نخستین فیلم خویش را در این جشنواره دیده اند یا این جشنواره در فرآیند آموزش به آنها كمك هایی كرده كه همچنان در خاطر آنها مانده است.

ركوردشكنی كانون در تولید انیمیشن

در ادامه این نشست محمدرضا كریمی صارمی، عضو هیات داوران بخش انیمیشن فیلم رشد اظهار نمود: بهترین فیلم های انیمیشن تولیدشده كشور در دو سال قبل در این جشنواره حضور دارند. در این جشنواره باید ۶۰ فیلم ببینیم. از این تعداد ۸ فیلم بلند و ۵۵ فیلم كوتاه هستند. در حوزه فیلم كوتاه هم حدود ۱۰ تا ۱۵ فیلم كوتاه در جشنواره حضور دارند. در مجموع ۳۰۰ جایزه جهانی كسب كرده اند. بهترین فیلم های جذب شده مستقل هستند و برخی از آنها هم در حوزه سینمای تجربی قرار دارند.

مدیر بخش سینمایی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان تصریح كرد: هم اكنون در كانون پرورشی فكری كودكان هزار كتابخانه فعال است. ۱۹۵ ماشین داریم كه هر روز بامداد به مناطق محروم می روند و فیلم و كتاب نمایش می دهند. یك تریلی داریم كه ۵۲ سال است هر روز به استان های كشور می رود و تئاتر اجرا می كند. درحال حاضر این تریلی در منطقه زلزله زده غرب كشور قرار دارد. همینطور بیش از ۱۸۲ هنرجوی ما در این مناطق فعالیت فرهنگی انجام می دهند.

كریمی صارمی اضافه كرد: كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با عنایت به توان مالی سالی یك فیلم سینمایی و ۱۵ فیلم انیمیشن می سازد. البته امروز ركورد را شكسته و ۳۴ فیلم انیمیشن كوتاه در دست تولید دارد. امیدواریم امسال بتوانیم دو فیلم سینمایی بسازیم. تلاش می كنیم كیفیت را در استانداردهای كانون داشته باشیم. فیلم "پایان رویاها"ی آقای طالبی كه آخرین تولید ما است از ۱۱ آذرماه اكران می گردد.

رشد در حوزه انیمیشن

در بخش دیگری از این نشست پروین تمجید از دیگر اعضای هیات داوران بخش انیمیشن چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد اظهار نمود: رشدی كه در حوزه انیمیشن در این چند سال در ایران دیده ام كاملا شاخص است. اگر جشنواره ها برای دیگر گروه های سینما خیلی اثرگذار نیست، برای انیمیشن خوب است زیرا ما بستری برای نمایش فیلم هایمان نداریم. اغلب فیلم هایی كه در بخش تلویزیونی نیستند اكران ندارند. اكران ضعیفی برای نمایش انیمیشن ها داریم. تعداد فیلم های سینمایی هم زیاد نیست.

سینمای ما به سمت كودك برنمی گردد اگر...

در این نشست خبری امیر توده روستا عضو هیات داوران بخش داستانی كوتاه فیلم رشد درباره تولید فیلم های كوتاه برای كودكان اظهار نمود: متاسفانه یا خوشبختانه در خیلی از مواقع فیلم كوتاه پیرو اتفاقات و جریانات سینمای بلند قرار می گیرد و تحت تاثیر این سینما تغییراتی می كند. هم نسلان من خیلی دیمی بزرگ شدند اما حالا كه به دورانی رسیدیم كه همه چیز با سازمان دهی اتفاق می افتد اینجا دیگر نمی شود منتظر شد كه بچه ها خودشان خوب تربیت شوند، خوب بزرگ شوند و موفق هم باشند. بطور قطع نیاز داریم كمی از این نگاه خیلی سختی كه نسبت به كودكان داریم روی برگردانیم. تا این اتفاق نیفتد سینمای ما هم به سمت كودك برنمی گردد.

او در مورد علت ضعف فیلم نامه در فیلم های كوتاه اظهار داشت: در عین حال كه مدعی هستیم فیلم كوتاه جریان مستقل و مخاطبان جدی خویش را دارد اما دوستانی هم معتقد هستند كه فیلم كوتاه مسیری برای تجربه كردن فیلم سازی است. حتی برای من كه در دوره ای فقط فیلم كوتاه می ساختم بطور قطع فیلم كوتاه آن جریان مستقل را دارد اما باز در دل خود برای من یك تجربه نو بوده و هیچ وقت هیچ فیلم كوتاهی را با ذهنیتی كه مطلقا دارم كار تمام حرفه ای انجام می دهم نساخته ام به این دلیل كه همیشه در ساخت فیلم كوتاه در حال یادگیری بوده ام. بنابراین در جریان فیلم كوتاه بسیار پیش می آید كه فیلم نامه به سروسامانی كه باید، نمی رسد.

رئیس انجمن فیلم كوتاه خانه سینما در مورد فیلم های جشنواره رشد اظهار نمود: در بخش فیلم های خارجی شرایط خوبی داشتیم اما در بخش فیلم های ایرانی به نظر می رسد فیلم هایی را كه مدنظر ما است كمتر دیده ایم. امیدوار هستیم این روند در ادامه تغییر كنند.

تجربه ای شخصی

در ادامه این نشست شهرام مكری، عضو هیات داوران بخش داستانی كوتاه چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد اظهار نمود: علاوه بر جذابیتی كه همیشه مشهد برای من دارد و فیلم های كوتاه هم بخشی از علاقه و سرگرمی من هستند، در جشنواره رشد از مصاحبت امیر توده روستا و خانم نایه بهره می برم. شناختی كه خانم نایه از ایران و فرهنگ آن دارد برای من جذاب است. به همین دلایل جشنواره رشد این دوره برای من تجربه شخصی دارد.

فیلم های خیلی كمی برای كودكان زیر ۱۲ سال تولید می شود

سانت نایه، عضو هیئت داوران بخش داستانی كوتاه چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد از كشور هلند، در بخش دیگری از این نشست بیان كرد: دو سوم فیلم های این بخش را تابحال دیده ام و متوجه شده ام فیلم های خیلی كمی برای كودكان زیر ۱۲ سال در ایران تولید می گردد. وقتی برای سنین پایین فیلم ساخته نمی شود، آنها در گروه های سنی دیگر هم فیلم نمی بینند، به سمت ژانرهای دیگر رو نمی آورند تا برای آنها فیلم ساخته شود.

این داور بین المللی تصریح كرد: در ۲۰ سال قبل خیلی كوشیده ام كه با سینما و فیلم سازان ایران آشنا شوم و با آنها ارتباط برقرار كنم. با قابلیت های فیلم سازان فارابی و كانون تا حد زیای آشنا هستم. با مسائل سیاسی ایران در ۲۰ سال قبل آشنایی دارم. اما امیدوارم اتفاقاتی كه در سال های گذشته افتاد كمك نماید این ارتباط بیشتر و بیشتر شود.

نایه در انتها خاطرنشان كرد: بچه ها هم اكنون درگیر رسانه های اجتماعی هستند تا درگیر مسائل درسی در مدرسه. بحث های جامعه شناسانه نشان داده است كه خانواده ها در وهله اول در پرورش دانش اجتماعی موثر هستند و در مرحله بعد رسانه های اجتماعی این نقش را ایفا می كنند. كودكان رسانه های اجتماعی استفاده می كنند. مهم نیست كه ما این مورد را رد یا قبول كنیم این مورد وجود دارد و راه خویش را پی می گیرد. این كه می دانیم كودكان توسط رسانه های اجتماعی پرورش پیدا می كنند وظیفه مهمی را بر دوش ما قرار می دهد.



 

1396/09/06
23:50:56
5.0 / 5
4821
تگهای مطلب: جشنواره , فرهنگ , فیلم , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری