در  شب های مستند موزه سینما مطرح شد؛

پل آزادی یک حماسه است

پل آزادی یک حماسه است کاراموند: جلسه اکران و نقد و بررسی مستند پل آزادی در موزه سینما اجرا شد.



به گزارش کاراموند به نقل از روابط عمومی موزه سینما، همزمان با هفته دفاع مقدس، عصر روز دوشنبه دوم مهر مستند «پل آزادی» در موزه سینما نمایش داده شد و بعد از آن جلسه نقد و بررسی با حضور مهدی مدنی کارگردان اثر، محمد داوودی فیلمبردار پیشکسوت و تهیه کننده و مهرداد فراهانی پژوهشگر سینمای مستند اجرا شد.
مهدی مدنی در آغاز این جلسه درباره ی روند تولید این مستند اظهار داشت: ابتدا می خواهم به خانواده های داغ دیده معدنچیان طبس تسلیت بگویم. ما شاهد جنگ بوده ایم و می دانیم اتفاق بسیار وحشتناکی است. این که به مخاطبان نشان دهیم اتفاقاتی که در خرمشهر رخ داد، بسیار غیر انسانی بود کاری است که ما فیلمسازان باید انجام بدهیم.
وی افزود: وقتی با شرایط امروز به این فیلم نگاه می نماییم متوجه می شویم که یک شهری چقدر مظلومانه مورد حمله قرار گرفت. در خرمشهر یک سری جوانان پای کار آمدند و از سرزمین و شهرشان دفاع کردند و با هرچیزی که در توانشان بود مقابل ارتش عراق ایستادند تا آن زمان که پلی ساخته شد و از تمامی جای سرزمین دورهم جمع شدند و این شهر را از دشمن پس گرفتند.
مدنی درباره ی فیلمبرداری این مستند اظهار داشت: من شناخت زیادی از آقایان محمد داوودی و فرهاد صبا داشتم و مطمئن بودم که نتیجه کار این دو بزرگوار می تواند محور اصلی اثر باشد. البته از تمام مراکز ایران فیلمبردار به خرمشهر فرستاده شده بود و حجم فیلم ها بسیار زیاد شده بودند اما محور اصلی کار بر طبق آثار این دو عزیز بود.
این کارگردان پیشکسوت اضافه کرد: من حضور فیزیکی در کنار فیلمبرداران نداشتم و آنها بر طبق ذهنیت خودشان زاویه دوربین و موارد مختلف را انتخاب می کردند. مسلما فیلمبرداری در آن شرایط بسیار مشکل است اما من به آنها اطمینان داشتم.

کامکار برای موسیقی یک ریال نگرفت
وی در ادامه اظهار داشت: نمی توانم بگویم چند ساعت راش در اختیار داشتیم اما یکی از اتاق های ما در آن زمان پر از فیلم بود. ما روزها و ساعات زیادی با تدوینگر مستند فقط راش ها را تماشا می کردیم تا بتوانیم از میان آنها صحنه هایی را انتخاب نماییم. این مساله را به جرات می گویم که من به عنوان کارگردان به عمد هیچ صحنه ای را حذف یا اضافه نکردم و آن چه شما تماشا کردید تنها ذهنیت من بود.
مدنی درباره ی موسیقی نیز اظهار داشت: در آن روزها همه در وضعیت سختی قرار داشتند و صداوسیما گزارش هایی منتشر می کرد که خسته کننده شده بود. درنتیجه ما تصمیم گرفتیم در فیلم بجای نریشن از موسیقی استفاده نمائیم. آقای کامکار و خانواده شان بتازگی از سنندج به تهران آمده بودند. زمانی که فیلم را تماشا کردند بدون مقدمه گفتند که من تمام کارهای موسیقی این مستند را انجام می دهم و یک ریال هم دستمزد دریافت نکرد. کار درباره ی جنگ خاصیت های خاص خودش را دارد و ممکنست که کمی خسته کننده شود و موسیقی می تواند از این اتفاق پیشگیری کند. تمام کار موسیقی این مستند تحت نظر آقای کامکار بود و من تنها در دو صحنه از فیلم نظرم را به ایشان گفتم.
تدوین مستند ۲ سال طول کشید
محمد داوودی با اعلان اینکه حدود دو سال مشغول تدوین و صداگذاری اثر بودند، اظهار داشت: آن زمان اتفاق مثبتی در سازمان صداوسیما رخ داد و یک مجموعه ای از نیروها و گروه ها با هماهنگی هایی که انجام شد در تیپ های مختلف برای فیلمبرداری تقسیم شدند. فکر می کنم هنوز هم تعدادی از این صداهای ضبط شده در ‌بایگانی تلویزیون موجود باشند اما این آثار دسته بندی و سازماندهی نشده اند. این عملیات بعد از دو عملیات موفق انجام شد و تقریباً حس امیدواری در دل همه وجود داشت.
وی بیان کرد: متریال بسیار خوبی برای ساخت فیلم در اختیار آقای مدنی قرار داشت و ایشان هم هوشمندانه با صداگذاری و موسیقی خوب این اثر را خلق کردند.
داوودی افزود: جنگ اتفاق وحشتناکی است و حتی نظامی های ما هم دوست ندارند در وضعیت جنگ قرار بگیرند. خیلی از فرماندهان جنگ ما خودشان تحصیل کرده دانشگاه و آدم هایی غیرنظامی بودند اما به ضرورت وقوع جنگ پای کار آمدند. این افراد لحظه به لحظه کل منطقه، از رودخانه تا جاده آسفالت را بررسی می کردند.

«پل آزادی» یک حماسه کامل است
مهرداد فراهانی پژوهشگر سینمای مستند نیز درباره ی شاخصه های اصلی این مستند بیان کرد: من «پل آزادی» را یک مستند حماسی می دانم. نه فقط در ساخت و پرداخت اثر بلکه در فرامتن اثر هم این نوع حماسه مشاهده می شود. همانطور که تمام ایران دست به دست هم دادند تا خرمشهر آزاد شود، در پشت صحنه این اثر نیز تمام افراد تلاش کردند تا اثر ساخته شود. در مستند حماسی «پل آزادی» ما با فرد طرف نیستیم بلکه با انبوهی از آدم ها مواجه هستیم. این نوع فیلم من را یاد الگوی فیلم های شوروی می اندازد. به اعتقاد من نخستین شاخصه این اثر این است که یک حماسه کامل است.
وی با اشاره به توجه کارگردان «پل آزادی» به فرم اظهار داشت: در بحبوحه شرایط سخت جنگ، آقای مدنی در این مستند به فرم هم توجه داشته اند. در این اثر نریشن اول شخص و مصاحبه نداریم بلکه موسیقی بسیار موثر است. ما در تیتراژ اثر عنوان نویسنده موسیقی را مشاهده می نماییم که بسیار جالب است برای اینکه موسیقی عملا قصه فیلم را جلو می برد.
احساس کردم فردوسی دوربین به دست گرفته
در ادامه فخرالدین سیدی نیز بیان کرد: من با دیدن این فیلم یاد شاهنامه فردوسی افتادم و احساس کردم ابوالقاسم فردوسی دوربین را دست گرفته و برای ما این صحنه ها را روایت می کند. «پل آزادی» درحقیقت مانند یک شعر حماسی بود.
در این برنامه مستندسازانی همچون ابراهیم مختاری، سعید رشتیان، ارد زند، ارد عطارپور، فخرالدین سیدی، کیوان کیانی، پروین ثقة الاسلامی حمید جعفری و... حضور داشتند.


منبع:

1403/07/03
12:33:39
5.0 / 5
107
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری