در قالب ۳ كتاب منتشر شد

گفتمان چپ، زمان و كیهان و یك رمان

گفتمان چپ، زمان و كیهان و یك رمان كاراموند: كتاب های «گفتمان چپ در ایران» و «زمان نگری و كیهان باوری در عصر صفویه» به همراه رمان «انگار خودم نیستم» راهی بازار شده اند.



به گزارش كاراموند به نقل از ایسنا، «گفتمان چپ در ایران» (دوره قاجار و پهلوی اول) نوشته محمدعلی احمدی در ۴۰۶ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۸هزار تومان در نشر ققنوس انتشار یافته است.

«بسترهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران در دوره قاجار و پهلوی اول»، «نفوذ اندیشه های سوسیالیستی به ایران و شكل گیری گفتمان سوسیال دموكراتیك»، «برآمدن كمونیسم در ایران و سیر تحول گفتمان حزب كمونیست ایران» و «ارانی و فصل جدید در گفتمان چپ ایران» از فصل های این كتاب هستند.

در نوشته پشت جلد كتاب آمده است: گفتمان اولیه چپ در ایران را می توان حاصل طرح مبانی سوسیالیسم در برنامه های حزبی «اجتماعیون عامیون» و «حزب دموكرات ایران» و همینطور انتشار مطالبی درباره سوسیالیسم و ماركسیسم در مطبوعات و مكتوبات حزبی گروه های سوسیال دموكرات ارمنی مستقر در تبریز و گیلان بخصوص حزب دموكرات ایران دانست. این گفتمان با تأسیس «حزب عدالت» در قفقاز و مستقر شدن بلشویك ها در روسیه رنگ كمونیسم به خود گرفت. حزب عدالت به «حزب كمونیست ایران» تغییر نام داد و تداوم بخش این گفتمان در چارچوب ماركسیتی-لنینیستی شد. به دنبال زوال این حزب در دوره رضاشاه، گفتمان چپ ایران در این مقطع به ابتكار تقی ارانی، نه در چارچوب فعالیت حزبی، بلكه با انتشار مجله «دنیا» و پایه گذاری یك محفل روشنفكری ادامه حیات داد. گفتمان چپ در این مقطع به جای ترویج نگاه حزبی به ماركسیسم، به دنبال بسط مسائل تئوریك و به جای مخاطب قرار دادن طبقات فرودست، درصدد شناساندن آن به اقشار تحصیلكرده و روشنفكر بود.



همینطور «زمان نگری و كیهان باوری در عصر صفویه» (پنج جستار تاریخی در باب زمان و كیهان) نوشته بهزاد كریمی در ۱۸۴ صفحه با شمارگان ۶۶۰ نسخه و قیمت ۱۴هزار تومان در نشر یادشده عرضه شده است.

در پشت جلد كتاب نوشته شده است: زمان نگری و كیهان باوری را باید بیشتر محصول دغدغه اولیه مولف درباره كیفیت تأثیرگذاری جهان بینی مورخان در شیوه تاریخ نگاری عصر صفویه ارزیابی كرد؛ دغدغه ای كه در ادامه، به مباحث فلسفی و تاریخی از قبیل تلقی های رایج از زمان و كیهان گره خورده است. مولف ضمن آن كه كوشیده است، به زبانی ساده، مفاهیم پیچیده مربوط به زمان و كیهان را شرح دهد، از این نكته غافل نبوده است كه نتایج عملی آن باورها را در دو عرصه تاریخ نگاری و پراتیك سیاسی دنبال كند. در حقیقت، همین عقاید هستند كه جنبش هزاره گرایانه نقطوی را پر و بال بخشید و رویدادهایی بی نظیر در تاریخ آن روزگار رقم زد. دو جستارِ ترجمه ای پسین هم نمایانگر تصویر و تجویزی بدیع برخاسته از حاكمیت صفویان بر ایران است. رواج انواع فالنامه ها در عصر شاه تهماسب متشرع نشان از آن دارد كه كیهان باوری ناسازگار با گزاره های فقهی تا چه میزان، و بر خلاف ظاهر، سایه خویش را بر سر جامعه ایرانی پهن كرده بوده است. این مجموعه با نگرشی نو به زمان تاریخ نگارانه آخر می گیرد؛ نگرش منتهی به یك راه حل عملی با هدف زدایش افراط گرایی های مذهبی.



دیگر كتاب تازه منتشرشده در نشر ققنوس، رمان «انگار خودم نیستم» نوشته یاسمن خیلی فرد است كه در ۴۴۰ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۱ هزار تومان راهی بازار شده است.

در نوشته پشت جلد كتاب می خوانیم: مگر می گردد همه چیز آنقدر سریع اتفاق بیفتد؟ می گردد. می گردد چشم هایت را ببندی و باز كنی و همه آن درد و رنج ها، همه آن كدورت ها، همه آن حرف های قلمبه شده توی گلو یك باره از بین بروند و یادت برود كه اصلا اتفاق افتاده اند. من خودمم؟ من كامروزم؟ من همان كامروز مستأصلم؟ انگار دیگر خودم را نمی شناسم. انگار، به قول حمید هامون محبوبمان دیگر «من»، «من» نیست؛ انگار خودم نیستم...

مراسم رونمایی و جشن امضای رمان «انگار خودم نیستم» روز جمعه ۲۲ دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در كتاب فروشی آوند قیطریه به نشانی قیطریه، خیابان روشنایی، خیابان شهاب، نبش روشن دان، پلاك ۲۵ برگزار می گردد.





1396/10/20
22:52:50
5.0 / 5
4666
تگهای مطلب: مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری