محمدابراهیم لاریجانی:

گردشگری ایران از مسیر مردم می گذرد

گردشگری ایران از مسیر مردم می گذرد کاراموند: آمار سازمان جهانی گردشگری نشان میدهد تعداد توریستهای خارجی که در سال قبل به ایران سفر کردند همچنان با آمار سال 2019؛ قبل از دوران کرونا فاصله معناداری دارد. هرچند سفر عراقی ها و دیگر کشورهای عربی، خصوصاً بعد از توافق عربستان و ایران روند افزایشی پیدا کرده، اما بگفته رئیس جامعه تورگردانان، ایران از مقصد سفر خیلی از کشورهای آسیایی و اروپایی حذف گردیده است. در این بین، برخی کارشناسان معتقدند گردشگری ایران از مسیر «مردم» می گذرد و «جلب اعتماد مردم» در وضعیت فعلی مهم ترین اقدام تبلیغاتی و بازاریابی است که باید صورت گیرد.


به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، تازه ترین گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری بیان کننده ۳۹.۲ درصد رشد سهم صنعت گردشگری از کل اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ است که این سهم به ۴.۶ درصد از کل اقتصاد ایران رسیده است. بر پایه همین گزارش، در سال قبل حدود ۵۵ درصد اتباع خارجی که به ایران سفر کردند عراقی ها بودند. بعد از آنها، مسافران جمهوری آذربایجان و ترکیه هر یک با ۶ درصد، پاکستان با ۵ درصد و کویت با ۲ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
با وجود این، نمودارهای سازمان جهانی گردشگری نشان میدهد که ایران در سال ۲۰۲۲ در مجموع میزبان ۴.۱ میلیون گردشگر خارجی بوده که این آمار هنوز ۵۵ درصد کمتر از آمار مسافران ورودی ایران در سال ۲۰۱۹ و قبل از همه گیری کروناست که عدد ۹.۱۱ میلیون نفر را نشان میدهد. ایران در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ نیز به ترتیب میزبان حدود ۹۹۰ هزار نفر و یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر توریست بود. همین طور برمبنای آمار توریسم ورودی به ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ (ژانویه تا مارس)، در مجموع بیش از ۸۷۰ هزار توریست خارجی وارد ایران شده اند.
بااینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سفر روس ها و چینی ها به ایران را در قیاس با سه چهار سال اخیر افزایشی اعلام نموده و بر این امید است که توافق عربستان و ایران نیز به افزایش سفر گردشگران کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس به مانند سالهای قبل از ۲۰۱۶ میلادی منجر شود، اما بدنبال هشدار سفر به ایران از طرف وزارت امور خارجه برخی کشورها از نیمه دوم سال گذشته، نام ایران از لیست مقاصد سفر برخی کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی کنار گذاشته شده است، آن هم در شرایطی که رقبای منطقه چون عربستان، درحالی که با "بحران حقوق بشر" دست به گریبان است و مصر با آن که گرفتار "بحران اقتصادی" شده است، در کنار ترکیه و امارات، با رشدی سریع، میدان دار گردشگری در منطقه شده اند.
با این شرایط، محمدابراهیم لاریجانی ـ کارشناس گردشگری و مدیرکل پیشین دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری ـ معتقد است: در وضع فعلی، برنامه بازاریابی و تحولی صنعت گردشگری ایران باید از تمام برنامه های قبلی گذر کرده و «مردم محور» شود.
لاریجانی در گفت و گو با ایسنا اشاره کرد: برنامه های بازاریابی و تبلیغات گردشگری ایران عموما دولت محور و یا تمرکز بر حضور در نمایشگاه های خارجی و برگزاری دیدارهای دولتی و نشست های B۲B است، درحالی که حالا وقت آنست که سطح اعتماد مردم را افزایش دهیم.
این کارشناس گردشگری همین طور اظهار داشت: برای تبلیغ و بازاریابی ایران در وضعیت موجود، سوای اینکه ماموریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید با جزییات مشخص شود، لازم است وظایف هر یک از دستگاه های دولتی دخیل در گردشگری و سهم مشارکت آنها در تامین بودجه‌ی تبلیغات و معرفی ایران معلوم شود. این دستگاهها باید برای گردشگری ایران هزینه کنند. حتی می توان برای خیلی از شرکتها و بخش های صادراتی وظیفه تبلیغ و معرفی ایران را تعریف کرد و در ازای آن، امتیازهایی را در بخش مالیات قائل شد.
او افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در وضعیت موجود کشور باید از تمام برنامه های تبلیغاتی و بازاریابی قبلی از تولید محتوای مکتوب و بروشور گرفته تا برگزاری نشست و همایش، گذر کند و وارد حیطه های نوین تر بازاریابی و تبلیغات شود. اینفلوئنسرهای حرفه ای سفر را از کشورهای هدف گردشگری به ایران دعوت کند، تورهای مؤثر آشناسازی با ایران برای رسانه های خارجی و دست اندرکاران بین المللی گردشگری برگزار کند و مهم تر از همه، در کشورهای هدف، رویداد فرهنگی و معرفی ایران، که برای مردم ملموس و قابل توجه باشد، برگزار کند. یا در نمایشگاه های بین المللی پربارتر شرکت کند، شب ایرانی را با شکوه و پرسروصداتر و با حضور مردم برگزار کند.
این کارشناس گردشگری اضافه کرد: تبلیغ و معرفی ایران به پول زیادی نیاز دارد، باید روش تامین آن و سهم و میزان مشارکت همه دستگاهها در این راه مشخص شود. اساسا با اعتباراتی که تا الان درنظر گرفته و یا پیش بینی شده است، نمی توان برنامه متحول کننده ای برای بازاریابی و تبلیغ گردشگری ایران داشت.
لاریجانی در ادامه به اخبار رسانه های خارجی درباره ی ایران اشاره نمود و اظهار داشت: نکته ای که در حال حاضر و بیش از گذشته باید در برنامه ریزی ها درنظر گرفت، اخبار رسانه ها درباره ی ایران است، این موضوعی بود که قبلا در برنامه های بازاریابی و تبلیغات کمتر به آن توجه می شد. اساسا اگر اوضاع سیاسی کشور خوب باشد، ما هیچ تبلیغی هم نداشته باشیم، گردشگر خودش به ایران می آید، اما با این اخبار و ایران هراسی چه کار باید کرد؟ اساسا در وضعیت موجود نه بروشور و نه کاتالوگ و نه تولید محتوای دیجیتالی مثل گذشته جواب نمی دهد و در این مقطع اثرگذار نیست. این محتواها مخاطب تخصصی دارد، مردم و به عبارتی گردشگران جهان، دنبال خبر و اتفاقی هستند که ملموس باشد. برای همین تاکید در اجرای رویدادها و برنامه های مردم محور است. این همان کاری است که ترکیه در چین انجام می دهد، آنها در سال ۵۴ رویداد در چین برگزار می کنند. رویدادهای ما هم نباید به شکلی باشد که فقط برگزار شود، باید منتج به جذب گردشگر، ایجاد اشتغال و ضریب اشغال در تأسیاست گردشگری شود. تبلیغات باید مردم را مدنظر قرار دهد.
این کارشناس گردشگری در عین حال بر لزوم ایجاد امید و انگیزه در جامعه میزبان اصرار کرد و اضافه کرد: آژانس داران و هتلداران و دیگر کسب وکارهای گردشگری باید احساس کنند مقرر است اتفاقی رخ دهد. گفتمان تحول بازاریابی تبلیغات در درون این بخش ها باید شکل بگیرد. وقتی بازیگران اصلی صنعت گردشگری ایران هنوز درگیر دونرخی شدن قیمت ها، نرخ ارزی، بیمه راهنماها و مسائلی از این دست هستند، برنامه تحول بازاریابی گردشگری چه اثری می تواند داشته باشد؟ وقتی ظرف و مظروف باهم نخواند همه چیز هرز خواهد رفت. همزمان با این برنامه باید شور و اشتیاق در مجریان گردشگری ایجاد شود، آنها باید احساس کنند مقرر است اتفاقی در گردشگری رخ دهد، آن وقت خودشان زمینه ها، دیگر امکانات و زیرساخت ها را فراهم می کنند.




منبع:

1402/04/24
10:44:46
5.0 / 5
311
تگهای مطلب: ایران , بازیگر , بحران , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری