در رابطه با ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بیشتر بدانیم

در رابطه با ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بیشتر بدانیم به گزارش کاراموند، روز یکم ذی الحجه مطابق با احادیث، پیامبر اکرم (ص) به وحی الهی، حضرت فاطمه(س) را به ازدواج علی ضد السلام در آورد. ازدواجی که ثمره آن سلسله معصومین تا منجی عالم است.


به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، آخرین ماه از یک سال قمری با بهترین روز خلقت و پیوندی آسمانی شروع می شود. روز یکم ذی الحجه مطابق با احادیث، پیامبر اکرم (ص) به وحی الهی، حضرت فاطمه(س) را به ازدواج علی ضد السلام درآورد.
ازاین رو مروری خواهیم داشت بر وقایع قبل از خواستگاری حضرت زهرا(س) تا دوران کوتاهی از زندگی این دو زوج که در ادامه می خوانید.
خواستگاری از حضرت فاطمه(س)
بر مبنای منابع، پیش از خواستگاری حضرت علی(ع)، چند تن از صحابه مانند ابوبکر بن ابی قُحافه و عمر بن خطاب از فاطمه خواستگاری کرده بودند. پیامبر(ص) در پاسخ آنها، ازدواج فاطمه را به دست خدا می دانست. شیخ طوسی محدث مشهور شیعه در قرن پنجم هجری قمری در امالی بر مبنای روایتی از امام علی (ع) ماجرای خواستگاری را از زبان آن حضرت بعد از ذکر مقدمات و سخنانی که میان او و پیامبر(ص) ردّ و بدل شده این گونه گزارش می کند:
«به پیامبر گفتم یا رسول اللَّه فاطمه را به ازدواج من در می آوری؟ فرمود: یا علی پیش از تو چند نفر از مردان این تقاضا را داشتند، ولی هر کدام را به فاطمه گفتم کراهت و ناخشنودی را در چهره اش دیدم، شما صبر کن تا من نزد او بروم و برگردم. آن حضرت وارد بر فاطمه علیهاالسلام شدند و فرمودند: ای فاطمه! زهرا اظهار داشت: لبیک یا رسول اللَّه! (بله یا رسول الله بفرمایید) فرمود: علی بن ابی طالب کسی است که تو قرابت و فضیلت و سبقت در اسلام او را می دانی، من از خدای سبحان خواسته ام که تو را به همسری بهترین و محبوب ترین خلق خود دربیاورد. علی در باره ازدواج با تو با من صحبت کرده است، نظر تو چیست؟ فاطمه علیها السلام ساکت شد و صورت خویش را از پیامبر خدا بر نگردانید و رسول خدا در صورت فاطمه ناخشنودی ندید به همین خاطر برخاست و فرمود: اللَّه اکبر! سکوت فاطمه دلیل بر رضایت اوست».
بعد از این جریان جبرئیل نزد پیامبر اکرم(ص) آمد و اظهار داشت: یا محمّد! فاطمه را به ازدواج علی بن ابی طالب دربیاور، چونکه خدا راضی است که زهرا برای علی و علی برای زهرا باشد.» همینطور بعد از ازدواج حضرت علی با فاطمه بعضی از مهاجران که پیش تر از فاطمه خواستگاری کرده بودند، از پیامبر گلایه کردند، پیامبر(ص) در پاسخ آنها ازدواج علی و فاطمه را به دستور خدا دانسته بود.
خطبه عقد
بنابر نقل ابن شهرآشوب (درگذشته ۵۸۸ هجری قمری) در مناقب آل ابی طالب، پیامبر(ص) در هنگام ازدواج فاطمه(س) و علی(ع) بر منبر رفت و خطبه ای خواند و اظهار داشت: خداوند به من دستور داده است که فاطمه را به عقد علی درآورم و این کار را انجام داد.
در کتاب المصباح کفعمی (نوشته شده در قرن نهم قمری) ۱ ذی الحجة بعنوان روز ازدواج علی(ع) با فاطمه(س) ذکر شده است.
به قول محمدهادی یوسفی غروی (متولد ۱۳۲۷شمسی) پژوهشگر تاریخ اسلام، فاصله زمان عقد تا ازدواج فاطمه(س) و علی(ع) حدودا ۱۰ ماه بوده است. او احتمال داده که تسریع پیامبر در اجرای صیغه عقد برای این بوده که خواستگاران قبلیِ فاطمه پاسخ روشنی دریافت نمایند. همینطور تأخیر در برگزاری مراسم عروسی برای این بوده که فاطمه(س) از نظر جسمی رشد کند و به حد زنان دیگر برسد.
مهریه و جهیزیه
در روایات مهریه حضرت فاطمه(س)، دوازده و نیم اوقیه، ۵۰۰ درهم، ۴۸۰ درهم و ۴۰۰ مثقال نقره ذکر شده است، به قول ابن شهرآشوب (۴۸۸-۵۸۸ق) محدث شیعه صحیح تر ۵۰۰ درهم است. او علت اختلاف را روایاتی دانسته که بر مبنای آنها مهریه حضرت فاطمه کتانِ بافت یمن، پوست دباغی نشده و گیاهی خوشبو و طبق برخی دیگر، زره و پوست دباغی نشده گوسفند یا شتر بوده است. ۵۰۰ درهم مهرالسنه نامیده می شود که معادل حدود ۱۵۰۰ گرم نقره خالص است.
در روایات آمده است که علاوه بر این مهریه که جنبه مالی داشت، حضرت زهرا(س) از پدرش خواست که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریه اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه علیها سلام شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت.
آیات دال بر ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه (س)
آیاتی در قرآن وجود دارد که بر ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) دلالت دارند:
آیه انتهایی سوره «کوثر»: این سوره، دشمن پیامبر را مقطوع النسل می داند و عنوان می کند که خدا به پیامبر اکرم(ص) خیر کثیر عطا کرده است و می دانیم که با ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) بود که نسل حضرت پیامبر(ص) ادامه پیدا کرده و توسعه می یابد.
«وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْمَاء بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا وَکَانَ رَبُّکَ قَدِیرًا» و اوست آن خدائی که از آب نطفه، آدمی را بیافرید و آنها را بوسیله ازدواج با یکدیگر قرابت و خویشی داد. و البته پروردگار تو بر انجام هر عملی تواناست (آیه ۵۴ سوره مبارکه فرقان)
آیات ۱۹-۲۲ سوره «الرحمن»: در این سوره چنین آمده: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ… یخَرُجُ مِنهْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَان» در تفسیر این دو آیه، در روایات آمده که منظور از دو دریا حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و منظور از مروارید، امام حسن(ع) و منظور از مرجان، امام حسین(ع) است.
ولیمه و محل زندگی
بر مبنای روایتی که شیخ طوسی در الامالی نقل شده، پیامبر(ص) و علی(ع) به تعداد زیادی از اصحاب ولیمه دادند. پیامبر گوشت و نان و علی خرما و روغن را تهیه کردند. پیامبر(ص) بعد از ولیمه، دست فاطمه(س) را در دست علی(ع) گذاشت و برایشان دعا کرد و فرمود: ای علی! فاطمه خوب همسری است و به فاطمه فرمود: ای فاطمه! علی خوب شوهری است و آنگاه آن دو را به خانه خودشان فرستاد. سپس نزد آنان رفت و دعا کرد که خدا نسلشان را مبارک گرداند.
بر مبنای منابع تاریخی، خانه امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، چند روز بعد از ازدواج به همسایگی پیامبر(ص) منتقل شد؛ چون که دوری فاطمه (س) برای پیامبر(ص) دشوار بوده است. پیامبر ابتدا به دنبال آن بوده که آن دو را در خانه خود جای دهد، اما حارثة بن نعمان از صحابه، خانه خویش را که در همسایگی پیامبر بود، در اختیار او گذاشت تا خانه علی(ع) و فاطمه(س) باشد.
زندگی مشترک علی و فاطمه
زندگی مشترک علی و فاطمه در خانه ای ساده اما پر از نور و مهر شروع شد. آنها همواره به یاد خداوند بودند و غیر از رضایت خداوند، خواسته دیگری آنها را به خود مشغول نکرد. حضرت زهرا (س) راز دار همسر عزیز بود و حضرت علی(ع) هم پناهگاه فاطمه(س).
آن دو بزرگوار زندگی را در خانه ای گِلی آغاز کردند، اما زیباترین گل های یاس در همان خانه پرورش یافتند.
حضرت با نگاهی به زندگی خویش فرمود: «هیچ گاه فاطمه(س) از من نرنجید و او هم هیچگاه مرا نرنجاند. او را به هیچ کاری مجبور نکردم و او هم مرا رنجیده نساخت. در هیچ امری، قدمی برخلاف میل باطنی من برنداشت و هرگاه به چهره اش نگاه می کردم، تمام غصه هایم برطرف می شد و دردهایم را فراموش می کردم». آن حضرت در جایی دیگر می فرماید: «به خدا قسم هیچگاه کاری نکردم که فاطمه(س) خمشگین شود؛ او هم هیچ وقت مرا خشمگین نکرد».
و هم روایت است که رسول اکرم (ص) از حضرت امیر پرسید: فاطمه را چطور یافتی؟ جان پیامبر عرض کرد: «نعم العون علی طاعت الله» یعنی خوب یاوری است در طاعت و بندگی خدا.
نقش حضرت زهرا در فعالیتهای همسرش
رهبر معظم انقلاب، در تحلیلی زیبا، از نقش حضرت زهرا (س) در فعالیتهای تأثیرگذار همسرش چنین یاد می کنند: «در طول ده سالی که پیامبر (ص) در مدینه بود، حدود نه سال، جنگ های کوچک و بزرگی ذکر کرده اند (حدود شصت جنگ اتفاق افتاده)، در اکثر آنها امیرالمؤمنین (ع) هم بوده است. حالا شما ببینید، او حضرت زهرا (س) [خانمی است که در خانه نشسته و شوهرش مرتب در جبهه است و اگر در جبهه نباشد، جبهه لنگ می ماند... از لحاظ زندگی هم وضع رو به راهی ندارند... در حالیکه دخترِ رهبر است، دختر پیامبر است، یک نوع احساس مسئولیت هم می کند. ببینید انسان چه روحیه قوی ای باید داشته باشد تا بتواند این شوهر را تجهیز کند، دل او را از وسوسه اهل و عیال و گرفتاری های زندگی خالی کند، به او گرمی بدهد، بچه ها را به آن خوبی تربیت کند... فاطمه زهرا (س) این گونه خانه داری، شوهرداری و کدبانویی کردند و این طور محور زندگی فامیل ماندگار در تاریخ قرار گرفتند.




منبع:

1402/03/30
11:39:06
5.0 / 5
298
تگهای مطلب: برند , تاریخی , زنان , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری