احسان افشاریان با كاراموند مطرح كرد؛

دستمزدهایی که کفاف هزینه تجهیزات را نمی دهد

دستمزدهایی که کفاف هزینه تجهیزات را نمی دهد کاراموند: احسان افشاریان می گوید دستمزدهای حوزه صداگذاری در سینمای ایران حتی کفاف تامین هزینه تجهیزات فرسوده را هم نمی دهد.



احسان افشاریان صداگذار آثار سینمایی و کوتاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که قبل از این دو فیلم سینمایی «قاتل وحشی» و «پیرپسر» را صداگذاری کرده بود که هیچکدام تا امروز به نمایش در نیامده است، اظهار داشت: هم اکنون به سبب شرایط موجود خیلی از کارگردانان تولید فیلم را متوقف کرده اند و امیدوار هستم هرچه سریع تر تولید در سینما به روال سابق بازگردد و آثار جدیدی در سینما تولید شود.
وی در بخش دیگری از صبحت های خود با اعلان اینکه افزایش هزینه ها در تولید، یکی از دلایلی است که فیلم های کمتری جلو دوربین می رود، توضیح داد: تصور کنید یک تهیه کننده یا کارگردان با بهترین ایده، بهترین فیلم را جلو دوربین ببرد، اما مساله این است که این فیلم مقرر است کجا عرضه شود؟ سینما این روزها به بازگشت سرمایه کمک نمی کند و برای تهیه کننده به صرفه نیست که سرمایه ۲۰ میلیاردی خودرا صرف تولید فیلمی کند که توجیه اقتصادی برای آن نداشته است.
این صداگذار بیان کرد: طی ۲ سالی که سینماها به سبب کرونا حدودا تعطیل بود، تولید برای شبکه های نمایش خانگی بسیار به صرفه بود و تهیه کنندگان از آن استقبال می کردند، ولی حالا چنین سوددهی در شبکه نمایش خانگی وجود ندارد و می توان گفت بازار سینما و شبکه های نمایش خانگی در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.
افشاریان اظهار داشت: این روزها قیمت خدمات و اجاره ها در سینما بسیار بالا رفته، به شکلی که اگر در گذشته یک کارگردان یا تهیه کننده می توانست یک فیلم کوتاه را با ۵۰ میلیون تومان تولید نماید الان این بودجه به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. پولی که به سختی می توان به دست آورد اما به آسانی برای یک کار کوتاه ۱۰ روزه هزینه می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به حضور فیلم های کوتاه در جشنواره های بین المللی و رقابت با دیگر آثاری که در کشورهای صاحب صنعت سینما تولید می شود، کمبود تجهیزات مختلف همچون تجهیزات به روز صداگذاری تا چه اندازه می تواند در دیده شدن عوامل فیلم موثر باشد، بیان کرد: درست است که اختلاف بسیاری بین تجهیزاتی که ما در ایران استفاده می نماییم با تجهیزات سینمای دیگر کشورها بطور مثال سینمای هالیوود وجود دارد، اما می توان گفت از نظر فنی به ویژه در بخش صدا می توانیم به تولیدات هالیوودی نزدیک باشیم.
صداگذار «پیرپسر» افزود: می توان گفت در هالیوود بیشتر در فیلم های بیگ پروداکشن است که از تجهیزات بسیار خاص استفاده می نماید که البته چنین تجهیزاتی در ایران اصلاً وجود ندارد. اما می توانم بگویم از نظر فنی در ایران آثاری ساخته ایم که در جشنواره های خارجی و در رقابت با دیگر فیلم ها جوایز بسیار خوبی هم گرفته است.
وی اشاره کرد: تصور کنید تیم صداگذاری یک فیلم هالیوودی یک تیم ۱۰ یا ۱۵ نفره هستند که هرکدام یک کار را بصورت تخصصی انجام می دهند و پول خوبی نیز می گیرند. اما ما در ایران یک نفر به عنوان صداگذار وجود دارد که همه کارها را باید خود انجام دهد و با اینحال دستمزد اندکی نیز دریافت می کند.
افشاریان اظهار داشت: متاسفانه قیمت تهیه تجهیزات بسیار بالا رفته است و اگر یکی از تجهیزات بطورمثال اسپیکر یا یک مونیتور خراب شود جایگزین کرده آن با هزینه های بسیار سنگینی هم راه است البته تجهیزات سینمایی به عنوان مثال در زمینه صداگذاری اصلاً پیدا نمی شود و اگر هم باشد قیمت های سرسام آوری دارد، این در حالیست که دستمزد یک صداگذار در سینما دستمزد پایینی است، تصور کنید برای یک اسپیکر باید ۸۰ میلیون تومان هزینه کنید در صورتیکه دستمزد یک صداگذار در سینما بتازگی به ۸۰ میلیون تومان رسیده است.


منبع:

1401/10/18
14:03:48
5.0 / 5
387
تگهای مطلب: ایران , تخصص , تهیه كننده , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری