در گزارش كاراموند مطرح شد؛

برنامه سازی مذهبی فقط گفتگو نیست!

برنامه سازی مذهبی فقط گفتگو نیست! به گزارش کاراموند، یک کارشناس مذهبی ضمن اشاره به فضای برنامه سازی و تولید تلویزیونی در مناسبت های مذهبی بیان کرد که استراتژی درستی در این حوزه وجود ندارد و اوج کار مذهبی به برنامه های گفتگومحور منحصر شده است.



حجت الاسلام محمد عبدالله زاده کارشناس مذهبی در صدمه شناسی برنامه های تلویزیون در مناسبت های مذهبی به خبرنگار مهر بیان نمود: تلویزیون و رسانه ملی در سیاستگذاری و تعیین خط مشی برای مدیریت فرهنگ جامعه که ذیل آن هم مناسبت های مذهبی، ملی و آیینی است حتما می توانست بهتر عمل کند.
وی افزود: البته این ضعف صرفا ناشی از تلویزیون یا رادیو نیست و ما شاید در دیگر ابعاد استراتژی فرهنگی هم عملکرد خوبی نداشته ایم. در تلویزیون هم این استراتژی در حوزه ساخت برنامه های مذهبی به طریق دیگری نبوده است و اوج کار مذهبی- ملی یا فراملی در تلویزیون هم نباید برنامه های گفتگومحور با حضور عالمان دینی باشد. در تلویزیون ظرفیت و توانایی و مهارت ساخت برنامه هایی با قالب های متفاوت و جذاب هم وجود دارد.
جشن های مذهبی متوقف به حضور سلبریتی ها
این کارشناس حوزه فرهنگ ضمن اشاره به برنامه های ساخته شده در اعیاد و جشن های مذهبی هم اظهار داشت: در جشن های مذهبی هم چندان فراتر نرفته ایم و حتی اینجا هم با یک صدمه دیگر رو به رو هستیم بگونه ای که ایام جشن و سرور هم به تولید برنامه هایی با حضور سلبریتی ها متوقف شده، چهره هایی که حضور بیشتری در رسانه ملی پیدا کردند و این امر سبب رشد بیشتر آنان شد و در شرایط متفاوت با مسائل و صدمه هایی هم روبرو شدیم.
وی در پاسخ به این که چرا کمتر میتوان در برنامه های مذهبی کارهای خلاقه انجام داد اظهار داشت: میتوان کارهای مختلف انجام داد اما یک باره نمی توان به ایده های متفاوت رسید. به صورت مثال در ۲ یا ۳ دهه پیش در حوزه احکام شرعی آقای فلاح زاده آموزش می داد و امکان و یا احتیاج به کار بیشتری نبود اما در این سال ها کارهای مختلفی در حوزه آموزش احکام صورت گرفته است و نمونه اخیرش، موشن گرافی هایی بوده که از شبکه سه سیما پخش گردید که اتفاق خلاقانه ای در حوزه آموزش احکام بود همینطور مسابقه «مهیا» هم که با اجرای سهیل اسعد پخش گردید از همین نمونه است که با قالب متفاوتی سراغ مسائل دینی و اسلامی رفت و بسیار موفق عمل کرد.
ای کاش برای برنامه هایی مانند «شیوه» زمان و انرژی بیشتری می گذاشتیم
عبدالله زاده افزود: حتما در رابطه با چنین موضوعات مهمی میتوان به قالب های متفاوت تری از یک گفتگو و میزگرد ساده رسید که مستلزم حضور کارشناسان اساتید در اتاق فکر و خلق ایده های جدید و اثرگذار است طبیعتاً به لحاظ مالی و اقتضائات زمانی محدودیت هم وجود دارد و اتفاقاً بنابراین است که باید با برنامه ریزی دقیق، کاربردی و مناسب به استراتژی های درستی در حوزه مدیریت فرهنگی رسید. مگر بدون طرح نظر و اندیشه متعدد امکان مقایسه، تفکر و انتخاب بهترین فراهم می شود؟ دعوت به گفتگو در چارچوب های مختلف در تاریخ و سیره معصومین (ع) هم به صراحت مشهود است که هر کدام از ائمه (ع) به تناسب فضای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و زمان خود مبادرت به تشکیل جلسات گفتگو و مناظره می کردند. ای کاش برای برنامه هایی مانند «شیوه» زمان و انرژی بیشتری اختصاص پیدا می کرد.
وی همینطور ضمن اشاره به برخی سریال هایی که در فضای مذهبی تلویزیون ایجاد می شود تصریح کرد: اگر استراتژی فرهنگی باشد ساخت سریال و برنامه ها هم ذیل آن در نظر گرفته می شود تا اگر مخالف با این سیاست ها بود ساخته نمی شد. بعضی از سریال های مذهبی که تلویزیون می سازد فضا و محیط مناسبی را عرضه نمی دهند، ما باید به سریالی نمره بدهیم که از آنها شهید حججی و حاج قاسم دربیاید ولی متاسفانه بعضی از این سریال ها معرف اسلام واقعی نیستند و تاثیرگذاری عکس دارند. باید در سریال مذهبی عدالت و پشتیبانی از محرومان جزء ارزش ها باشد درحالیکه برخی از سریال ها فقط به ظاهر مذهبی هستند. و شاید به پیام های پنهان آثار توجه زیادی نمی گردد.
عبدالله زاده در انتها بیان نمود: امید داریم که با تفکر بیشتر و استراتژِی بهتری حرکت نماییم و از فضای برنامه های گفتگومحور و میزگردها که لازم است ولی کافی نیست، به قالب های متنوع برسیم و بهره برداری نماییم که غیر از دعوت از عالم دینی، انواع، مدل و قالب های دیگری از گفتگو و عرضه بحث و مجادله و فرصت بیان اندیشه های مختلف هم به تناسب فضای فرهنگی جامعه و در ارتباط با موضوعات مهم روز داشته باشیم که در شأن بیننده و رسانه باشد و به شکلی تقویت روحیه پرسشگری و در جهت تحقق اهداف والاتر باشد. در جامعه پویا ظرفیت گفتگو و شنیدن سخن برای همه افراد باید فراهم باشد.


منبع:

1401/07/14
12:48:51
5.0 / 5
479
تگهای مطلب: اهدا , جشن , سریال , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری