یك كارگردان تئاتر مطرح كرد؛

تکلیف اساسنامه و دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کودک ونوجوان مشخص شود

تکلیف اساسنامه و دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کودک ونوجوان مشخص شود همدان نمی گردد نامش بیاید و یاد همدان نیفتاد. نمی گردد تولد، قد کشیدن و به ثمر نشستنش را در این دیار نادیده گرفت. تئاتری های همدانی همیشه برای بهتر برگزار شدنش سنگ تمام گذاشته اند. این بزم هنرمندانه در سالهای نه چندان دور ˮامیدˮ را به فضای تئاتر همدان و کشور اضافه کرد تا برای همیشه یادگاری باشد از کهن شهر همدان.


به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، باید دلباخته تئاتر باشی یا دوستدار آن تا بدانی هنرمندان همدانی سال هاست برای برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان از جان و دل مایه می گذارند. این قشر فرهیخته همیشه کوشیده اند میزبان قابلی برای مهم ترین رویداد کودکانه شهرشان باشند.
اما تمام عشق بازی های اهالی تئاتر همدان با جشنواره ای که خود پایه گذاری کردند یک طرف ماجراست، روی دیگر این قصه تلاش و حمایت برای هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد از جانب دستگاههای متولی استان است که اگر نباشد جشنواره زیر سوال می رود.
سال جاری بعد از وقفه دو ساله در برگزاری این رویداد به علت شیوع ویروس کرونا، بیست وهفتمین دوره جشنواره برگزار شد و با وجود تلاش مداوم اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان بعنوان متولی جشنواره، نکته جالب توجه عدم حمایت جدی جشنواره از سوی استانداری همدان بود که مساله ای توجیه ناپذیر است تا جایی که مدیر ارشد استان حتی در مراسم اختتامیه هم حاضر نشد! در حالیکه به نظر می آید وقتی صحبت از برگزاری جشنواره ای با قد و قامت بین المللی در بین است به حمایت همه جانبه استان نیاز است تا با عرضه پیشنهادات، رفع انتقادات و صدمه شناسی تلاش در برگزاری هر چه بهتر آن شود.
در ادامه تاکید می شود صدمه شناسی جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان ضروری ترین کاری است که باید توسط اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان صورت گیرد چون که رشد کیفی و کمی این رویداد در گروی شناخت صدمه ها و کوشش برای حل آن هاست. در این خصوص گپ وگفتی با یکی از هنرمندان تئاتر همدان انجام شده که در ادامه آمده است.

اساسی ترین مشکل جشنواره نداشتن اساسنامه است
این پیشکسوت تئاتر کودک ونوجوان به مهم ترین مشکلات جشنواره اشاره نمود و اظهار داشت: اساسی ترین مشکل جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان نداشتن اساسنامه است. اگر اساسنامه برای این رویداد تدوین شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد و تا وقتی که جشنواره اساسنامه مدون نداشته باشد هر دبیر به صورت سلیقه ای بخش هایی را کم و زیاد می کند.
بهرام دوست قرین افزود: در صورت داشتن اساسنامه، هدف جشنواره مشخص می شود و فعالیت بخش های مختلف هم روشن و طبق آن عمل خواهد شد.
وی اضافه شدن بخش هایی مانند تئاتر فراگیر، دانش آموزی و خیمه شب بازی به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را غیرضروری دانست و اضافه کرد: این شیوه های نمایشی جشنواره مختص به خود دارند و ضرورتی ندارد به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اضافه شده و هزینه ای به این رویداد اضافه کنند.

استقرار و فعالیت دبیرخانه دائمی جشنواره در همدان ضروری است
دوست قرین استقرار و فعالیت دبیرخانه دائمی جشنواره در همدان را امری ضروری عنوان نمود و اظهار داشت: هر سال اعلام می شود دبیرخانه دائمی در همدان مستقر است اما این مورد در عمل خویش را نشان نداده است، به عبارت دیگر باید دبیرخانه دائمی داخل شهر همدان ایجاد و به صورت مداوم فعالیت کند، همینطور به دنبال صدمه شناسی جشنواره و شناسایی، ارتباط و تقویت گروههای تئاتر کودک و نوجوان در کشور و خارج از کشور باشد.
این هنرمند همدانی افزود: اگر اجازه دهیم هر شیوه نمایشی که به شکلی به تئاتر کودک و نوجوان مربوط است به این جشنواره راه پیدا کند و بخشی را با همین عنوان به آن اضافه نماییم جشنواره درهمی خواهیم داشت ازاین رو تمامی کارها باید در چارچوب بخش کودک یا نوجوان در این جشنواره شرکت نمایند و دلیلی ندارد برای هر شیوه اجرایی به صورت سلیقه ای یک بخش به جشنواره تحمیل شود.

تکلیف دبیر جشنواره مشخص شود
وی با تکیه بر این که جشنواره تئاتر کودک نوجوان رویدادی مختص تئاتر کودک و نوجوان است، اظهار نمود: یکی دیگر از لزوم های جشنواره این است که تکلیف دبیر جشنواره مشخص شود و اگر مقرر است در سطح بین المللی برگزار گردد به دبیری ثابت در حد بین المللی نیاز دارد نه رفاقتی.
دوست قرین افزود: منظور از دبیر بین المللی این است که دبیر باید آنقدر توان برقراری ارتباط با گروههای نمایشی حرفه ای خارج از کشور را داشته باشد تا شاهد حضور این گونه گروه ها در جشنواره باشیم ضمن این که مورد پذیرش گروه ‎های نمایشی داخلی هم باشد.

دبیر باید در قامت جشنواره بین المللی باشد
وی با تکیه بر این که دبیر جشنواره بین المللی باید در قامت یک رویداد بین المللی باشد، اظهار داشت: در جشنواره بیست وهفتم چند کار نمایشی از کشورهای همسایه که اصلا تئاتر حرفه ای و بین المللی در آنها وجود ندارد به جشنواره راه پیدا کردند که از نقاط ضعف این دوره بود.
این نویسنده و کارگردان همدانی خاطرنشان کرد: منظور از تئاتر بین المللی این است که یک کمپانی باید تهیه کنندگی آنرا بر عهده گرفته باشد، به عبارتی تهیه کننده تئاترهای موفق در کشورهای اروپایی یک کمپانی است و اگر کمپانی اثری نمایشی را به جشنواره بیاورد می تواند با گروههای داخلی تبادلات حرفه ای هنری انجام دهد.
دوست قرین افزود: این اتفاق در دوره های ۱۷ و ۱۸ جشنواره افتاد و برخی از گروههای نمایشی همدان، آثار خویش را از راه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در کشورهای اروپایی اجرا کردند.
وی افزود: ازاین رو زمانی جنبه بین المللی جشنواره برای ما فایده دارد که بتوانیم از راه آن تبادل فرهنگی و هنری انجام دهیم وگرنه امروز در وضعیت اقتصادی نیستیم که گروههای نمایشی برای یادگیری در جشنواره حاضر شوند.

هنرمندان همدانی در قامت دبیری جشنواره هستند
دوست قرین با اشاره به اینکه همدان هنرمندانی دارد که در قامت دبیری جشنواره تئاتر کودک ونوجوان هستند، اظهار داشت: این افراد شناخته شده که توانایی ارتباط و پیشینه کار کودک ونوجوان قابل قبولی در پرونده هنری خود دارند و از بنیانگذاران جشنواره تئاتر کودک ونوجوان هم هستند در همدان ساکنند و شب جشنواره وارد شهر نمی شوند!
ایشان در ادامه مطرح کرد: اگر مقرر است هنرمندی حرفه ای دبیری جشنواره را بر عهده داشته باشد ورودش در شب جشنواره به همدان پذیرفتنی است اما وقتی دبیر خیلی حرفه ای برای جشنواره انتخاب نمی گردد هنرمندان همدانی بهترین گزینه برای دبیری این رویداد هستند.

فعالیت مداوم دبیرخانه ۸۰ درصد مشکلات را حل می کند
دوست قرین بیان نمود: زمانی که دبیرخانه دائمی در همدان فعالیت کند ۸۰ درصد مشکلات حل می شود و دستگاه ها و اسپانسرها طی یک سال و با برنامه ریزی مدون پای کار می آیند ازاین رو جشنواره باکیفیتی برگزار می گردد.

جشنواره چه امتیاز و آورده ای برای همدان دارد؟
این هنرمند خاطرنشان کرد: اگر مقرر است جشنواره تئاتر کودک ونوجوان را هنرمندان پایتخت برگزار کنند و تئاتری های همدان تنها مدیریت سالن ها را بر عهده داشته باشند جشنواره برای همدان چه امتیاز و آورده ای دارد؟
وی ضمن اشاره به این که متاسفانه در جشنواره رفاقت ها جای تخصص را گرفته است، اظهار نمود: به نظر می آید ابتدا باید عملکرد دبیر در یک دوره مورد ارزیابی قرار گرفته سپس باردیگر به دبیری انتخاب گردد.
دوست قرین یکی دیگر از ایرادات دوره بیست وهفتم را چاپ کتاب "تاریخچه جشنواره تئاتر کودک ونوجوان" دانست و اظهار داشت: این کتاب ایرادات فراوانی دارد چون که توسط فرد متخصص نگاشته نشده اما می توانست به هنرمندان همدانی که از نخستین دوره جشنواره در آن حضور داشتند سپرده شود تا نتیجه مطلوبی داشته باشد.
در انتها باید بگوییم بطور قطع جشنواره تئاتر کودک ونوجوان مانند هر رویداد فرهنگی، هنری دیگر نقاط ضعف و قوت فراوانی دارد که اگر درصدد رفع و تقویت آنها نباشیم در جا می زنیم. ازاین رو تداوم برگزاری جشنواره، همدلی و همراهی متولیان و متخصصان حوزه تئاتر کودک ونوجوان را می طلبد و برگزاری جلسات صدمه شناسی ضروری ترین کاری است که باید صورت گیرد.



1401/04/13
10:27:14
5.0 / 5
791
تگهای مطلب: تخصص , تهیه كننده , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کاراموند در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری

با کاراموند، خاص باشید ، تجمل را تجربه کنید. کاراموند: برای خاص پسندان