یك كارگردان تئاتر هشدار داد:

افزایش نفوذ رفاقت ها در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

افزایش نفوذ رفاقت ها در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به گزارش کاراموند همدان یک کارگردان تئاتر با اشاره به افزایش نگران کننده نفوذ رفاقت ها در این دوره از جشنواره اظهار داشت: هر دبیری می آید بجای تقویت تئاتر کودک، به دنبال اضافه کردن بخش های دیگر است.


بهرام دوست قرین در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه قدر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دانسته نمی گردد، اظهار نمود: اگر درست به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نگاه شود و بودجه مناسبی به آن اختصاص پیدا کند در نوع خود رویداد عظیمی است.
وی داشتن دبیرخانه دائمی و فعال در محل برگزاری جشنواره را از ضروریات دانست و مطرح کرد: هم اکنون اسماً دبیرخانه در همدان وجود دارد اما آنطور که باید فعالیت ندارد و نمی تواند بصورت متمرکز در طول سال فعال باشد و تصمیم گیری و برنامه ریزی کند.
دوست قرین افزود: دبیرخانه باید اتاق فکر و دبیر دائم داشته باشد تا ضمن برگزاری جلسات، برنامه ریزی ها و اقدامات لازم در طول سال انجام گیرد و از کارها حمایت شود تا قدرتمند در جشنواره حضور یابند.
وی با انتقاد از ورود یک شبه ی دبیر جشنواره به استان بیان کرد: حداقل دو تا سه هفته پیش از شروع جشنواره، دبیر باید در محل مستقر شود اما متأسفانه مستقر نیست و دبیرخانه اتاق فکر و کارشناس ندارد و همه صحبت ها در حد شعار باقی می ماند.
بگفته این کارگردان، اگر جشنواره در همدان برگزار می گردد باید به همدانی ها اعتماد و صفر تا صد کار به آنها سپرده شود به طوریکه امور واگذار شده به استان از افتتاحیه، اسکان و سالن ها گرفته تا مراسم اختتامیه همیشه به بهترین نحو انجام شده است کما این که افتتاحیه جشنواره ۲۷ام بسیار عالی بود.
وی به عنوان فردی که سالهای سال در جشنواره های مختلف و تمام جشنواره های بین المللی حضور داشته، برگزاری ۲۶ دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را بی نظیر عنوان نمود و اظهار داشت: انتخاب داوران با تهران است البته همدان هم نظراتی دارد اما دو، سه دوره اخیر در انتخاب دبیر سخت گیرانه عمل نمی گردد به طوریکه دبیر جشنواره باید روابط بسیاری با هنرمندان داخلی و خارجی داشته باشد، انتخاب کارها بسیار مهم می باشد، وقتی می گوییم جشنواره بین المللی است بنا نیست اسم چهار تا کشور همسایه را بیاوریم بلکه باید تبادل فرهنگ و هنر صورت گیرد، چهار تا بنگاه حرفه ای تئاتر بیایند و به تبادل تجربیات خود با هنرمندان ایرانی بپردازند.
وی افزود: صرف این که بگوییم جشنواره بین المللی است، به خاطر کم کردن هزینه ها و یا به دلیل نبود ارتباط برای آوردن کشورهای مطرح و قدر در حوزه تئاتر کودک و نوجوان، از کشورهای همسایه به جشنواره راه می یابند.
دوست قرین به دبیری شهرام کرمی در دوره های گذشته جشنواره اشاره نمود و تصریح کرد: در زمان دبیر کرمی کشورهای صاحب بنگاه تئاتر به استان می آمدند که از همدانی ها و تهرانی ها دعوت نمودند در آن کشورها اجرا کنند.
وی با تاکید بر این که باید از بنگاه های بین الملل تئاتر بهره برده و جشنواره را بین المللی نماییم، مطرح کرد: اگر امکان برگزاری جشنواره بصورت بین المللی به هر علتی وجود ندارد، ملی برگزار کنید چونکه قرار نیست ما هزینه نماییم و کشور دیگری را بیاوریم و تئاتر یادشان بدهیم، مقرر است تئاتر بین الملل را بیاوریم که تئاتر یاد بگیریم.
این کارگردان افزود: چرا باید برای حضور گروههای ضعیف هزینه نماییم، باید جشنواره را ملی کرده و هزینه ها را به گروههای داخلی بدهند.
وی یکی دیگر از ایرادات جشنواره را اینطور عنوان کرد: اسم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است و باید در دو بخش کودک و نوجوان تمرکز شود اما یک دوره بخش خردسال و این دوره هم سه بخش به آن اضافه شده است در حقیقت هر دبیر می آید بجای تقویت تئاتر کودک، به دنبال اضافه کردن بخش های دیگر است.
دوست قرین با انتقاد از اضافه کردن بخش هایی نظیر خیمه شب بازی و نقالی به جشنواره اشاره کرد: این بخش ها خود بصورت جداگانه جشنواره تخصصی دارند و دیگر نیاز به ورود آنها به جشنواره تئاتر کودک نیست همین طور بخش میهمان معین نیست توسط چه تیمی بازنگری و پذیرش شده، از چه کانالی وارد شده اند؟
وی تاکید کرد: هزینه های جنبی سبب می شود به بخش اصلی کودک و نوجوان بصورت دقیق رسیدگی نشود در حقیقت طی دو سه سال اخیر مرکز هنرهای نمایشی توجهی به این مساله نمی کند در حالی که جا دارد به این قضیه بسیار بهتر و بیشتر اهمیت داده شود.
بگفته این کارگردان، اگر اساسنامه جشنواره تدوین شود، دامنه کار و بخش ها مشخص می شود و انتخاب کارها تا حد زیادی از حالت سلیقه ای بودن خارج می شود.
ایشان سپس از گردآوری کتابی از برگزاری ۲۶ دوره جشنواره ازطریق یک غیرهمدانی انتقاد نمود و اظهار داشت: این فرد بسیار محترم است اما حدود هشت سال است وارد جشنواره شده و چهار، پنج دوره اصلاً درگیر جشنواره نبوده است. بدین سبب این سوال پیش می آید چرا نگارش این کتاب به فردی واگذار شده که پراکنده در جشنواره حضور داشته است؟ باید پذیرفت که رفاقت بازی به جشنواره ضربه می زند.
وی افزود: با توجه به این که جشنواره در همدان برگزار می شود، همدانی های زیادی هستند که هم مدرک تحصیلی بالایی دارند و هم در تمام بخش های مختلف جشنواره حضور مداوم داشته اند، به عنوان مثال باید به فردی چون محمدجواد کبودراهنگی که از پایه، بنیان جشنواره را نهاده و بهترین نویسنده و کارگردان ایران است و ۲۷ دوره درگیر جشنواره بوده، نگارش کتاب را واگذار می کردند.
وی با اشاره به افزایش نگران کننده نفوذ رفاقت ها در این دوره از جشنواره بیان کرد: بنده این دوره در جشنواره حضور ندارم، این که انتظار داشته باشم در همه دوره ها کار ببرم، درست و منطقی نیست اما این انتظار را دارم که سطحی نگری انجام نشود، نگاه رفاقت بازی در انتخاب آثار نباشد.
وی افزود: اگر جشنواره با توان بسیار زیادی اجرا شود حتی اگر حضور هم نداشته باشم اشکالی ندارد و حضور لایق تر از ما خوشحال کننده است اما این که هر کسی صندلی خودرا نداشته باشد، نگران کننده است.
وی اظهار نمود: باید در انتخاب دبیر جشنواره دقت بیشتری شده و با توجه با تونایی ها دبیر انتخاب گردد و حداقل دبیری چند دور را بر عهده داشته باشد.
این کارگردان تئاتر در آخر مطرح کرد: داوران این دوره باسواد و خوب هستند و شاید تنها نقطه قوت این دوره داوران بسیار عالی آن باشد.




منبع:

1401/04/02
10:52:29
5.0 / 5
188
تگهای مطلب: تخصص , جشن , جشنواره , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری