حاشیه نگاری بر حذف سیمرغ مردمی فیلم فجر

سیمرغی که پر پر شد

سیمرغی که پر پر شد به گزارش کاراموند سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر در چهلمین دوره برگزاری آن در حالی به علت ابهامات در روند برگزاری حذف شد که این سوال را در ذهن متبادر می کند که چرا یک رویداد چهل ساله، شیوه رای گیری مطمئنی پس از این همه سال برگزاری ندارد؟!


به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران که در شانزدهمین دوره فیلم فجر در سال ۱۳۷۶ به جشنواره افزوده شد، همیشه جزو سیمرغ هایی بوده است که به علت رای مردمی می توانست برای تهیه کنندگان و تبلیغات اکران فیلم مهم باشد اما سال جاری از جانب دست اندرکاران جشنواره اعلام گردید که حذف گردیده است.
مسعود نقاش زاده در گفتگوی که از جانب روابط عمومی جشنواره به رسانه ها ارسال شد، اظهار داشت: گزارش های کمیته پیگیری نظرسنجی مردمی جشنواره نشان می دهد، باوجود تلاش بخش های مختلف زنجیره ثبت آرای مردمی، به علت پیچیدگی این فرایند و وجود متغیرهای گوناگونی که در صحّت و دقت نتایج نظرسنجی دخالت دارند، اطمینان کامل از صحت نتایج در بخش های مختلف به آسانی حاصل نمی گردد. چونکه از خرید بلیت توسط تماشاگران واقعی، تا حضور تماشاچی در سینما، دریافت بلیط فیزیکی و دریافت مطمئن پیامک توسط تماشاگر و نهایتا ثبت رای در سامانه، زنجیره ای از فرآیندهای فنی و انسانی مختلف را در بر می گیرد که باید در همه مراحل اطمینان بخش باشد تا بتوان به دقت نتایج اعتماد کرد.
دبیر جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: بررسی تیم های کارشناسی نشان داده است به علت پاره ای اشکالات و همچون اشکال فنی در ارسال پیامک که سبب شده برخی از مخاطبان دریافت نکنند و هم قطعی و اختلال اینترنت در بعضی سینماها، نتایج نظرسنجی مردمی برای ستاد جشنواره اطمینان بخش نیست.
در چند روز گذشته تهیه کنندگان مختلفی به شیوه رای گیری اعتراض داشتند تا جاییکه تهیه کننده شادروان در گفتگویی با ایسنا اعلام نمود که "مُچ سمفا را برای تخلف در آراء مردمی فیلم فجر گرفتیم." که متن کامل مصاحبه در این لینک قابل دسترس است.

آرای مردمی جشنواره فیلم فجر در سالهای اخیر محل مناقشه و جنجال بوده است تا جاییکه سال قبل محمد حسین قاسمی تهیه کننده "ابلق" در گفتگویی با ایسنا بیان کرد که" با اختلالی که در سامانه "سمفا" و سیستم رای گیری جشنواره فیلم فجر در بخش مردمی وجود دارد، به نظر می آید وجاهت سیمرغ مردمی این دوره از جشنواره اعتباری ندارد. ( البته این اظهارات سال قبل در حالی عنوان شد که سیمرغ مردمی سرانجام در اختتامیه به ابلق اهدا شد.)
در سالهای اولیه و تا همین دو سال قبل، مسئولیت آرای مردمی و برگزاری آن بدست خانه سینما بود و از دو سال پیش از خانه سینما منفک شد و برعهده سمفا قرار گرفت.
به یاد داریم در سال 96 طبق پیگیری های خبرنگار ایسنا از خانه سینما؛ این نهاد صنفی قرار بود طبق روال، مسئولیت سیمرغ مردمی جشنواره ی فیلم فجر را برعهده بگیرد و به صورت الکترونیکی شمارش آرا را انجام بدهند.
اما شش روز به آغاز جشنواره ی فیلم فجر منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در نشستی با همراهی علی آشتیانی پور (مسوول سیمرغ مردمی فیلم فجر) به اهالی رسانه اظهار داشته بود: از نظر ما خانه سینما در جشنواره فیلم فجر یک ملک مشاء است و متعلق به کسی نیست. البته تصمیمات در ارتباط با جشنواره توسط دبیر و در دبیرخانه گرفته می شود اما درباره آرای مردمی از مدت ها قبل دوستان ما در دفتر جشنواره تلاش می کردند امکانی را برای فروش بلیت و رای گیری به شکل اینترنتی فراهم نمایند که با تشخیص و صلاحدید خودشان با شرکت هایی وارد گفتگو شده و به تفاهم رسیده اند.
وی با تاکید بر این که برگزاری الکترونیکی این امر مورد تأیید ما بود، مطرح می کند: در اینباره در بخش آرای مردمی هم وارد گفتگو شدیم. البته برخی ملاحظاتی را با دوستانی که در این فناوری کار می کردند داشتیم چون که یکسری ملاحظات استثنایی به واسطه اقتضائات سینما وجود دارد و بر این اساس ما در خانه سینما خیلی زودتر به این نتیجه رسیدیم که باید رای گیری بهترین فیلم مردمی را به همان شیوه سال قبل اجرا نماییم.
ایسنا سال 95 به سراغ سید محسن هاشمی رفت، وی در سال 92 که بعد از سال ها باردیگر مسئولیت آرای مردمی توسط دبیر وقت (علیرضارضاداد) به خانه سینما سپرده شد، از جانب مدیرعامل این تشکل صنفی (محمد مهدی عسگرپور) مسئولیت طراحی الگوریتم برگزاری و شمارش آرای مردمی را برعهده گرفت.
سید محسن هاشمی در پاسخ به این که در آن مقطع در چه راستای الگوریتم شمارش آرای مردمی فجر طراحی شد؟ اظهار داشته بود: در آئین نامه ای که برای این امر با استفاده از تجارب جشنواره ای و هم مشاور آمار تهیه شد، بر دو رویکرد تاکید شد؛ نخست شفافیت فرایند رای گیری و اعلان روزانه و دیگری رعایت عدالت.
همانطور که می دانید همه ی فیلمها از روز اول جشنواره وارد چرخه نمایش نمی شوند، از طرفی رونق جشنواره از روز سوم رخ می دهد. نکته دیگر این که همه ی فیلمها دارای تعداد مساوی نمایش نیستند. وانگهی همه ی فیلمها در همه ی سینماها از حیث پراکندگی جغرافیایی و نسبت مخاطبان یکی نیست، بر این اساس باید تعداد نمایش ها، زمان نمایش ها (کم اقبال، میانه خوش اقبال)، مکان های نمایش برای همه فیلمها برابر باشد.
او در پاسخ به این که در مورد شفافیت فرآیند رای گیری چه اقداماتی طراحی شد؟پاسخ داده بود: علاوه بر این که به جای واژه های ارزشی خوب و بد، واژگان شخصی ّپسندیدم، نپسندیم و... انتخاب شد، تمامی صندوق های دریافت رای تماشاگران شفاف شدند. همینطور آرای مردمی دو نوبت شمارش می شدند، نخست در سر صندوق و در مرحله دوم، دبیرخانه. هم چنین ناظرانی از نمایندگان منتخب تهیه کنندگان برای نظارت بر این فرایند پیشبینی شدند. نتیجه هم همزمان برای دبیر جشنواره و وبسایت خانه سینما بارگذاری می شد.
او درباره ی ارزیابی اش از روش رای گیری اینترنتی هم اظهار داشته بود: این که در نظر دارند برگزاری آرای مردمی را با وبسایت اجرا کنند، چندان معلوم نمی کند آیا اطلاع رسانی را با وبسایت انجام می دهند یا فرآیند دریافت آرای مردمی را؟ پیشتر اطلاع رسانی به صورت وبسایت معمول بوده است و احیانا قصد شان فرآیند برگزاری و دریافت آرای مردمی است. بدین سان به نظر می آید باید همان چند نکته را در رعایت عدالت ( زمان نمایش، مکان نمایش، تعداد نمایش) مد نظر قرار دهند و ساز و کاری طراحی نمایند که صرفاً همان تماشاگران، همان سانس در همان سینما حق رای داشته باشند! از طرفی برای نظارت ذی نفعان هم حتما باید امکان نظارتی تعبیه کنند. در این صورت (پیش بینی تدابیر برای رعایت عدالت و شفافیت ) به نظر می آید، این امکان کاهش پیدا کند، چون که حضور مردم و صندوق ها و راهنمایان پوشش یکپارچه را نخواهیم داشت و هرکس در خانه یا با سامانه های تلفن هوشمند رای می دهد!


حکایت سیمرغ مردمی سال جاری هم در ایام نخست جشنواره جزو اصلی ترین چالش ها و دغدغه ها شد، علی سرتیپی - تهیه کنننده فیلم «شهرک» - به ایسنا اظهار داشته بود: در فرایند رای گیری برای بهترین فیلم تماشاگران جشنواره فجر مشکلاتی وجود دارد که متاسفانه در سالهای قبل هم رخ می داد همچون این که صاحبان فیلمها با هزینه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان وبا خرید بلیت آراء فیلمهای خویش را بالا می بردند و این معضلی است که باید برطرف شود تا کسانی که رای می دهند هم خودشان بلیت خریده باشند و هم در سالن سینما حضور داشته باشند و فیلم را ببینند.
او ابراز امیدواری کرده بود که سال جاری در دوره چهلم آراء مردمی شفافیت داشته باشند.

یا کامران حجازی یکی از تهیه کنندگان فیلم "مرد بازنده" مهدویان سال جاری در چهلمین دوره برگزاری این رویداد به ایسنا اظهار داشته بود: یک نگرانی ما کم و کیف دریافت آرای مردمی است. در ایام اخیر مواردی به ما رجوع کردند درمورد عدم دریافت پیامک یا دریافت بعد از آخر مهلت ثبت نظرسنجی، که امیدوارم با درایت مسئولین برگزاری این بخش هم شاهد رفع این اختلالات باشیم. یکی از نکاتی که درمورد شیوه سنجش آرای مردمی سال جاری مطرح است، مبنا قرار گرفتن میانگین آرای هر فیلم است که نمی تواند سنجش کاملی باشد و ضریب تأثیر تعداد تماشاگر برای هر فیلم را نمی توان نادیده گرفت و امیدواریم تصمیم گیران به این نکات توجه کرده باشند.

منصوری تهیه کننده "دسته دختران" هم در یک گفتگوی دیگر با ایسنا در چند روز گذشته ضمن اشاره به سامانه آرا مردمی(سمفا) جشنواره فیلم فجر و عملکرد آن بیان نمود: حرف های ما همان حرف های سال گذشته است ( این تهیه کننده سال قبل شیشلیک را داشت ) و شرایط با سال قبل تغییری نکرده است. ما بعنوان صاحبان آثار دسترسی به هیچ اطلاعاتی نداریم و همین هم اکنون هم اگر ۱۰ فیلم اول اعلام گردد حرف و حدیث های زیادی خواهد بود چونکه هیچ کنترلی بر روی آرا مردمی وجود ندارد و کسی هم به آن توجهی ندارد و از مبنا غلط است. چه نماییم که صدای ما به جایی نمی رسد و هیچ کس توجهی به اتفاقاتی که سال گذشته افتاد ندارد و مطمئنم که سال جاری هم همان اتفاقات رخ خواهد داد.

و دقایقی بعد از انتشار حذف سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر، امیر بنان تهیه کننده فیلم "ملاقات خصوصی" که این روزها در صدر آرای مردمی فیلمی فجر بود، در صفحه مجازی اش متنی را با این عنوان منتشر نمود که
؛ آقای نقاش زاده! دبیر محترم جشنواره فیلم فجر ! با سلام لطفا جواب تماس تلفنی بنده را بدهید. یک ساعت است که مداوم با شما تماس می گیرم.(ساعت 16)
اما باید یادی نماییم از فیلمهای که تابحال سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر را در این سال ها گرفته اند: "آژانس شیشه ای" ابراهیم حاتمی کیا، "رنگ خدا" مجید مجیدی، "عروس آتش" خسرو سینایی، "متولد ماه مهر" احمدرضا درویش، "سگ کشی" بهرام بیضایی، "ارتفاع پست" ابراهیم حاتمی کیا، "فرش باد" کمال تبریزی، "مارمولک" کمال تبریزی، "بید مجنون" مجید مجیدی، "چهارشنبه سوری" اصغر فرهادی، "اخراجی ها" مسعود ده نمکی، "سنتوری" داریوش مهرجویی، "همیشه پای یک زن در بین است" کمال تبریزی، "بی پولی" حمید نعمت الله، "درباره الی" اصغر فرهادی، " به رنگ ارغوان" ابراهیم حاتمی کیا، "جدایی نادر از سیمین" اصغر فرهادی، " برف روی کاج ها" پیمان معادی، "حوض نقاشی" مازیار میری، " هیس دخترها فریاد نمی زنند" پوران درخشنده، "شیار ۱۴۳" نرگس آبیار، "خط ویژه" مصطفی کیایی، "رخ دیوانه" ابوالحسن داودی، "ابد و یک روز" سعید روستایی، " ماجرای نیمروز" محمد حسین مهدویان، " مغزهای کوچک زنگ زده" هومن سیدی، "متری شیش و نیم" سعید روستایی، "شنای پروانه" محمد کارت، "ابلق" نرگس آبیار.




منبع:

1400/11/21
22:35:39
5.0 / 5
735
تگهای مطلب: اهدا , اینترنت , تهیه كننده , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری