صحنه ای برای لذت و دلتنگی در روز دوم جشنواره فیلم فجر

صحنه ای برای لذت و دلتنگی در روز دوم جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر با شروع اکران های مردمی و در شرایطی که بیشتر از ۴۰ شهر، کشور به وضعیت قرمز کرونایی درآمده اند، به روز دوم رسید.


به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، سه شنبه ۱۲ بهمن ماه دومین روز جشنواره چهلم فیلم فجر در سینمای رسانه ها و در مرکز همایش های برج میلاد با جوی نسبتا آرام و اندکی خلوت تر نسبت به روز اول، با استقرار یک گروه پزشکی در مرکز ولی همچنان بدون سنجش تب هنگام ورود و هم با نمایش دو فیلم «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی سپری شد و در این گزارش برخی حاشیه های این روز مرور می شود.


* یکی از نخستین خبرهای روز دوم جشنواره درباره تغییر محل برگزاری نشست های پرسش و پاسخ فیلمها بود. دست اندرکاران جشنواره فجر بعد از اعتراض های فراوانی که در روز اول از جانب اهالی رسانه مطرح و حتی با اعتراض رسمی انجمن عکاسان سینمایی رو به رو شد، ضمن عذرخواهی از شرایط پیش آمده تصمیم گرفتند همانند سال قبل که جشنواره در شرایط کرونایی برگزار شد، نشست فیلمها را به سالن اصلی یعنی در همان جایی که فیلمها نمایش داده می شوند منتقل کنند.
* باآنکه دو نشست خبری فیلمهای روز دوم حاشیه های روز اول را نداشتند، اما کاملا مشخص است که در ادامه روند چند سال قبل کم کم کارکرد این نوع جلسه ها به جای پررنگ بودن بحث درباره فیلمها و حاشیه های آنها بیشتر به محلی برای عکس گرفتن تبدیل گشته است. به اعتقاد بعضی خبرنگاران حاضر در این جلسه ها یکی از عمده علل بی خاصیت شدن نشست های خبری فیلمها در دو روز اول جشنوار ه به مجری جلسه ها مربوط می شود. مساله اجرا و نوع مدیریت نشست های خبری جشنواره فجر در چند سال قبل بارها مورد انتقاد اهالی رسانه بوده است. از طرف دیگر عوامل فیلمها هم نسبت به کارکرد این جلسه ها اعتراض هایی را در سالهای قبل داشتند.


* در این دو روز آنچه نشست های خبری جشنواره فجر را پر سر و صدا کرد، اعتراض به ازدحام جمعیت و نبود فضا در سالن کوچک سعدی بود وگرنه از خود صحبت ها درباره فیلمها جنجال و اتفاق خاصی دیده نشد. علاوه براین یکی دیگر از عوامل موثر در بی رونق شدن نشست ها به اجبار برای طرح پرسش کتبی بی ارتباط نیست چونکه طرح سوال به صورت شفاهی با آنچه کتبی نوشته می شود تفاوت زیادی دارد، گاهی هم زمان کافی فراهم نمی گردد و مهم تر از آن گاهی خوانده نشدن سوال ها به دلایلی همچون ناخوانا بودن یا "تشخیص" مجری رغبت خبرنگاران را برای طرح سوال کتبی در طول سالهای قبل از بین برده است.
* اینترنت و ضعف خطوط موبایلی معمولاً یکی از معضل های جشنواره فجر در سالهای قبل بخصوص در پردیس سینمایی ملت بود ولی سال جاری هم با وجود آنکه «همراه اول» اسپانسر جشنواره است، همچنان چنین مشکلی وجود دارد و در مرکز همایش های برج میلاد اینترنت برای اهالی رسانه در دسترس نیست و اگر هم چنین امکانی وجود داشته باشد اطلاع رسانی مشخصی در این مورد انجام نشده است.
* نخستین فیلمی که در سالن رسانه ها به نمایش در آمد «علفزار» ساخته کاظم دانشی و به تهیه کنندگی بهرام رادان بود که پژمان جمشیدی نقش یک بازجو را در آن ایفا می کرد. جمشیدی که سال قبل بخاطر حضورش در سینما مورد انتقاد یکی از حاضران در نشست خبری جشنواره قرار گرفته بود، درباره آن ماجرا و حضور باردیگر اش اظهار داشت که تلاش می کند با مسیر زندگی پیش رود و همیشه از جشنواره فجر به اندازه جام جهانی فوتبال لدت می برد. البته به نظر می رسید او اشتیاق زیادی برای شنیدن سوال های خبرنگاران داشت اما همانطور که اشاره شد پرسش های قابل توجهی مطرح نشدند.


* بهرام رادان که مدتی است سراغ تهیه کنندگی و همکاری با فیلمسازان جوان رفته، در علفزار گروهی حرفه ای را دور هم جمع کرده بود و از آنجائیکه مبحث اجتماعی و حساسی در این فیلم به تصویر کشیده شده بود، با قدردانی از سعه صدری که برای نمایش این فیلم در جشنواره خرج شده بود، ابراز امیدواری کرد که فیلم برای اکران عمومی هم گرفتار مشکل نشود و این ابراز امیدواری از جانب برخی مدیران سینمایی هم مطرح می شود.
* «علفزار» نخستین فیلم جشنواره بود که با پخش تیتراژ توسط اهالی رسانه و منتقد در سالن نمایش برج میلاد مورد تشویق قرار گرفت.
* دومین فیلمی که در سینمای رسانه ها به نمایش در آمد «شادروان» ساخته حسین نمازی بود که پیش از این «آپاندیس» را کارگردانی کرده است. این فیلم که رگه های طنز زیادی داشت با بازی سینا مهراد فرزند سعید سهیلی ساخته شده و این کارگردان برای دیدن فیلم پسرش به برج میلاد آمده بود. «شادروان» هم بعد از آخر با اندکی تشویق تماشاگران همراه بود، اما عده ای هم آنرا شبیه یک تله فیلم دانستند.


* رضا رویگری نقشی کوتاه در ابتدای این فیلم داشت که در واقع همان «شادروان» است. حضور وی در نشست خبری با استقبال اهالی رسانه همراه شد و او روی سن سالن نمایش جشنواره بیان کرد که چقدر دلش برای این صحنه تنگ شده بود. رویگری وصیت خویش را ساخت فیلمش اعلام نمود و اظهار داشت که دوست دارد فیلمی درام برپایه گذشته خود بسازد.
* «شادروان» به تهیه کنندگی عباس نادران ساخته شده و در نشست خبری فیلم، مبحث آقازادگی او به واسطه پدرش الیاس نادران عنوان شد. حتی بهرنگ علوی که نقشی متفاوت و بزرگتر از سن خویش را ایفا کره بود برای بازی در فیلم یک آقازاده مخاطب یک پرسش قرار گرفت و او پاسخ داد که سال هاست عباس نادران و خانواده اش را می شناسد و اگر احساس می کرد کارنامه درستی ندارد هیچ وقت با او کار نمی کرد. این مساله دستمایه شوخی رضا رویگری هم شد که گفت اگر می دانست در فیلم یک آقازاده بازی می کند دستمزد بیشتری می گرفت.
* نشست های تخصصی و برنامه های جنبی جشنواره هم در روز دوم آغاز شدند که در یکی از آنها نکوداشتی برای زنده یاد رحیم رحیم پور با سخنرانی هوشنگ توکلی اجرا شد. یک نشست دیگر هم برای فیلمهای ماندگار و مرمت شده سینمای ایران بود اما باآنکه این برنامه ها در سالن های کوچک چهار و پنج برگزار می گردند اما در روز نخست در مجموع مخاطب زیادی نداشتند.





* دوازدهم بهمن ماه سینماهای مردمی با 61 سالن در تهران و سینماهای مختلف در 31 استان شروع به کار کردند ولی برخلاف چند سال قبل باتوجه به تغییر شیوه بلیت فروشی که دیگر به صورت سری نیست، هنوز ظرفیت زیادی برای فروش در ایام آینده باقی مانده است؛ البته ظرفیت چند فیلم خاص حدودا تکمیل شده است.




منبع:

1400/11/13
10:27:09
5.0 / 5
578
تگهای مطلب: اینترنت , تخصص , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری