انتشار شماره سیزدهم نمایش شناخت

انتشار شماره سیزدهم نمایش شناخت کاراموند: سیزدهمین شماره فصلنامه نمایش شناخت منتشر گردید.


به گزارش کاراموند به نقل از مهر، فصلنامه «نمایش شناخت» بعنوان یکی از معدود نشریات تخصصی حوزه تئاتر با سردبیری نظر احمدی از چهار سال پیش به شکل مرتب منتشر می شود. این فصلنامه در سیزدهمین شماره خود در بخش «دیالوگ» که به گفتگو با کارورزان تئاتری اختصاص دارد با یعقوب آژند نویسنده و پژوهشگر حوزه تئاتر گفتگو کرده است. مصاحبه ای که توسط نظر احمدی و سارا نوری انجام شده و بیشتر بر بنیاد کتاب های «نمایش در دوره صفوی» و «نمایش در دوران قاجار» شکل گرفته است. گفتگوی دوم بخش «دیالوگ» را آیین قبادی انجام داده و به سراغ فعال تئاتری و مترجم ادبیات نمایشی لهستان ایوونا نواتسکا رفته است. وی در این مصاحبه، تئاتر لهستان در دوران پساکرونا را به زیر زره بین برده است. از دیگر بخش های این شماره نیز می توان به پرونده «دراما» اشاره نمود. در بخش نخست این پرونده، سعید فرهودی مترجم تئاتر سیاسی، همچون شماره های گذشته، سلسله مطالب خود تحت عنوان «درام و درام نویسان سیاسی» را پی گرفته و در این فراز همچون نمایشنامه های «قیصر آمریکا» نوشته برنارد شاو و «باغ آلبالو» اثر چخوف را مورد بررسی و مداقه قرار داده است. در بخش دیگر این پرونده نیز مازیار اولیایی نیا استاد دانشگاه ویرجینیا که از اولین شماره، همراه با «نمایش شناخت» بوده است به تاریخ نمایش در جهان پرداخته و موفقیت یاسمینا رضا در عرصه جهانی نمایش را از نظر گذرانده است. «پژوهش های نو» عنوان یکی دیگر از پرونده های شماره سیزدهم «نمایش شناخت» است. در این بخش دومان ریاضی دانش آموخته تئاتر دانشگاه فلورانس پژوهشی با عنوان «به روزرسانی نمایش ایران در دوره قاجار» را به رشته تحریر درآورده و برای اولین بار اسنادی در ارتباط با موضوع مذکور را منتشر نموده است. از دیگر نویسندگانی که در این پرونده آثاری از آنها به انتشار رسیده می توان به محمد عارف و عبدالحسین لاله اشاره نمود که پژوهش هایی تازه را در عرصه هنرهای نمایشی در اختیار «نمایش شناخت» قرار داده اند. پرونده دیگری که در این شماره می توان به آن اشاره نمود «تئاتر بدون مرز» است. در این بخش نخست آناهیتا ایزدی دانشجوی دکترای رشته تئاترشناسی از دانشگاه آزاد برلین بخش دوم مقاله خود تحت عنوان «تئاتر نامرئیان» را که قسمت نخست آن در شماره دوازدهم به انتشار رسید، منتشر نموده است. ایزدی در این سلسله مطالب به جریان شناسی تئاتر ایرانی در مهاجرت می پردازد. در بخش پایانی این پرونده نیز سارا نوری به ترجمه مطلبی از ریک نولز درباره کمپانی تئاتر «مدرن تایمز» تحت مدیریت سهیل پارسا پرداخته است. «پچواک» یکی دیگر از بخش های فصلنامه است که به مطالب ترجمه شده اختصاص دارد و در این شماره نیز چندین مطلب متنوع در این بخش گردآمده است، همچون مطلبی تخصصی در ارتباط با نورپردازی تحت عنوان «نورپردازی بر سطوح هایپربولیک...» نوشته نیک هات که توسط عاطفه صادقی و حمید کلهر ترجمه شده است و همین طور ترجمه های دیگری از محمد اوحدی حائری، مسلم آیینی، هادی حبیب نژاد، محسن ذهبی و... «جستار» یکی دیگر از پرونده های این شماره است که از با اهمیت ترین مطالب آن می توان به نوشته فرشته وزیری نسب دانش آموخته دانشگاه گوته تحت عنوان «خشونت بر صحنه های تئاتر و مساله اخلاق (اتیک)» اشاره نمود. همین طور از دیگر مطالب این بخش یادداشتی است از منوچهر اکبرلو با تیتر «چه زمان می گویی: یک نمایشنامه خوب خواندم؟» آخرین بخش شماره سیزدهم «نمایش شناخت» نیز به پرونده «کتاب شناخت» اختصاص دارد. در این بخش نقدی از اصغر نصرتی بر یکی از اولین کتاب های تاریخ ادبیات نمایشی در ایران «بنیاد نمایش در ایران» نوشته ابوالقاسم جنتی عطایی به انتشار رسیده است. همین طور عبدالمحمد دلخواه در یادداشتی به معرفی آخرین ترجمه خود تحت عنوان «در جستجوی انسان ناب» نوشته مسعود دلخواه پرداخته است. شماره سیزدهم «نمایش شناخت» در ۲۶۴ صفحه و با قیمت ۶۰ هزار تومان روی پیشخوان مطبوعات در سراسر کشور قرار گرفته است. از دیگر دست اندرکاران این مجله نمایشی می توان به علی آسترکی جانشین سردبیر، میثم جهانگیری مدیرداخلی، علیرضا لرک مدیر روابط عمومی، مهدی رایگانی مدیرهنری، محمدقائمی صفحه آرا، مهدی آزادبخت دبیر عکس و... اشاره نمود.


منبع:

1400/10/15
09:52:06
5.0 / 5
150
تگهای مطلب: تخصص , دانشگاه , كتاب , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری