دبیر رسانه های هنری جدید چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر:

یک دفعه برای همیشه رویکرد جشنواره فجر را مشخص کنید

یک دفعه برای همیشه رویکرد جشنواره فجر را مشخص کنید به گزارش کاراموند سید نظام الدین امامی فر، دبیر رشته «رسانه های هنری جدید» در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است. امامی فر با اعلان اینکه در جشنواره هنرهای تجسمی فجر تابحال دو رویکرد بوسیله سیاست گذاران اعمال شده است، اظهار داشت: «در برخی از دوره ها این رویداد را بصورت میان رشته ای و با محوریت اثر هنری برگزار می کردند و در دوره های دیگر جشنواره نیز سیاست گذاران تصمیم گرفتند رشته های مختلف طبقه بندی شده باشد و هرکدام جداگانه داوری شوند.»


به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، امامی فر ضمن اشاره به این نکته که سیاست گذاران جشنواره باید ثابت باشند، افزود: «وقتی سیاست گذاران در هر دوره تغییر می کنند، هر سال سیاست های جدیدی اعمال می شود. سیاست گذاران جشنواره باید به یک راهکار یکسان برسند و برنامه ای برای چند سال آینده آماده کنند و بگویند که می خواهیم از اینجا به کجا برسیم و چه کارهایی مقرر است بکنیم. به منتخبان چه امکاناتی می دهیم و چه امتیازاتی به هنرمندی که این مراحل را طی کرده است تعلق می گیرد.
او با اشاره به اینکه وزارت ارشاد و مرکز توسعه هنرهای تجسمی باید یک دفعه برای همیشه مشخص کنند که این جشنواره چه نگاهی باید داشته باشد، اظهار داشت: آیا مقرر است گزیده ای از رویدادهای هنری یک سال قبل را نمایش دهد و برگزیدگان آنها را معرفی نماید یا این که محلی برای کشف استعداد و رقابت باشد. در شیوه اول باید رویدادهای هنری مانند دوسالانه ها در طول سال برگزار شده باشد و برگزیدگان آنها به این جشنواره بیایند. بدین سان آثاری که در جشنواره می بینیم حاصل گذشتن از داوری های قبلی هستند و قبل از جشنواره به نمایش درآمده اند. اما در شیوه دوم که رشته های مختلف از هم جدا می شوند برعکس روش قبل گفته می شود که کارها نباید قبلا جایی نمایش داده شده باشند برای اینکه این جشنواره یک مسابقه است و کارها نباید قبلاً در رویداد دیگری شرکت کرده باشند.

این مدرس دانشگاه افزود: «نظر شخصی من این است که به شیوه نخست عمل شود و آثاری که قبلا از داوری های گوناگون گذشته اند در جشنواره به جامعه هنری معرفی شود. بدین سان جشنواره بجای این که مسابقه برگزار کند از بین این انتخاب های معتبر انتخاب دیگری انجام می دهد. بااین حال در شیوه غیر مسابقه ای شاید آن شور و نشاطی که برای مشارکت هنرمندان در نظر گرفته شده است پایین بیاید.»

امامی فر افزود: «در یک سیستم علمی انتخاب و گزینش افراد برمبنای کاری که در یک مدت کوتاه انجام داده و ارائه کرده اند صورت نمی گیرد، بلکه پروسه کار آنها در طول یک سال بررسی می شود و بعد برمبنای عملکرد سالانه آنها و کارهایی که شخص در طول این مدت انجام داده است انتخاب صورت می گیرد. در این شرایط سلیقه داور نقشی در انتخاب ندارد برای اینکه مجموعه کارهای شخص در نظر گرفته شده است و بدین سان به پروسه کار یک هنرمند جایزه داده می شود نه یک اثر. درحالی که وقتی یک اثر داوری شده و به آن امتیاز داده میشود، داوران نمی دانند که پیشینه آن چیست و در نتیجه بیشتر سلیقه آنها در انتخاب نقش دارد.»

او درباره ارتباط میان جشنواره هنرهای تجسمی فجر و اقتصاد هنر اظهار داشت: «این جشنواره اصلاً به بخش اقتصادی هنر توجه ندارد، درحالی که در دنیای معاصر، قیمت اثر از شاخصه های جدید هنری است. امروزه شاخصه های یک اثر هنری در نحوه نمایش آن، محل نمایش، تعداد لایک و فالو کردن در فضای مجازی و... وجود دارد. این فاکتورهای جدید جزئی از اقتضائات جدید جوامع است که خوب یا بد با آن درگیر هستیم و برای ارزیابی اثر هنری لاجرم به آنها رجوع می شود. اما در جشنواره فجر آثار هنری ارزش گذاری اقتصادی نمی شوند و فقط ارزش گذاری کیفی شده و برگزیدگان آن مقام اول تا سوم می گیرند.»

امامی فر افزود: «اینکه گالری ها در برخی از دوره های جشنواره حضور داشتند اتفاق خوبی بود که توانست ارتباطی میان جشنواره و اقتصاد هنر بوجود آورد. هنرمندان حرفه ای که شناخته شده و صاحب نام هستند دلیلی جهت شرکت در جشنواره ندارند و این مسئله موجب می شود جشنواره حالت دانشجویی به خود بگیرد برای اینکه به طور معمول هنرمندان جوان در این رویداد شرکت می کنند و در نتیجه جشنواره به سمت کشف استعدادها حرکت می کند. اما وقتی آثاری که قبلاً در گالری ها به نمایش درآمدهاست در جشنواره نمایش داده شود بدین سان می توان از نیروهای کارآمد دیگری هم استفاده نمود. حتی اگر جشنواره بطور مستقیم امکان فعالیت اقتصادی ندارد، مشارکت گالری ها موجب می شود هنرمندان امکانی برای فعالیت اقتصادی پیدا کنند. آثار هنرمندان باید در جشنواره ارزش گذاری شود و گالری دارها آنها را ببینند و در گالری خود نمایش دهند تا به این صورت ارتباط جشنواره با اقتصاد هنر ایجاد شود. در روزگاری که لوازم کار بسیار گران است و هزینه های تولید آثار هنری به شدت بالا رفته است هنرمند به سمتی می رود که او را حمایت کند و جنبه اقتصادی هم در آن وجود داشته باشد. جوایز مختلف و خرید آثار هنری از هنرمندان می تواند چاره ای باشد که آنها را به شرکت در جشنواره تشویق کند.»

او درباره برنامه های خود برای رشته رسانه های هنری جدید و دعوت از هنرمندان حرفه ای اظهار داشت: «من بعنوان مسئول باید ابزاری داشته باشم که بتوانم از هنرمندان حرفه ای جهت شرکت در جشنواره دعوت کنم. این که با آنها تماس بگیرم و از اعتبار خودم برای دعوت هنرمندان استفاده کنم کافی نیست، برای اینکه هر هنرمند ارزش و معیار خودش را دارد و من باید ابزاری در اختیار داشته باشم که او را مجاب کنم. دبیران جشنواره باید امتیازاتی در اختیار داشته باشند تا به وسیله آن بتوانند چند هنرمند حرفه ای را به جشنواره دعوت کنند و این کار موجب می شود عیار کار بالا برود وگرنه سطح جشنواره در حد جشنواره هنری دانشجویی خواهد ماند.»

امامی فر افزود: «در شاخه هنر جدید باتوجه به ابزارهای جدیدی که تکنولوژی در اختیار هنرمندان قرار داده است، تولید اثر هنری به سمتی حرکت می کند که بیشتر دیده شود و با فضای جدید تکنولوژی و اتفاقات جدید هماهنگ شود. در نتیجه خیلی از هنرمندان که بر پایه رسانه های دیگری کار می کنند تلاش می کنند از رسانه های جدید هم به علت فراگیری زیاد و تاثیرگذاری بسیار آنها استفاده کنند. این ابزارها موجب می شود اثر خودرا در جایی غیر از گالری با مخاطب محدود و خاص نمایش دهند و با مخاطبان بیشتری در ارتباط باشد. بااینکه این رسانه ها در کشور ما هنوز تثبیت نشده اما به سرعت درحال گسترش و نهادینه شدن است و فکر می کنم یکی از بخش های جشنواره که همیشه از آن به نیکی یاد می شود و مخاطب زیادی دارد همین بخش است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه هنرمند می تواند اثرش را در فضای مجازی عرضه نماید اظهار داشت: هنرمند به آسانی متوجه می شود که اثرش چقدر بیننده دارد، مخاطب او عام یا خاص است، چقدر لایک می خورد، چه کامنت هایی می گیرد و.... دیده شدن و لایک خوردن به مدلول تاثیرگذاری است و این تأثیرگذاری یک ارزش است که نباید نادیده گرفته شود. ولی ما هنوز شیوه های سنتی را برای عرضه و ارائه آثار هنری دنبال می نماییم. اگر رسالت جشنواره معرفی هنرمند، اثر هنری و مفهومی که هنرمند ساخته است باشد، به نظر می آید رسانه های جدید که در اختیار تمام اقشار جامعه است و تاثیرگذاری بیشتری دارد می تواند ابزار مناسبی برای ما باشد. در نتیجه از مسئولین می خواهم به این خاصیت رسانه های جدید توجه ویژه داشته باشند. اگر قصد جذب مخاطب در جشنواره وجود دارد یکی از روش ها این است که به سمت رسانه های جدید بیاییم و آثار را در فضای مجازی نمایش دهیم. این فضا بستر بسیار مناسبی برای ارائه آثار هنری است که خاصیت تکثیر، اشاعه و مستندسازی آماری را دارد و حتی مخاطبان خارج از تهران نیز می توانند به آثار دسترسی داشته باشند.»

او در آخر اظهار داشت: «امیدوارم پاسخگوی نیاز هنرمندان باشیم، نه فقط فضایی برای معرفی آنها. معیشت هنرمندان بسیار دشوار شده است و خیلی از آنها به علت مسائل اقتصادی از هنر دست کشیده اند و چون نمی توانند کار کنند در پیله انزوا رفته اند. این در شرایطی است که در طول تاریخ همیشه هنرمندان برای کار کردن حامی مالی داشته اند. ولی ما توجه به اقتصاد را بعنوان یک خصلت بد برای هنرمند تعریف کرده ایم و به هر هنرمندی که حرف از اقتصاد بزند نگاه منفی داریم.»








منبع:

1400/09/22
12:15:11
5.0 / 5
676
تگهای مطلب: جایزه , جشن , جشنواره , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری