برنامه های جشنواره قصه گویی تشریح شد

برنامه های جشنواره قصه گویی تشریح شد در نشست خبری بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری درباره اهمیت قصه و قصه گویی، روند برگزاری این جشنواره و بخش های مختلف آن سخن گفته شد.


به گزارش کاراموند به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، مهدی علی اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست خبری بیست وسومین جشنواره بین المللی «قصه گویی» که روز شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون برگزار شد، فعالیتهای کانون پررورش فکری را مورد پسند خانواده ها و کودکان و نوجوانان عنوان نمود که منجر به شیرینی و زیبایی اخبار می شود.
علی اکبرزاده سپس با تاکید بر اهمیت قصه و قصه گویی بیان نمود: قصه با فرهنگ و روح ما گره خورده و از کوچک تا بزرگ قصه را دوست داریم. درواقع بسیاری از مسائل را با قصه مطرح و با کمک آن مطالب خویش را راحتتر و شیرین تر به دیگران منتقل می نماییم. قصه انتقال پیام را تسهیل می کند و سبب تقویت خلاقیت می شود، ازاین رو در جان مخاطب خواهد نشست.
او اضافه کرد: وقتی قصه ای گفته می شود مخاطب در ذهن خود برای آن محتوا، تصویرسازی و متناسب با علایقی که دارد شخصیت های قصه را تجسم می کند. به همین جهت، قصه مبحث بسیار شیرینی است و چه بسا با شنیدن قصه ها، هنرمندان، اندیشمندان و نویسنده های جدید متولد شوند.
مدیرعامل کانون ضمن اشاره به برگزاری مجازی جشنواره «قصه گویی» اظهار داشت: حدود ۲۷هزار اثر به جشنواره رسید و در این فرایند مرحله اول کاملا به صورت مجازی و از راه ارسال فیلم انجام شد. سپس مرحله منطقه ای را به صورت مجازی و زنده داشتیم، بشکلی که قصه گویان در محل خود به شکل مجازی قصه گویی داشتند و داوران به صورت حضوری و متمرکز در تهران آثار را داوری کردند. تعامل خوب میان داوران و قصه گوها از اتفاقات خوب این برگزاری مجازی بود.
او افزود: داوری آثار ابتدا در مرحله استانی، سپس منطقه ای و بعد بین الملل انجام شد و بخش نهایی جشنواره ۲۵ تا ۳۰ آذر به صورت حضوری و کاملا محدود در تهران و همینطور از راه فضای مجازی برگزار و پخش خواهد شد.
علی اکبرزاده یکی از نکات مثبت برگزاری مجازی جشنواره را ایجاد فضای رسانه ای اثرگذار عنوان نمود و افزود: خیلی از علاقه مندان توانستند از راه فضای مجازی جشنواره را دنبال کنند. همینطور ارتباط مجازی امکان بهره مندی از داوران خارج از تهران را هم فراهم نمود و عده ای بدون حضور فیزیکی برای داوری آثار حضور داشتند.
مدیرعامل کانون با بیان اینکه قصه گویی یکی از ویژه برنامه های خاص کانون پرورش فکری است، اظهار داشت: در ایران جشنواره ای موازی جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری نداریم و امیدواریم جشنواره قصه گویی همچنان ادامه و توسعه داشته باشد. جشنواره قصه گویی در سطح بین الملل هم جایگاه خویش را پیدا کرده است و در این دوره از پنج قاره شرکت کننده داشتیم که تقاضای حضور فیزیکی داشتند و این نشان دهنده استقبال از جشنواره است. ۲۱ قصه گوی خارجی به مرحله نهایی راه پیدا کردند و آثار خویش را به صورت مجازی عرضه دادند.
علی اکبرزاده درباره تغییرات این دوره از جشنواره قصه گویی خاطرنشان کرد: سنجه های داوری مورد بازنگری قرار گرفت و با تغییراتی که داشت آثار با کمترین اشکال مورد بررسی قرار گرفت. همینطور از اتفاقات قابل توجه بیست وسومین دوره جشنواره قصه گویی اضافه شدن چند بخش جدید به جشنواره بود، «قصه گویی به زبان اشاره»، «جستارنویسی» و «پادکست». بخش جستارنویسی سبب شد بحث پژوهش مطرح شود و بر همین مبنا مجموع جستارهای رسیده به جشنواره در چارچوب کتابی با عنوان «قصه جو» منتشر خواهد شد.



در ادامه نشست، محمد گودرزی دهریزی، دبیر بیست وسومین جشنواره قصه گویی کانون، با اشاره به اینکه جشنواره در دو بخش اصلی و الحاقی کار خویش را آغاز کرده اظهار داشت: بخش اصلی جشنواره شامل قصه هایی است که در بخش «ملی»، «بین المللی»، «آیینی سنتی»، «زبان اشاره»، «صوتی یا پادکست» و «۹۰ ثانیه ای» عرضه می شود که البته روی این نام گذاری ها نقدهایی وجود دارد و درحال بررسی دقیق تر هستیم تا در شیوه نامه اجرایی جشنواره بعدی از نامهای دقیق تری استفاده نماییم.
دهریزی اضافه کرد: اما بخش بعدی بخش الحاقی و بسیار مهم جشنواره است. به صورت طبیعی جشنواره ای با این قدمت و بزرگی نمی تواند از روند دانش در زمینه قصه گویی غفلت کند بنابراین این فکر و ایده اجرا شده که قصه گویی همراه با دانش قصه گویی رشد کند و بخش علمی با همین هدف به راه افتاده است.
او خاطرنشان کرد: در فراخوانی که کانون منتشر نمود تمام قالب ها مثل مقالات علمی پژوهشی، کتاب ها، جستارنویسی ها و رساله های دانشجویی که مبحث آن قصه گویی است به دبیرخانه ارسال شدند و پس از بررسی در آیین پایانی جشنواره از پژوهشگرانی که کار پژوهش قصه گویی را دنبال می کنند قدردانی خواهد شد.
دبیر جشنواره بیست وسوم در ارتباط با روند برگزاری جشنواره تاکید کرد: روند جشنواره بیست وسوم با ۲۲ دوره گذشته به علت ماهیت مجازی بودن آن کاملا متفاوت می باشد. در دوره های گذشته این گونه بوده که تمام قصه گوها می آمدند در مرحله استانی قصه خویش را اجرا می کردند، گلچین می شدند و به مرحله منطقه ای می رسیدند و باردیگر پس از رقابت در این مرحله به بخش نهایی می رسیدند و در این مرحله هم پس از اجرا از برگزیدگان قدردانی می شد، اما در جشنواره بیست وسوم در ابتدا تمام آثار به شکل فیلم ارسال شدند و بعد، اجرای زنده مجازی داشتند و در مرحله آخر برگزیدگان به تهران می آیند و به صورت زنده قصه های خویش را اجرا می کنند. در این جشنواره تلاش زیادی شده که در هر مرحله یک قدم به واقعی تر شدن اجراها نزدیک شویم.
او درباره شرکت کنندگان بخش های مختلف، اظهار داشت: در بخش بین الملل، ۱۹ قصه گوی داخلی و ۲۱ قصه گوی خارجی حضور دارند که داخلی ها حضور فیزیکی دارند و در بخش خارجی هم فیلمها از قبل ارسال شده و داورها این فیلمها را داوری می کنند. همینطور در بخش قصه های ملی ۲۶ قصه در این بخش اجرا می شود که در یک روز مجزا در جشنواره داوری خواهد شد.
دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: بخش بعدی که در جشنواره حضور دارد و به صورت مجزا در یک روز داوری می شود، بخش آیینی سنتی است که متشکل از سه گونه پرده خوانی، نقالی و شمایل گردانی است.
او ضمن اشاره به قصه گویی به زبان اشاره هم اظهار داشت: قصه گویان با زبان اشاره سال جاری به صورت مستقل در جشنواره با چهار قصه گو حضور پیدا کرده اند و جنبه آزمایشی دارد و ما امیدواریم که در جشنواره های آینده فراگیر شود و بخشی از شیوه نامه جشنواره را به خود اختصاص دهد. بخش غیررقابتی هم بعنوان بخش کوچکی سال جاری به جشنواره اضافه شده است که در طول تمام داوری های مرحله منطقه ای افرادی بودند که اجراهای ویژه ای داشتند اما با فرم داوری جشنواره مغایرت داشتند و سفارش داوران این بود که این آثار حتما در جشنواره حضور داشته باشند، باآنکه جزء برگزیدگان ما نیستند.
او تاکید کرد: بخش غیررقابتی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد خصوصا در بخش بین الملل، من بعنوان دبیر این جشنواره معتقدم میتوان از دوره های آینده بخش بین الملل را غیررقابتی برگزار کرد چون خیلی از شرکت کنندگان خارجی به خاطر رقابتی بودن در جشنواره شرکت نمی کنند.
گودرزی دهریزی اضافه کرد: در اختتامیه، برگزیدگان قصه های ۹۰ ثانیه ای، قصه های صوتی و پادکست قصه گویی که طی سه مرحله داوری شده اند معرفی می گردند.


دبیر جشنواره قصه گویی خاطرنشان کرد: یکی از تفاوت های این جشنواره با گذشته این است که تمام بخش ها تفکیک شده و هر بخش به صورت مجزا داوری می شود.
تو همینطور درباره بخش های شگفتانه و جدید جشنواره اظهار داشت: قصه های صوتی و بخش ۹۰ ثانیه ای از بخش هایی است که در دوره قبل اضافه شده و جزء ایده های خیلی خوب بوده است. سال جاری هم بخش پادکست قصه گویی به جشنواره اضافه شده که امیدوارم ادامه دار باشد.
او در انتها به اضافه شدن بخش نقد و بررسی قصه ها اشاره نمود و اظهار داشت: پس از اجرای قصه ها در یک بخش دیگر یک گروه نقد و بررسی به همراه قصه گویان به گفتگو می پردازند و چون بحث داوری در آن مطرح نیست می تواند بسیار آموزنده باشد.
مرحله پایانی بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدای ۱۴۰۰ برگزار می گردد.




منبع:

1400/09/20
20:54:01
5.0 / 5
285
تگهای مطلب: جشن , جشنواره , زیبایی , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری