امیر دژاكام با كاراموند مطرح كرد؛

آموزش بازیگری در یک جلسه!

آموزش بازیگری در یک جلسه! امیر دژاکام اعتقاد دارد بهترین راه برای مقابله با معضلاتی که در زمینه آموزش بازیگری در عرصه هنر وجود دارد، این است که هیاتی از بزرگان صلاحیت حضور اساتید در آموزشگاه ها را تایید کنند.



امیر دژاکام نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر درباره راه های غیرمعمولی که علاقه مندان برای ورود به عرصه بازیگری انتخاب می کنند و سوءاستفاده برخی افراد و آموزشگاه های هنری از آنها به خبرنگار مهر اظهار داشت: معتقدم وقتی که خرد از معادلات رفتاری ما رخت بربندد و دانش جای خودش را به سطحی نگری و زرد نگاه کردن به وقایع بدهد آن وقت کسانی هستند که از این آشفته بازار نادانی منافعی منتفع شوند.
وی افزود: برای آموختن هنر بازیگری در کشور ۴ سال دوره هنرستان، ۴ سال مقطع لیسانس و ۲ سال فوق لیسانس داریم یعنی ۱۰ سال آموزش نظام مند برای یادگیری و آموزش بازیگری در کشور ما وجود دارد. آموزش بازیگری در دنیا هم بین ۴ تا ۲۰ سال است و من ایمان دارم که مثلا رضا کیانیان و بسیاری از هنرمندان بزرگ ما همچنان درحال آموزش و یادگیری در حرفه شان هستند. وقتی این خردمندی که در گرو کسب دانش و تجربه است از بین می رود و به جای آن خواهش و التماس و پرداخت هزینه برای به دست آوردن نقش جای آنرا می گیرد با چنین معضلاتی روبرو می شویم. این درخواست ها مغایر با آن چیزی است که واقعاً وجود دارد یعنی در این فضا تمرین های سخت بازیگری، آمادگی بدن و بیان، مشق ها و تلاشهای که برای رسیدن به نقش انجام می گیرد، مشاهدات میدانی، مطالعه، پیاده روی، اسب سواری و … از بین می رود و همه چیز خلاصه می شود در آموزش بازیگری در یک جلسه! هم اکنون همین آموزش بازیگری در یک جلسه رجوع کننده و خریدار دارد و وقتی ما به برخی از علاقه مندان می گوییم که باید ۷ ماه برای حضور در کلاس های بازیگری وقت بگذارند، می گویند این مدت خیلی زیاد است و فرصتی برای حضور در کلاس نداریم چون می خواهند سریع جذب سریال، فیلم و تئاتر شوند.
امروزه هر کس که یکی دو فیلم یا سریال بازی می کند، فکر می کند که می تواند آموزش بازیگری هم بدهد در حالیکه می توانیم از هنرمندان تنها برای «کارگاه انتقال تجربه» دعوت نماییم اما معلم بازیگری کسی است که می تواند ۵ سال به دانشجویان یا هنرجویان تدریس کند، فردی مانند محمودرضا رحیمی، آرش دادگر، ایوب آقاخانی، حمیدرضا نعیمی و یا در کارگردانان سینما مسعود کیمیایی این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: وقتی که موقعیت برای سواری امکان دارد خب افرادی هم پیدا می شوند که سوار شوند. من بیشترین گناه را بر گردن کسانی می دانم که این وعده و وعیدها را باور می کنند. قبلاً هم در ویدئویی گفته ام که ما دروغ های بزرگ را دوست داریم اما مسئله این است که امکان دارد جوانان ما ناآگاه باشند اما چرا سوال نمی پرسند.
وی ضمن اشاره به کلاس هایی که برای علاقه مندان به بازیگری در فضای مجازی برگزار می نماید، اظهار داشت: من کلاسی را تحت عنوان «بازیگری گمشده» در فضای مجازی طراحی نموده ام و این کلاس را به صورت مجانی برای تمام علاقه مندان به بازیگری در سرتاسر ایران گذاشته ام تا بچه هایی که در شهرها و روستاهای مختلف هستند بتوانند به آموزش های بازیگری دسترسی داشته باشند و این دانش گم نشود و تبدیل به رویه ای نادرست شود. این کلاس هم به آموزش بازیگری اختصاص دارد و هم به علاقه مندان یاد می دهد که چگونه بازیگر شوند، چه درس هایی را باید بخوانند و چه تمرین هایی را انجام دهند و اصلاً معلم بازیگری کیست. اگر به معلم های بزرگ بازیگری دنیا نگاه کنید می بینید که هیچکدام از آنها سوپراستار نیستند اما کارشان آموزش است و معلم های بزرگی هستند.
کارگردان نمایش «ایوب خان» افزود: امروزه هر کس که یکی دو فیلم یا سریال بازی می کند - که البته شکی در توانایی این دوستان در بازیگری نیست - فکر می کند که می تواند آموزش بازیگری هم بدهد در حالیکه می توانیم از هنرمندان تنها برای «کارگاه انتقال تجربه» دعوت نماییم اما معلم بازیگری کسی است که می تواند ۵ سال به دانشجویان یا هنرجویان تدریس کند، فردی مانند محمودرضا رحیمی، آرش دادگر، ایوب آقاخانی، حمیدرضا نعیمی و یا در کارگردانان سینما مسعود کیمیایی یک معلم بازیگری است و سوای این که کارگردان سینماست، استاد آموزش بازیگری هم است در حالیکه بسیاری از کارگردانان و بازیگران سینما و تلویزیون و تئاتر ما که جایگاه بسیار ارزشمندی هم دارند معلم بازیگری نیستند.
دژاکام متذکر شد: مگر استاد سمندریان سوپراستار بود. خیر. اما او از بزرگترین استادان بازیگری بود و من بیشتر از ۲۰ سال شاگرد ایشان بودم و هر روز کنار او راه رفتم و یاد گرفتم. از سال ۱۳۷۱ در دانشگاه کنارشان بودم و قبل تر از آن هم از سال ۱۳۶۴ بعنوان دانشجو از او می آموختم یا احمد دامود، رکن الدین خسروی، منیژه محامدی و اساتیدی چون آنها کدامشان سوپراستار هستند؟ البته ما در بین سوپراستارها و بازیگران معروف هم اساتید بازیگری داریم که در زمینه آموزش هم فعال می باشند مانند گلاب آدینه، رضا کیانیان یا آتیلا پسیانی. در کلاس بازیگری بازیگر تربیت می شود به این مفهوم که باید درخت انگور کاشته شود تا انگور بدهد نه این که راجع به انگور کنفرانس بدهیم اما خب ما چند معلم این مدلی داریم.
وی ضمن اشاره به خبرسازی هایی که بعضی از رسانه ها در این حوزه می کنند، عنوان نمود، متاسفانه مطبوعات و رسانه و سایت های زرد به این فضا دامن می زنند یا این که شاهد می باشیم غلط های بسیار خطرناکی در آموزش بازیگری باب شده است که می تواند روح و روان هنرجویان را به هم بریزد چون بازیگری با ذهن، روان، تخیل و مغز آدم ها سروکار دارد پس وقتی در تخیل افراد لکه های سیاه رنگی به وجود می آورید سبب شکل گیری فاجعه در تخیل آنها می شود. اگر ما همین مسیر کاسب کارانه و سودجویانه را دنبال نماییم، فاجعه به بار می آید و جوانان ما علاوه بر این که افسرده می شوند چون چیزی یاد نگرفته اند، در ادامه و پس از بیرون آمدن از این کلاس ها مریض هم می شوند. هرکسی که لیسانس و فوق لیسانس بازیگری گرفت نمی تواند معلم بازیگری شود بلکه نهایتا می تواند یک مدرس بازیگری برای ۵ یا ۱۰ جلسه باشد. آیا اگر زنی بخواهد وضع حمل کند او را نزد فردی می برند که تاکنون ۱۰ بار زایمان کرده است یا این که او را پیش دکتر زنان و زایمانی می برند که امکان دارد تاکنون خودش بچه ای هم به دنیا نیاورده باشد.
هر کسی که لیسانس و فوق لیسانس بازیگری گرفت نمی تواند معلم بازیگری شود بلکه نهایتا می تواند یک مدرس بازیگری برای ۵ یا ۱۰ جلسه باشد دژاکام افزود: خود من گاهی اوقات در فیلمها و سریال های مختلف بازی هم می کنم اما دانش معلمی ام چیز دیگری است که در هدایت و تربیت بازیگر به وجود آمده و نزد اساتیدی که معلم بازیگری بوده اند و تحت تمرین های زیاد و آزمون و خطا و پژوهش هایی که در زمینه نظریه های مختلف بازیگری داشته ام، به وجود آمده است نه این که مثلا فلان کتاب را بخوانم و خلاصه آنرا سر کلاس به دانشجویانم آموزش دهم.
این مدرس تئاتر ضمن اشاره به این که سرمایه گذاری فردی برای تولید یک تئاتر و فیلم که امکان دارد خودش هنرمند یا بازیگر هم باشد با نقش فروشی در این عرصه متفاوت است، اظهار داشت: امکان دارد بازیگر فوق العاده ای باشد که جهت کمک به تولید یک فیلم یا تئاتر، سرمایه گذاری کند که البته من همین مسئله را هم نمی پسندم چون تمام مناسبات را به هم می ریزد اما این قضیه با فروش نقش و گرفتن پول از علاقه مندان به بازیگری در ازای سپردن نقشی در فیلم به آنها کاملاً متفاوت می باشد. در فرم ثبت نامی که در آموزشگاه من وجود دارد قید شده است که ما به هیچ عنوان به هنرجویان تعهد بازیگری نمی دهیم در حالیکه ما در کنار آموزش کار تولیدی هم انجام می دهیم و تاکنون نزدیک به ۲۰ فیلم و ۱۵ تئاتر با کمک همین هنرجویان کار کردیم اما نمی توانیم به آنها تعهد معرفی یا حضور در اثری را بدهیم.
وی درباره راه کاری که برای حل این معضل میتوان اندیشید، توضیح داد: معتقدم شاید بهترین کاری که میتوان در این حوزه انجام داد این است که همانند دانشگاه که وقتی فردی مقرر است بعنوان استاد استخدام شود صلاحیتش توسط هیاتی تایید می شود در انتخاب استاد برای آموزشگاه ها هم همین رویه را پیش بگیریم.
این بازیگر سینما و تلویزیون در انتها صحبت هایش خاطرنشان کرد: ما باید در موسسات هم کارت معلمی صادر نماییم بدین سان که چند نفر از بزرگان عرصه هنر ما هیاتی را تشکیل دهند و صلاحیت متقاضیان آموزش در زمینه هنر را تایید کنند و از آنها شرح درس و نحوه آموزش هنرجویان را پرسیده و آنرا مورد بازبینی و در نهایت تایید قرار دهند. زمانی که من برای نخستین بار می خواستم مبانی بازیگری را در دانشگاه تدریس کنم خودم شرح درسی را نوشتم و آنرا نزد اساتیدی چون احمد دامود، رکن الدین خسروی، حمید سمندریان و … بردم که هر کدام از این اساتید مواردی را به من متذکر شدند و پس از اصلاح موارد پیشنهادی آنها بود که سر کلاس درس حاضر شدم.


منبع:

1400/08/26
23:36:00
5.0 / 5
542
تگهای مطلب: اهدا , بازیگر , برند , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری