جشنواره موسیقی نواحی در آینه مهر؛
آیا شعر عامل مهی در موسیقی نواحی است؟
به گزارش کاراموند اولین جلسه پژوهشی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بامداد جمعه ۳۰ مهرماه با حضور تعدادی از هنرمندان و پژوهشگران در هتل پارس کرمان برگزار گردید.
به گزارش کاراموند به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، محمدعلی مراتی (دبیر جشنواره) در ابتدای این نشست در سخنانی اظهار داشت: نشست پژوهشی امروز درباره محورهای سه گانه سنت، اصالت و آفرینش های درون قومی و برون قومی در موسیقی اقوام ایران است.
وی افزود: ما در قوم موسیقی شناسی با مفهوم اصالت برخورد زیادی داریم و آفرینش درون قومی و برون قومی هم بحثی است که در این میان مطرح می شود. از طرفی سنت یک مفهومی است که با مقبولیت عام و وفادار به خود به وجود می آید و تغییر خاصیت آن است. اصالت را نوعی متر و معیار برای صدمه ندیدن این موسیقی می دانیم. تولید فی البداهه جمعی است. اصالت را عاملی در روند ایجاد ملت ها می دانیم که پایه آنرا اقوام می سازند.
مراتی درباره محور آفرینش درون قومی و برون قومی هم توضیح داد: منظور از این محور این است که سنت ایستا نیست و همیشه پویاست و بر مبنای رفتار و نیاز قوم و گاهی ارتباط میان افراد به وجود می آید. همچنان که یک قوم به صورت مستقل هویت موسیقی دارد. در هر قومی ساز شاخصی است. مثل دف که خاص طریقت قادریه بوده و بعد وارد سازبندی شده است.
توصیف یک پژوهشگر از دستاوردهای یک جشنواره
احمد صدری پژوهشگر و دبیر ادوار گذشته جشنواره موسیقی نواحی هم دربخش دیگری از این نشست پژوهشی اظهار داشت: مهم ترین دستاورد چنین جشنواره هایی گفتگوهایی است که در جهت آن صورت می گیرد و طرح سوال می شود و این سبب می شود که راجع به امری فکر نماییم و همین فکر دیالوگ هایی میان ما ایجاد خواهد نمود که در بخش نقد به کار می آید.
این پژوهشگر موسیقی نواحی تصریح کرد: در بخش اصالت دو مبحث مهم داریم. مبحث اول بحث زمان وموضوع دوم مکان است. که در جهانی که نظام آی تی بر آن مسلط است، دو بعد مکان و زمان به چالش کشیده می شود.
فواد توحیدی (پژوهشگر موسیقی نواحی ایران) هم در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: در موسیقی نواحی ایران، شعر عامل چندان تأثیرگذاری نیست؛ بر عکس موسیقی کلاسیک که بر اساس شعر است. برای همین است که مردم سایر کشورها با موسیقی نواحی ارتباط می گیرند اما شکل گیری این ارتباط با موسیقی کلاسیک برایشان دشوار می باشد.
توحیدی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: به زعم بنده «عرف» یک واژه بینابین میان سنت و اصالت است که خودش عامل تغییر است. عرف در واقع محصول عوامل درونی و بیرونی است.
نوید وزیری، علیرضا میرخسروی و آریابرزن غیبی (دانشجویان اتنوموزیکولوژی دانشگاه هنر تهران) هم در این جلسه حضور داشتند و نقطه نظرات خویش را پیرامون بحث اصلی مطرح نمودند.
منبع: karamond.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب