توسط رئیس جمهور ابلاغ شد

مصوبه سیاست ها و اقدامات اساسی پشتیبانی از ترویج نام ها و نشانه های اسلامی- ایرانی

مصوبه سیاست ها و اقدامات اساسی پشتیبانی از ترویج نام ها و نشانه های اسلامی- ایرانی کاراموند: حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «سیاست ها و اقدامات اساسی پشتیبانی از ترویج نام ها و نشانه های اسلامی- ایرانی» را که در جلسه 756 مورخ 1393/09/04 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، برای اجرا ابلاغ نمود.


به گزارش کاراموند به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نام ها و نشانه ها به لحاظ تأثیرگذاری در فرهنگ سازی، هویت بخشی، رشد و تکوین شخصیت و ایفای نقش های تربیتی و احترام به آداب و رسوم، ارزش ها و باورهای دینی و اجتماعی و فرهنگ بومی از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار می باشند. با توجه به اهمیت موضوع، به کارگیری نام ها و نشانه های اسلامی ـ ایرانی در تبلیغات، طراحی و بسته بندی کالاها، تولید محصولات فرهنگی (همچون نوشت افزار، اسباب بازی، بازی های کامپیوتری و...) و ثبت علایم تجاری و دیگر زمینه های مرتبط از ضرورت بالایی برخوردارست. بر این اساس، «سیاست ها و اقدامات اساسی پشتیبانی از ترویج نام ها و نشانه های اسلامی ـ ایرانی» در قالب نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسید.

متن مصوبه «سیاست ها و اقدامات اساسی پشتیبانی از ترویج نام ها و نشانه های اسلامی- ایرانی» به شرح زیر است:

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
وزارت کشور
وزارت آموزش و پرورش
سازمان تبلیغات اسلامی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت صنعت، معدن و تجارت
وزارت امور اقتصادی و دارایی
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


مصوبه «سیاست ها و اقدامات اساسی پشتیبانی از ترویج نام ها و نشانه های اسلامی- ایرانی» که در جلسه ۷۵۶ مورخ ۴/ ۹/ ۱۳۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۱۳/ ۳/ ۱۳۹۳ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح زیر برای اجرا ابلاغ می شود:

مقدمه:
نام ها و نشانه ها به لحاظ تأثیرگذاری در فرهنگ سازی، هویت بخشی، رشد و تکوین شخصیت و ایفای نقش های تربیتی و احترام به آداب و رسوم، ارزش ها و باورهای دینی و اجتماعی و فرهنگ بومی از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار می باشند. با توجه به اهمیت موضوع، به کارگیری نام ها و نشانه های اسلامی ـ ایرانی در تبلیغات، طراحی و بسته بندی کالاها، تولید محصولات فرهنگی (همچون نوشت افزار، اسباب بازی، بازی های کامپیوتری و...) و ثبت علایم تجاری و دیگر زمینه های مرتبط از ضرورت بالایی برخوردارست. بر این اساس، «سیاست ها و اقدامات اساسی پشتیبانی از ترویج نام ها و نشانه های اسلامی ـ ایرانی» در قالب نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسید.

ماده ۱: هدف
ترویج و تثبیت آرمان ها، ارزش ها و فرهنگ اسلامی با بکارگیری نام ها و نشانه های اسلامی ـ ایرانی در تمامی زمینه های مورد استفاده.

ماده ۲: سیاست ها
۱. تبیین، تقویت، ترویج و صیانت از مفاهیم فرهنگی و تمدنی، فرهنگ، هنر و هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی، اخلاق اسلامی و خاصیت های فطری و زیباشناختی
۲. حفظ قوت و اصالت خط و زبان فارسی بعنوان رکن هویت ملی
۳. پشتیبانی از حقوق مادی و معنوی کانون ها و تشکل های صنفی، ایده پردازان، طراحان و تولیدکنندگان محصولات دارای نام ها و نشانه های اسلامی ـ ایرانی و توزیع کنندگان و مصرف کنندگان آن
۴. ممانعت از ترویج فرهنگ غرب، نام ها و نشانه های مغایر و معارض، ترس و اضطراب، خشونت، محرک های جنسی، یأس و ناامیدی، مواد مخدر و هرچه که در جهت تضعیف فرهنگ و اخلاق اسلامی است
۵. ممانعت از نقض ارزش ها، احکام و آموزه های اسلامی، اهانت به دین مبین اسلام و مذاهب اسلامی و ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ترویج آیین ها و فرقه های غیرقانونی و خرافی و گروه های مبتذل
۶. پشتیبانی از حقوق مادی و معنوی کانون ها و تشکل های صنفی، ایده پردازان، طراحان و تولیدکنندگان محصولات دارای نام ها و نشانه های اسلامی ـ ایرانی و توزیع کنندگان و مصرف کنندگان آن
۷. هماهنگی و هم افزایی میان دستگاه های مسئول و در رابطه با حوزه نام ها و نشانه ها

ماده ۳: اقدامات اساسی
۱. تبلیغ، تشویق و پشتیبانی از استفاده از طرح ها، نام ها، نمادها و نشانه های ملهم از فرهنگ اسلامی ـ ایرانی در تولید آثار، محصولات و کالاها و ارائه خدمات
۲. ساماندهی و گسترش آموزش های تخصصی و تربیت نخبگان و نوآوران، پژوهش و مطالعات نظری و کاربردی در زمینه نام ها و نشانه ها
۳. ایجاد و پشتیبانی از مراکز کارآفرینی، تجاری سازی، نمانام ها (برند)، شرکت های دانش بنیان و مراکز طراحی و نوآوری صنایع فرهنگی
۴. توسعه و بومی سازی فناوری تولید محصولات فرهنگی و ایجاد خوشه های صنعتی، شهرک های صنعتی تخصصی و صنایع کوچک و متوسط محصولات فرهنگی
۵. ارائه مشوق های مادی و معنوی به ایده پردازان، طراحان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، مصرف کنندگان، سازمان های مردم نهاد و کانون ها و مجامع صنفی مربوط
۶. بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای، بین المللی و اسلامی برای نهادینه کردن نام ها و نشانه های اسلامی در حوزه تولید و توزیع کالاها و محصولات فرهنگی
۷. اجرای برنامه های ترویجی همچون جشنواره ها و نمایشگاه های ثابت و فصلی و...
۸. پشتیبانی از صاحبان ایده ها، طرح ها، نقش ها و پدیدآورندگان آثار فرهنگی پیشنهادی
۹. رصد و پایش مستمر و نظارت بر پروسه طراحی، تولید، واردات، ترویج و مصرف محصولات و صنایع فرهنگی
ماده ۴: نظام برنامه ریزی، اجرا و نظارت:
ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور با همکاری دستگاه های مربوط، مسئولیت برنامه ریزی، هماهنگی اجرا و نظارت این مصوبه را برعهده دارد و حسب مورد لوایح و بخشنامه های مورد نیاز را برای تصویب به مراجع ذی صلاح ارسال می کند.
تبصره: تصمیم گیری درباب نحوه فعالیت شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب بازی کودکان، موضوع مصوبه ۱۶/ ۴/ ۱۳۷۷، شورای نظارت بر نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی، موضوع مصوبه ۴/ ۳/ ۱۳۷۸ و شورای نظارت بر علایم، نشانه ها و تصاویر روی البسه و لوازم التحریر و کالاهای مشابه، موضوع مصوبه ۱۱/ ۱۱/ ۱۳۷۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی با ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور خواهد بود.

ماده۵:
اجرای این مصوبه باید به شکلی تدبیر شود که بار مالی، تشکیلاتی و مغایرت حقوقی با سایر قوانین و مقررات نداشته باشد
این مصوبه مشتمل بر یک مقدمه، ۵ ماده و یک تبصره در جلسه ۷۵۶ مورخ ۵/ ۹/ ۱۳۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.


سید ابراهیم رئیسی
رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی




1400/06/22
11:08:13
5.0 / 5
8980
تگهای مطلب: اسباب بازی , برند , تخصص , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری