حسن ایوبی با كاراموند مطرح كرد؛

وقتی تلویزیون حرفه ای ها را نمی خواهد

وقتی تلویزیون حرفه ای ها را نمی خواهد حسن ایوبی تدوینگر سینما ضمن اشاره به تاثیر مثبت تولیدات نمایشی وی اودی ها بر دستمزد عوامل فنی سینما و تلویزیون، تاکید کرد که تلویزیون برای آثارش عوامل حرفه ای نمی خواهد.



حسن ایوبی تدوینگر سینما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه ترین کارهای خود اظهار داشت: با عنایت به وضعیت کرونایی سینما، این روزها مشغول کار روی سریال «نارگیل» به تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان هستم که پیشتر یک نسخه سینمایی داشت و حالا نسخه سریالی آن برای عرضه در پلت فرم های خانگی در دست تولید است.
وی در توضیح خصوصیت های سریال «نارگیل» اظهار داشت: این تجربه یک کار ترکیبی رئال و عروسکی است که فیلمنامه خیال پردازانه خوبی دارد. بنا بر این هم همکاری در آنرا پذیرفتم که مناسب کودکان است و بزرگسالان هم از تماشای آن می توانند، لذت ببرند. این سریال جزو معدود سریال هایی است که از همان ابتدا فیلمنامه همه قسمت های آن حاضر بود.
ایوبی تاکید کرد: این از هوش بالای تهیه کننده است که متوجه خلأ چنین محصولی در ویترین شبکه نمایش خانگی برای کودکان شده است. سریالی که در زمان اوج گیری فعالیت پلت فرم ها می تواند محصولی مناسب و بدون بدآموزی برای کودکان و نوجوانان باشد و خانواده ها هم از تماشای آن لذت ببرند.
تولیدات وی اودی ها فعالان سینما را نجات داد
این تدوینگر با اشاره به گرایش سینماگران به سمت فعالیت در شبکه نمایش خانگی اظهار داشت: اگر بخواهیم مثبت نگاه نماییم، در شرایطی که کرونا سینما را در همه دنیا و نه فقط در ایران تعطیل کرده، تولیدات وی اودی ها فعالان سینما را نجات داده است. بخصوص که هیچ امیدی نمی توانستیم به مدیران و سیاست گذاران داشته باشیم. این همزمانی میان تعطیلی سینماها و رونق وی اودی ها باعث ایجاد فضای تازه برای عوامل فنی و هنری سینما شد.
در حوزه وی اودی ها برخلاف تلویزیون، عوامل فنی کارها هم حائز اهمیت بودند و از ابتدا کسی نگفت حالا هرکسی که خواست بیاید و برای کسی تفاوتی نداشته باشد که فیلمبرداری و مونتاژ کارها را چه کسی انجام می دهد! این شرایط برخلاف سالهای طلایی تلویزیون که «هزاردستان» و «امام علی (ع)» تولید می شد، این روزها به شدت در سریال های تلویزیونی رواج دارد وی تاکید کرد: در حوزه وی اودی ها برخلاف تلویزیون، عوامل فنی کارها هم حائز اهمیت بودند و از ابتدا کسی نگفت حالا هرکسی که خواست بیاید و برای کسی تفاوتی نداشته باشد که فیلمبرداری و مونتاژ کارها را چه کسی انجام می دهد! این شرایط برخلاف سالهای طلایی تلویزیون که «هزاردستان» و «امام علی (ع)» تولید می شد، این روزها به شدت در سریال های تلویزیونی رواج دارد. وی اودی ها اما از ابتدا اصل را بر این گذاشتند که عوامل فنی هم از میان حرفه ای ها و بهترین ها انتخاب شوند. در همین شرایط سریالی مانند «قورباغه» تولید می شود که بخش هایی از آن به لحاظ فنی از بخشی از تولیدات سینمایی ما هم بالاتر قرار می گیرد.
ایوبی اضافه کرد: هم اکنون فیلم «دینامیت» با تدوین من روی پرده است و هرچند با جرح و تعدیل اکران شد اما ما را به بازگشت مردم به سینماها امیدوار کرده است. اگر واکسیناسیون به درستی اجرا می شد، فکر می کنم سینما در ایران هم مثل بسیاری از نقاط دیگر دنیا بزودی رونق می گرفت. همین امروز هم به رغم ریسک بالا، مردم هنوز عشق و علاقه به تماشای فیلم در کنار یکدیگر و در سالن سینما دارند، اما مسؤلان این عشق و علاقه را جدی نمی گیرند.
این تدوینگر سینما درباره شائبه پرداخت دستمزد خوب از جانب پلت فرم ها به عوامل سینما هم اظهار داشت: بله من هم شنیده ام که این گونه می گویند اما این دستمزد خوب به معنای دستمزد خیلی زیاد و بالا به عوامل فنی نیست. حقیقت این است که تلویزیون به سبب کمیت گرایی به عوامل فنی توجه نمی کرد و عدد یک پنجم دستمزد یک فیلمبردار حرفه ای را به فیلمبردار گمنام می داد و دستمزدها را بی جهت پایین آورده بود. به شخصه ندیدم تلویزیون روی عوامل فنی حساس باشد و بنا بر این آنقدر دستمزدهای بی ربط به عوامل خوب پیشنهاد می شد که جذب حرفه ای ها سخت می شد. برخلاف دوره ای که همه حرفه ای ها با تلویزیون کار می کردند.
وی افزود: اتفاقی که در پلت فرم ها رخ داده است، اصلاح این فرایند پرداخت دستمزد است نه بالا بردن دستمزدها. هر اثر نمایشی حاصل همکاری یک گروه حرفه ای است و وقتی همه اعضای گروه حرفه ای باشند حاصل کار حرفه ای خواهد بود. امروز از جانب پلت فرم ها دستمزدی تقریباً معادل دستمزد کارهای سینمایی به عوامل فنی پرداخت می شود. این اتفاق منجر به رابطه خوب عوامل فنی حرفه ای با فضای تولید در پلت فرم ها شده است که امیدوارم این رابطه خوب برقرار باقی بماند.
ما احترام می گذاریم، مخاطب هم به عوامل فنی احترام بگذارد
ایوبی در ادامه بر ضرورت توجه به مباحث فنی در گفتگوی رسانه ای درباره محصولات نمایشی و تربیت سلیقه مخاطبان در این عرصه تاکید کرد و اظهار داشت: همانطور که منتقدان سال هاست به سازندگان آثار تاکید می کنند که باید به مخاطب احترام گذاشته شود و باید این احترام وجود داشته باشد، چه خوب که مخاطبان هم به سازندگان و عوامل فنی آثار احترام بگذارند و اگر نقطه قوت فنی در یک اثر دیدند، درباره آن صحبت کنند. این چرخه ای است که تکمیل و ادامه آن منجر به اتفاقات خوبی در ادامه راه خواهد شد.
وی با اشاره به حق انتخاب مخاطبان برای تماشای محصولات نمایشی در فضای مجازی اظهار داشت: امروز مخاطب حق انتخاب دارد، کانال تلویزیون اگر برایش جذاب نباشد، عوض می کند و سراغ پلت فرم می رود. اگر در یک مجموعه کار پرارزش پیدا نکرد، سراغ مجموعه دیگری می رود. هم اکنون رقابت هم در این حوزه بالا گرفته است. بزرگ ترین کاری که وی اودی ها باید به آن توجه داشته باشند، تشکیل اتاق فکر است، اتاقی که سیاست گذاری های کلان را برعهده دارد و مهم تر از آن بر روند کارها باید نظارت داشته باشد. هر کاری در عرصه سینما و تصویر، شروعش با هر سختی بازهم امکان دارد، اما ادامه دادن و ارتقای آن دشوار است چون با یک هنر-صنعت مواجهیم و احتیاج به کنترل و مراقبت دارد.


منبع:

1400/05/02
12:06:14
5.0 / 5
191
تگهای مطلب: برند , تهیه كننده , سریال , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری