ضیاء هاشمی با مهر مطرح كرد؛

تهدید وی اودی ها برای سینما

تهدید وی اودی ها برای سینما کاراموند: سیدضیاء هاشمی تهیه کننده و رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما ضمن اشاره به ریسک بالای تولید در وضعیت فعلی سینمای ایران، از پرداخت دستمزدهای بی ضابطه از طرف پلت فرم های مجازی انتقاد نمود.



سید ضیا هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما درباره مشکلات تهیه کنندگی در وضعیت شیوع ویروس کرونا در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: معضلات تهیه کنندگی به چند دسته تقسیم می شود نخستین و با اهمیت ترین آن بی پولی مطلقی است که در جامعه سینمایی دیده می شود، البته برخی با امکانات و پول هایی با منابع نامشخص فعالیت می نمایند و هزینه های سنگین انجام می دهند که هزینه تولید در سینما را با این پول ها بالا بردند. تعداد این افراد در سینما کم است اما در سینمای خانگی متأسفانه این پدیده زیاد دیده می شود.
وی با اشاره به این که متأسفانه دولت کمکی در وضعیت کرونا به اهالی سینما نکرد تا با هر پروژه ای قرارداد نبندند، توضیح داد: در بخش تولید عمده دوستان تلاش کردند و به آنها خسته نباشید می گوئیم اما در جایی که سرمایه گذاری با چند فرد خاص دستمزدهای کلان ارائه می دهند ما را گرفتار معضل می کند و اصولاً با این روند سینما نمی تواند روی پای خود بایستد.
کار کردن بی حساب و کتاب، سینما را از پا می اندازد
این تهیه کننده سینما اشاره کرد: اینقدر بی حساب و کتاب کار کردن، سینما را از پا می اندازد معتقدم سینمای پس از کرونا متفاوت می باشد اما سینمای پس از کرونای ایران متفاوت تر از جهان خواهد بود برای اینکه تهیه فیلم به سبب معضلاتی که در بالا ذکر شد ناممکن می شود. خانم بازیگری هفت و نیم میلیارد بابت ۴ ماه کار از سرمایه گذار یک پلت فرم پول گرفته، آیا این خانم حاضر است، برای سینما که ممکنست ۳ ماه کار داشته باشد زیر رقم یک میلیارد دستمزد بگیرد؟ جواب هیچ گاه است.
وی افزود: در این سینما که این مدت تعداد مخاطب در آن پایین بوده و در وضعیت کرونا مخاطب را از دست داده این دست سرمایه گذاری برایش ممکن نیست. برخی از دوستان متأسفانه آثار خودرا بهترین آثار می دانند و خودرا محق به ساخت فیلم می دانند که کم نیستند از این تعداد فیلم هایی که تولید شده و در گیشه نمی تواند توفیقی داشته باشد بدین سبب بی پولی سینماگران و عدم درآمد لازم از چرخه سالن سینما، عدم توجه درست به سینماگران از طرف دولت معضلات اساسی امروز تهیه کنندگی است.
خانم بازیگری هفت و نیم میلیارد بابت ۴ ماه کار از سرمایه گذار یک پلت فرم پول گرفته، آیا این خانم حاضر است، برای سینما که ممکنست ۳ ماه کار داشته باشد زیر رقم یک میلیارد دستمزد بگیرد؟ جواب هیچ گاه است هاشمی اظهار داشت: هم اکنون بودجه هایی است که دولت تنها به چند فیلم اختصاص می دهد تا کارنامه ارزشی برای خود بوجود آورد و مخاطب هم ندارند. این نوع سینما سینماداری حرفه ای نیست. کوچک سازی و چابک سازی در بدنه سازمان سینمایی صورت نگرفته است و مختصر حمایتی هم که دولت می تواند بکند صرف جشنواره ها و حقوق نیروها در مؤسسات می شود. اصل سینما گرفتار مشکل است جشنواره برگزار می کنند که نه توجیه علمی، فرهنگی و اقتصادی ندارد اما باز دست از برگزاری جشنواره برنمی دارند.
پلتفرم ها ضابطه ای برای ارائه دستمزد ندارند
وی توضیح داد: هم اکنون تولید در سینما ریسک کامل است، سینما باز است اما مراجعه کننده ندارد و بر همین اساس، صاحبان فیلم بازگشت سرمایه ندارند. چند گروه در این شرایط به هر قیمتی سرمایه گذاری می کنند گروهی که برای امرار معاش زندگی به هر جایی چنگ می زنند تا بودجه تولید را تامین کنند. این گروه به طور معمول آثار خوبی تولید نمی کنند. گروه بعدی آدم های سالمی هستند و دوست دارند در این شرایط کرونا سفره ای باز کنند تا شرایط برای سینماگران کمی تغییر کند برخی هنوز فیلمشان اکران هم نشده است.
تهیه کننده فیلم سینمایی «امیر» بیان کرد: گروه سوم پول زیادی دارند فرقی ندارد، کار می سازند و هزینه مالی اش هم در مقایسه با املاکی که به مفت خریدند مبلغ چندانی نیست بالاخره سینما موجب شهرت است و نفس افراد را ارضا می کند. همه برای نفسمان کار می نماییم و تقوا در این کار کمتر دیده می شود اما در این سینما افراد با عزت نفس هم داریم.
وی توضیح داد: گروه چهارم که لطمه زیادی می زنند و منافع خودرا به هرچیزی ترجیح می دهند بیشتر در پلت فرم ها دیده می شوند. پلت فرم ها هیچ ضابطه ای برای ارائه دستمزد ندارند و ارقام پیشنهادی شأن سینما را گرفتار لطمه جدی می کند. اوج کار پلت فرم ها که درحال رویش و تولید هستند شاید ۲ سال باشد به قدری فضای دیجیتال رو به گسترش است، بعید است تکنولوژی اینطور باقی بماند اما بازهم دستمریزاد دارند ولی سینما را گرفتار لطمه می کند.
تهیه کننده فیلم «موافقت اصولی» بیان کرد: اینقدر اصرار نکنید سوپراستارهای سینما به سینمای خانگی بیایند سینمای خانگی باید بازیگر معرفی نماید برای کم کردن هزینه و سود بیشتر باید بازیگر معرفی کنند نباید بازیگران سینما را در شبکه نمایش خانگی بهره برد مخاطب وقتی هر هفته استار سینما را در سریال ببیند دیگر برای دیدن این بازیگر پول به گیشه سینما نمی دهد.
هاشمی در آخر اظهار داشت: پلت فرم ها نمی دانند و فکر می کنند سوپراستارها در سریال موجب فروش می شود. قصه در کار سریال و سینما حرف اول را می زند بعد تولید درست فاکتورهای مهم در اقبال مخاطب است. دیدن هر هفته استار سینما در شبکه نمایش خانگی که قصه خوبی ندارد دل زدگی به وجود می آورد که نه به نفع بازیگر است و نه به نفع پلت فرم.


منبع:

1400/04/02
22:37:27
5.0 / 5
177
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری