دومین جشنواره مطبوعات استان مركزی به پایان رسید

دومین جشنواره مطبوعات استان مركزی به پایان رسید کاراموند: مرکزی دومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان مرکزی با معرفی برگزیدگان پایان یافت.


به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، امروز ۲۵ اسفندماه در آیین اختتامیه این جشنواره، نتایج ارزشیابی داوران در دو حوزه مطبوعات و عکس به شرح ذیل اعلام شد:
بخش رسانه:
رتبه اول آذر اسفندیاری از خبرگزاری ایسنا
ریحانه جلالی از خبرگزاری فارس
زهرا نصیری فیجانی از نشریه نامه امیر
همچنین در موضوعات مختلف ارزشیابی، افراد شایسته تقدیر به این شرح است:
موضوع تازگی:
مریم روشن خبرگزاری ایکنا و شایسته سلامی روزنامه عطریاس
متفاوت بودن:
سمیه بصیرت، نامه اراک
مسائل استان:
زهره صادقی روزنامه عطریاس، معصومه صفری از ایرنا
کیفیت محتوا:
شهرام شیرکوند روزنامه گسترش صمت، مبین جلیلی خبرگزاری تسنیم
پرسشهای موشکافانه:
مهدی هفته کزازی از نشریه قلم نفیس
آشنایی نویسنده با موضوع:
نسرین رضایی روزنامه گسترش صمت
همچنین در بخش رسانه از محسن رضایی بعنوان خبرنگار فعال استان در حوزه دفاع مقدس و ایثار و شهادت و روزنامه وقایع استان به مدیر مسئولی نیره یوسفی راد به خاطر فعالیت در حوزه لطمه های اجتماعی و از فعالیت حمیدرضا بوجاریان به خاطر توجه به مسائل استانی و نشر آن در روزنامه همشهری تقدیر گردید.
بخش عکس:
بخش مجموعه عکس:
نفر اول: محمد اسدی
نفر دوم: عادل عزیزی
نفر سوم: پریسا بهزادی و علی کریمی
سمیه آهنگرانی فراهانی نیز در بخش مجموعه عکس از طرف هیات داوران تقدیر گردید.
بخش تک عکس:
نفر اول: محمد اسدی
نفر دوم: حسین خدیمی
نفر سوم: عادل عزیزی
همچنین در این جشنواره از محمد اسدی، پریسا بهزادی، عادل عزیزی، مهران ساکی، محسن ملک حسینی و سمیه آهنگرانی، به جهت تلاش در به تصویر کشیدن شرایط کرونایی استان و تلاش کادر درمان در بیمارستان ها از طرف استاندار مرکزی تقدیر گردید.
به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، در این مراسم بیانیه هیات داوران متشکل از علی فرقانی، ابوالفضل نیک عهد و حسین مهدوی به شرح ذیل قرائت شد.
"اگر بپذیریم کار رسانه بطور اعم و رسانه مکتوب به طور اخص، طرح مسئله به منظور جریان سازی، برای آگاه سازی افکار عمومی و دولتمرد در جهت مطالبه گری و حل مسئله است، متاسفانه مدتها است، که رسانه در جامعه‌ی ما از این هدف دور شده است.
آسیب شناسی دلیلهای چگونگی دوری از این هدف، بسیار عمیق و وسیع است. اما به طور خلاصه دو گروه دولتمرد و اصحاب رسانه عوامل اصلی این دوری هستند.
از آنجاکه فرصت این لطمه شناسی به شکل حساب شده در این مجال نمی‎ گنجد، در اینباره تنها به یکی دو مؤلفه مهم اشاره داریم.
مولفه مهم و اولیه، میزان آگاهی و نوع نگرش این دو گروه در حوزه‌ی رسالت رسانه است. دولتمرد و اهل رسانه گرفتار نقصان آگاهی در اینباره و تقابل در نگرش هستند و تا حالا نتوانسته اند به نگرشی مشترک و پویا که شکل دهنده فلسفه و سازو کاری کارآمد در این حوزه می باشد دست یابند.
مولفه دوم، یادگیری است. نه دولتمرد و نه اهل رسانه تمایلی از خود برای یادگیری در حوزه سواد رسانه نشان نمی دهند، به عبارتی سواد رسانه و روانشناسی رسانه در این دو گروه گرفتار غفلت است و به حال خود رها شده و تابعی از متغیرهای نوین و وارداتی همچون نرم افزارهای ارتباطی در این حوزه است.
اینجاست که دولتمرد از رسانه توقع خاص خودرا دارد و رسانه نیز بدون توجه به فرهنگ و شرایط حاکم بر جامعه گاه بی صبرانه میل به ترک تازی دارد.
این وضعیت سبب شده است، کارکرد رسانه تغییر کند. به عبارتی اگر بپذیریم کار رسانه منتقد بودن، مشوق بودن یا مشفق بودن است و نه مبلغ بودن، شاهد این هستیم که رسانه، حالا در تله‌ی تبلیغ محض گرفتار است.
به هر تقدیر امیدواریم این مختصر اظهار نظر سبب تلقی بدبینانه به رسانه نشود. داوران از اقدام بهادار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری جشنواره مطبوعات استانی آن هم در شرایط سخت و بحرانی کرونایی و افت کمی و کیفی رسانه های مکتوب تقدیر می نماید و آرزوی تداوم کیفی این جشنواره را در سالهای آتی و راه اندازی جشنواره های منطقه ای و بین استانی دارند.
داوران به صراحت به نکاتی اشاره دارند که امکان دارد، برخی از همکاران مطبوعاتی را آزرده خاطر کند. البته امید است برای بعضی دیگر از همکاران که همیشه به دنبال استفاده از فرصت ها برای یادگیری و ارتقای کیفی فعالیتهای فرهنگی و رسانه ای خود هستند سبب خرسندی باشد.
داوران از حضور فعالانه اهل رسانه استان در این جشنواره اظهار خشنودی و مباهات می کنند و از آنها کمال سپاس دارند. آنها انتظار داشتند آثار ارسالی از طرف مسئولان رسانه ها و یا توسط صاحبان اثر گزینش شود و سپس ارسال گردد.
متاسفانه وجود غلط های املایی و انشایی در بعضی آثار ارسالی سبب دلسردی و کاهش انگیزه داوری بود. از نظر داوران موضوع نگران کننده این است که برخی از اهل رسانه اصرار دارند تبلیغات و آگهی خودرا بجای اخبار، مطالب فرهنگی، مقاله ها و گزارش های رسانه ای جا بزنند، که البته این دسته از مطالب از پایین ترین درجه ارزش گذاری برخوردار شدند.
داوران متاسف از این هستند که نبود آشنایی و اشراف کافی در آثار نوشتاری نسبت به ملاک های ارزیابی سبب کاهش امتیاز شده است. در داوری آثار معلوم شد، بااینکه امکان دارد در بسیاری موارد آثار درباره مسائل استان بوده باشد، اما به کل استان تعمیم نیافته است. به طور مثال وقتی درباره مصائب هپکو سخن گفته می شود از آن بعنوان الگو درباره سایر شرکتهای مشابه، آنهم در شرایطی که احتیاج به خودکفایی و جهش تولید داریم بهره گرفته نمی گردد.
داوران در آثار ارسالی به طور عمده شاهد پوشش محض موضوع یا ماجرا بودند، مباحثی که تنها حاوی یک گفتگوست.
نبود پرسش های موشکافانه مشکل اساسی بیشتر مطالب است. همین طور در همپوشی و چالشی بودن پرسش ها این نقص مشهود است.
تیترها بیشتر نقش عنوان را بازی کرده اند و فاقد جذابیت هستند؛ گرچه تیترهایی نیز پیدا شد که خلاقانه بودند و به استانداردها نزدیک.
گزارش ها فاقد نظر کارشناسی و مردمی است و خواننده را در یافتن سوال خود ترغیب و اقناع نمی کند و تنها به مصاحبه ها و گفتگوهای تقطیع شده یک مسئول بسنده می کند.
آن طور که معلوم است برخی از نشریات مکتوب، آگهی نامه هستند و مطالب خبرگزاری ها هرچند که از آگهی و تبلیغ دور هستند، اما بیش از اندازه استاندارد رسانه حجم دارند!
داوران معتقدند و سفارش می کنند برای ارتقای سطح کیفی روزنامه نگاران استان و عبور از یک راه میانبر، کافی است، همین شاخصهای مورد ارزیابی، به طور اختصاصی به علاقمندان حوزه رسانه آموزش داده شود".
بر اساس این گزارش، این دوره از جشنواره به طور عمده با دو هدف برگزاری جشنواره ای برای جامعه رسانه ای استان بعد از سال ها برگزار نشدن جشنواره، شناسایی، معرفی و پشتیبانی از بالاترین آثار تولیدی و پدیدآورندگان آثار مطبوعاتی و ایجاد انگیزه و شوق در بین اهل رسانه به منظور تداوم هرچه بیشتر فعالیت،
از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار شد.
حدود ۴۵۰ اثر در دو بخش رسانه و عکس به دبیرخانه جشنواره واصل گردید که بعد از تفکیک و کدگذاری آثار به داوران جشنواره سپرده شد، بگونه ای که هیچ یک از داوران در حین داوری از عنوان رسانه و صاحب اثر باخبر نبودند.
پس از بررسی اولیه آثار توسط ۳ داور با شاخص هایی چون تازگی، متفاوت بودن، ارتباط با مسائل استان، کیفیت محتوا، تعدد پرسشهای موشکافانه، آشنایی نویسنده با موضوع، شناخت نویسنده از مخاطب، توانمندی در طرح مشکلات مخاطب استانی، همپوشی و چالشی بودن پرسشها، کوتاه و گویا بودن تیتر، ترتیب و توالی تیتر، ارتباط تیتر با متن در بخش رسانه و نیز در بخش اصلی عکس شامل موضوع هایی چون قرآن و عترت (علیهم السلام)، ترویج فرهنگ نماز در خانواده ها، چالش های اجتماعی و لطمه های اجتماعی همچون ( طلاق، حاشیه نشینی، اعتیاد به بیکاری، فقر و فساد اداری)، حجاب و عفاف، حقوق شهروندی، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، ایثار شهادت و دفاع مقدس، ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی، شکل گیری فرهنگ جهادی تولید، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خشونت در خانواده و جامعه، امر به معروف و نهی از منکر بعنوان زمینه ساز نفی ریشه ای فساد در ابعاد مختلف بوده است که بررسی و ارزش گذاری شده است.
هنر و رسانه بخش دیگری از مسابقه عکس بوده است که کتاب و کتابخوانی و فرهنگ مطالعه، توسعه انسانی زمینه های بستر سازی آن در ابعاد مختلف، وضعیت صنعت، کسب و کار و تولید در استان، تهدیدها و فرصت ها را شامل بوده است.
در بخش ویژه نیز موضوع هایی چون شعار سالهای ۹۸ و ۹۹ مطرح شده توسط مقام معظم رهبری (رونق تولید و جهش تولید)، سردار سلیمانی یک مکتب راهگشا، ایثار و همدلی ملی در مبارزه با ویروس منحوس کرونا، کادر درمانی مدافعان سلامت، گروه های جهادی مجری کمک های مومنانه، مقابله با اپیدمی کرونا، مشارکت عموم مردم شریف ایران و زندگی در شرایط قرنطینه توجه شده است.
داوران بخش عکس شامل مونا هوبه فکر، حمیدرضا مجیدی و محمد نوروزی نیز در این مجال اعلام می دارند که اهمیت و ارزش هنر رسانه عکس هنگامی که در بستر مطبوعات و خبرگزاری ها قرار می گیرد، جنبه رسانه ای آن بیش از پیش متجلی می شود. عکاسی، هنری است که بیش از هر هنر دیگر با واقعیت ارتباط تنگاتنگ دارد. به همین خاطر از این هنر که به ثبت جزء به جزء واقعیت می پردازد، بعنوان آیینه واقعیت نام برده می شود.
بی شک مرز رسانه های اثرگذار، پر مخاطب و پیشرو، "عکس" است. زمانی که تولید محتوا از سلیقه های سطحی و بی عیار تا جدی ترین مطالب و مقالات علمی، فرهنگی و اجتماعی، به واسطه‌ی دانش و هنر عکاس اوج می‎گیرد برای خبرگزاری ها و مطبوعات معتبر از ارزش والایی برخوردار می شود.
درخشش هنرمندان عکاس استان مرکزی در دهه‌ی گذشته چشم گیر بوده است. تلاش آنها در اطلاع رسانی و تولید عکس خبری در خدمت مردم استان تحسین برانگیز بوده است. شاید در هیچ دوره ای این چنین زندگی و رفتار اجتماعی مردم استان با سند عکس، ثبت و ضبط نشده باشد.
هیات داوران در کنار همه محاسن، کارهای ارائه شده تا حدودی شاهد شکاف حرفه ای در بعضی عکس ها و مجموعه عکس ها بود که ضروریست در اینباره به چند نکته اشاره شود:
بی توجهی عکاسان به کیفیت شرح عکس ها و مجموعه عکس ها قابل توجه است؛ برخی از شرح عکس ها قوی و فراتر از عکس ها است و متن بعضی عکس ها و مجموعه عکس ها ضعیف بود، وجود تک تصاویر قوی در کنار تصاویر معیوب و سطحی و وجود تصاویر ضعیف درون مجموعه تصاویر قوی مانند آفتی، اثر گذاری مجموعه عکس ها را کاهش داده بود.
بی توجهی به پژوهش و کوشش برای نشان دادن زوایای مختلف یک موضوع یا یک اتفاق، از دیگر نقصها عکس ها بود. نبود تلاش عکاسانه برای ورود به لایه های مختلف جامعه و افکندن نور در تاریکی ها تا منجر به آگاهی افکار عمومی و مسئولان شود، ملموس بود، چونکه این رسالت عکاس خبری است.
بی شک، توجه هرچه بیشتر به اهمیت عکس و عکاس از طرف مخاطب چه افکار عمومی و چه مسؤلان، شکوفایی زائد الوصفی را در دوره های بعد به دنبال خواهد داشت. امیدواریم که تصاویر بر گرفته از واقعیت زندگی مردم استان و آینده آن حس بهتری برای بهتر زیستن و کنار هم بودن به جمع ما ارائه نماید.
در پایان، این جمله از نخستین شهید عکاس دفاع مقدس، شهید داریوش گودرزی کیا که زاده شهر اراک است قابل توجه است، که " کار عکاس، وقتی آغاز می شود که با صدای سوت خمپاره همه دراز می کشند و آنگاه عکاس باید برخیزد تا به رسالت خود عمل نماید".
قابل ذکر است روش اندازه گیری در ارزیابی آثار مکتوب بر مبنای ارزشگذاری کمی ۵ مرحله ای Likert بوده است که بعد از جمع آوری اطلاعات و ارزشگذاری های کمی سه داور به شیوه محاسبه فراوانی درصدی به نظم توصیف درآمده است و به روش T-student معناداری رابطه بین مولفه ها محاسبه شده است.
به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، در این آئین از فعالان فرهنگی استان شامل عزیزالله صمدی، حضرتی آشتیانی، ابوالفضل عسگری، جواد کمیجانی، فاطمه ملکی، صغری عبدی، محمد چیتگر، سید محمد طباطبایی، سید جعفر هاشمی، اکبر عاشورخانی، محمد مددی، رضا ناصری و رضا گودرزی نیز تقدیر گردید.




منبع:

1399/12/25
22:41:31
0.0 / 5
639
تگهای مطلب: استاندارد , بحران , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری