ضرورت كوشش برای نجات فرهنگ و زبان های در خطر نابودی

ضرورت كوشش برای نجات فرهنگ و زبان های در خطر نابودی كاراموند: معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: اجرای پژوهش های مردم شناسی همزمان با طرح های نجات بخشی دیرینه شناسی كه برای نجات محوطه های تاریخی از نابودی صورت می گیردT برای نجات فرهنگ و زبان های درخطر نابودی ضروری است.


به گزارش كاراموند به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز عمرانی- معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری- با عرضه گزارشی از عملكرد پژوهشكده مردم شناسی در نشست تخصصی مردم شناسی كه به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، اظهار داشت: چاپ و انتشار ۱۰ كتاب همچون نوروزنامه سغد، برگزاری ۱۵ نشست علمی در سه گروه مردم شناسی، برپایی چهار كارگاه، تولید بیش از یكصد مقاله در حوزه مردم شناسی، عرضه ۳۰ مقاله علمی، پژوهشی، ترویجی و... بخشی از فعالیت های این پژوهشكده در سال پژوهشی گذشته است.
سرپرست پژوهشكده دیرینه شناسی با مهم خواندن مطالعات مردم شناسی در كنار فعالیت های دیرینه شناسی خاطرنشان كرد: انجام پژوهش های مردم شناسی در كنار اجرای طرح های دیرینه شناسی نجات بخشی برای نجات فرهنگ و زبان های در خطر نابودی امری ضروری است.
عمرانی با اشاره به تاكید مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر انجام پژوهش هایی در حوزه گردشگری و صنایع دستی اظهار نمود: آنچه پژوهشگاه در قالب هنرهای سنتی به آن می پردازد با صنایع دستی كاملا متفاوت است و باید با نگاهی متفاوت به تولیدات این گروه از پژوهشگران نگریست.
مسئولیت اجتماعی در مدیریت انرژی، آب و پسماند در صنعت گردشگری
مجید گلپایگانی- دانش آموخته دانشگاه ادینبورگ- در سخنانی در این نشست با بیان مختصری از طرح تحقیقاتی نقش مسئولیت اجتماعی در مدیریت انرژی، آب و پسماند در صنعت گردشگری پایدار اظهار داشت: این پژوهش كاربردی به مساله مهم مدیریت انرژی، آب، پسماند و نقش مسئولیت اجتماعی شركتی در صنعت گردشگری پایدار پرداخته و راهكارهای عملیاتی برای حل مشكلات در این حوزه را عرضه می كند.
او با اشاره به اینكه جامعه مورد مطالعه این پژوهش هتل ها، شركت های اقامتی و گردشگری هستند محورهای اصلی این طرح پژوهشی را كاربردی متمركز بر مدیریت انرژی، مدیریت آب و مدیریت پسماندها و ضایعات اعلام نمود: ارتباط این طرح پژوهشی با سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ كه در آن به نقش توسعه پایدار در صنعت گردشگری اشاره شده، بسیار زیاد و در برنامه های پنج ساله چهارم، پنجم و ششم هم مورد توجه جدی قرار گرفته است.
به گفته گلپایگانی این طرح پژوهشی كاربردی می تواند بعنوان پیش مطالعه و جزیی از سند برنامه استراتژیك و طرح جامع توسعه پایدار در صنعت گردشگری تعریف شود.
عكاسی از ۸۰ كلیسای كهن ارومیه
عباس تحویلدار- عكاس- دیگر سخنران این نشست با اشاره به پژوهش «بانك اطلاعاتی سنن و فضاهای دینی و فرهنگی كلیسای شرق آشوری در ارومیه» اظهار داشت: در ۹سفر به ارومیه از ۸۰كلیسای كهن این شهر عكاسی كردم.
او مبحث این عكس ها را مراسم و آیین های آشوریان، غسل تعمید، دست گذاری، عروسی، مرگ، تبرك انگور و... اعلام نمود و اضافه كرد: تمامی این پروژه ها با همكاری یك محقق صورت گرفت و در پروژه كلیسای شرق آشوری ارومیه اسقف بنیامین كار علمی و زیر نویس عكس ها را به عهده داشت.
این پژوهشگر و عكاس با اشاره به اینكه تمامی كارهایش تصویری و متن درآنها موجز است، اظهار داشت: جای همكاری در پژوهش های مردم شناسی و فیلم های مردم نگارانه همواره خالی است و اگر پژوهش های مردم شناسی با مقوله عكس و فیلم همراه شوند می توانند تأثیر گذارتر باشند و به جذب گردشگری هم كمك كنند.
موسیقی بومی خراسان، متنوع و پیچیده
دیگر سخنران این نشست بهروز وجدانی بود كه به بیان مختصری از پژوهش موسیقی بومی خراسان پرداخت و اظهار داشت: این پژوهش در جهت اطلس مردم نگاری سرزمین انجام گرفته است.
او اضافه كرد: خراسان از استان های پهناور ایران است كه موسیقی متنوع، پیچیده و گسترده ای دارد به نحوی كه ایران در جهان به واسطه وجود آن معروف است.
این پژوهشگر، موسیقی را یكی از عناصر شاخص فرهنگی برشمرد و بیان كرد: موسیقی خراسان توسط سه گروه بخشی ها، عاشق ها و لوتی ها نواخته می گردد.
وجدانی در انتها ابراز امیدواری كرد: این پژوهش در نزدیك ترین زمان به چاپ برسد تا مطالب به همراه تصاویر مستند در اختیار خوانندگان قرار گیرد.
روایت دوربین عكاسی از پرورش كرم ابریشم تا فرش های نفیس
بابك صدیقی-عكاس و پژوهشگر- نیز در این نشست به عرضه نكاتی درباره پژوهش بررسی مردم شناختی و مستند سازی صنعت بومی ابریشم در ایران پرداخت و هدف از انجام این پژوهش را ثبت تصویری و مردم نگاری صنعت بومی ابریشم از مرحله پرورش كرم ابریشم تا تبدیل ابریشم به پارچه، فرش اعلام نمود.
او اظهار داشت: مرحله اول كه پرورش كرم ابریشم است در استان های مختلف هم انجام می گیرد اما در استان گیلان مركزیت دارد.
این عكاس با اشاره به اینكه پیله كرم به استان خراسان منتقل شده و در آنجا ابریشم كشی صورت می گیرد، اضافه كرد: ابریشم در كاشان به شیوه سنتی شسته می گردد و در قم كار رنگرزی آن انجام می گیرد و از آنجا به مناطقی مانند آذربایجان برده شده تا محصولات مختلفی همچون فرش از آن تهیه شود.
او اظهار نمود: این پژوهش اتفاقات فصلی را پوشش می دهد و از نظر بصری كل ماجرا بسیار زیباست.
نقش پررنگ زنان در اقتصاد عشایر
اعظم موسوی دیگر سخنران این نشست به بررسی نقش اقتصادی زنان عشایر در ایل سنگسر (ییلاق دیو آسیاب) پرداخت و اظهار داشت: ایل سنگسر، مهمترین و پرجمعیت ترین ایل در دامنه جنوبی البرز است و سنگسری ها شاخص ترین كوچندگان دامنه های البرز هستند.
این پژوهشگر هدف از انجام این پژوهش را بررسی نقش زنان عشایر ایل سنگسری در اقتصاد خانواده اعلام نمود و اضافه كرد: زنان در این ایل با تولید لبنیات نقش تعیین كننده در اقتصاد و معیشت خانواده دارند.
او خاطرنشان كرد: بدون حضور زنان كه روزانه تا پاسی از غروب به فعالیت مشغول اند زندگی خانواده نمی گذرد از این رو توجه به آنها امری ضروری است.
روند تحولات فرهنگی در شهر اندیمشك
تغییر الگوهای سنتی سبك زندگی به مدرن در شهر اندیمشك عنوان پژوهشی بود كه معصومه رخشا به بیان مختصری از آن پرداخت و اظهار داشت: عوامل بسیاری باعث پدید آمدن، شكل گیری و تغییر در سبك زندگی می شوند.
او اضافه كرد: این عوامل به شدت تحت تأثیر تغییرات فرهنگی و اجتماعی هستند و بر الگوهای رفتاری تك تك افراد یك جامعه تاثیر می گذارند.
به گفته رخشا، در اثر این تحولات فردی و اجتماعی سبكی به تدریج قدرت می گیرد و سبب خاموشی و مرگ سبكی دیگر یا جایگزین آن می گردد. نتایج این پژوهش، نشان از برخی روندهای تحولات فرهنگی در شهر اندیمشك دارد.
پرویز فیضی- كارشناس ارشد پژوهشكده مردم شناسی- دیگر سخنران این نشست هم به بررسی پزشكی مردمی شهرستان اسلام شهر (نمونه موردی روستای فیروز بهرام) پرداخت و اظهار داشت: پزشكی مردمی شاخه ای از دانش بومی است و جزءفرهنگ ملی و بومی هر منطقه بشمار می رود.
او اضافه كرد: در این پژوهش، ابتدا به معرفی روستا و محیط جغرافیایی آن و مردم روستا پرداخته شده و سپس گیاهان دارویی همراه با عكس معرفی شده اند.
پزشكی مردمی، دانش بومی در حوزه پزشكی است
هما حاج علی محمدی دیگر سخنران این نشست به جایگاه پزشكی عامه در طب سنتی و نظام سلامت ایران پرداخت و اظهار داشت: پزشكی مردمی یا همان طب عامه دانش بومی در حوزه پزشكی است كه در جهت رفع نیازهای بهداشت و درمانی جامعه بشری در خلال هزاران سال پیش از پزشكی مدرن پدید آمده و خویش را باسازی كرده تا به امروز رسیده است.
این پژوهش بر مبنای مسئله محور با رویكرد مردم شناسی كاربردی در حوزه مردم شناسی پزشكی انجام یافته است و محدوده مطالعاتی كلیدی در حوزه طب سنتی در دانشگاه های طب سنتی تهران، گلستان و شیراز بوده است.
سلیم سلیمی موید آخرین سخنران این نشست به بیان گوشه ای از پژوهش صورت گرفته روی ریشه یابی باورها و اعتقادات شهرستان رامسر (دهستان جنت رودبار) پرداخت و بیان كرد: دراین پژوهش به علت كمبود زمان تنها روی آیین ها و باورهای مردم تحقیق شد و بررسی رسوم به پژوهش های دیگر موكول شد.
او اضافه كرد: با بررسی منطقه و مصاحبه هایی كه با اهالی صورت گرفت، مشخص شد باورهای خاص، عجیب و كم نظیری در میان مردم وجود دارد. به طور مثال اهالی این منطقه باورهای اسلامی و پیش از اسلام در مورد مرگ دارند و اطلاعات چندانی از دنیای بعد از مرگ ندارند.
در آخر این نشست با اهدای لوح تقدیر از مجید گلپایگانی برای پژوهش نقش مسئولیت اجتماعی در مدیریت انرژی، آب و پسماند در صنعت گردشگری پایدار تقدیر گردید.



1396/09/28
15:34:24
5.0 / 5
4787
تگهای مطلب: زنان , صنایع دستی , طلا , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری