سردار نائینی:

هویت تبلیغات دفاع مقدس با حاج صادق شناخته می شود

هویت تبلیغات دفاع مقدس با حاج صادق شناخته می شود به گزارش كاراموند رئیس مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار نمود: حاج صادق آهنگران از هویت دفاع مقدس تفكیك شدنی نیست. هویت تبلیغات دفاع مقدس با حاج صادق شناخته می شود. حاج صادق آهنگران به تنهایی یك جریــان تبلیغی مؤثر بود.


به گزارش کاراموند به نقل از تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سردار علی محمد نائینی، مسئول تبلیغات جبهه و جنگ قرارگاه نجف، جانشین تبلیغات قرارگاه خاتم الانبیاء و رئیس ستاد قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس و رئیس فعلی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس طی رونمایی که از کتاب تاریخ شفاهی حاج صادق آهنگران با عنوان «با نوای کاروان» در هفته گذشته شد، ضمن قدردانی از همت و توجه سردار آهنگران برای ثبت تاریخ شفاهی خود در این مرکز اظهار داشت: حاج صادق پدیده‌ی منحصربه فرد در دوران دفاع مقدس است من در جبهه غرب مسئول تبلیغات جنگ بودم. در آنجا کمابیش از توفیقات حاج صادق آهنگران خبرهایی شنیده بودم. زمانی که او با عشایر خوزستان خدمت حضرت امام رسید و نوحه ای در آنجا خواند، بیشتر او را شناختم. از همان موقع، نقش وی در جنگ و تأثیر مداحی ها و مرثیه سرایی هایش زیاد شد و به قول معروف، درخشید.
وی ادامه داد: پس از سفری که به اهواز داشتم، حاج صادق را به جبهه غرب دعوت کردم. نخستین تجربه وی در غرب، اجرای برنامه ای در پادگان ابوذر سرپل ذهاب بود. کار پادگان ابوذر سرپل ذهاب در غرب، مثل پادگان دوکوهه در جنوب، اعزام نیرو به جبهه های غرب بود.
سردار نائینی با اعلان اینکه پس از عملیات رمضان، دوستی و ارتباط کاری ام با حاج صادق آهنگران گسترده تر شد، تصریح کرد: پس از عملیات رمضان، با تدبیر فرماندهی کل سپاه، تقریباً در شهریور سال 1361، قرارگاه نجف در غرب تشکیل شد. نخستین تجربه عملیاتی قرارگاه نجف، عملیات پیروز مسلم بن عقیل بود. بعد از پیروزی در این عملیات، حال حماسی و معنوی خوبی بوجود آمد. شب عملیات مسلم بن عقیل، آیت الله اشرفی اصفهانی، آیت الله حائری شیرازی، آیت الله شهید محلاتی، شهید قدوسی، مرحوم آیت الله روح الله خاتمی و حجت الاسلام محسن قرائتی در قرارگاه حضور داشتند. استاندار کرمانشاه و برخی مسئولان دیگر هم بودند. حاج صادق آن شب قسمتی از زیارت عاشورا را خواند. بخش دیگر را هم آیت الله اشرفی اصفهانی خواند که حس و حال خاصی پیدا کرد. حاج صادق پیش از عملیات، چند روز کامل وقت گذاشت و باهم به همه گردان ها و یگان ها رفتیم. آقای حائری شیرازی هم همراه ما بود. ابتدا آقای حائری شیرازی آیه ای از آیات جهاد را می خواند و توضیح مختصری دربــاره‌ی آن می داد و بعد، حاج صادق مرثیه خوانی و مداحی می کرد.
مقابله با عملیات روانی با اشعار حماسی
وی با اظهار به اینکه جنگ تقابل اراده هاست، اظهار داشت: زمانی یک طرف در جنگ پیروز می شود که زمینه های روانی و اجتماعی فروپاشی در جبهه مقابلش فراهم باشد. وقتی به یک ملت تهاجم می شود، اگر آن ملت، ملت مستحکمی باشد، به لحاظ روحی و روانی امکان فروپاشی اش وجود ندارد. در نیروهای مسلح هم انگیزه برای نبرد خیلی مهم می باشد. توان رزم دو بخش دارد: بخش فیزیکی و بخش غیرفیزیکی. در بخش فیزیکی، توان رزم مشخص است. اما آنچه معادله را برهم می زند و می تواند ضعف بخش فیزیکی را برطرف کند، بخش غیرفیزیکی است. گاهی ممکنست توانایی های فیزیکی خوب باشد، اما اراده، عزم و انگیزه وجود نداشته باشد که در این صورت، شکست حاصل می شود.
جانشین تبلیغات قرارگاه خاتم الانبیاء در دوران دفاع مقدس با تاکید بر نقش کارهای فرهنگی و معنوی در ارتقای روحیه و انگیزه‌ی رزمندگان و مقابله با عملیات روانی دشمن در آن دوران، اظهار نمود: روحیه ملتی که مقرر است از جنگ پشتیبانی کند، همانند روحیه رزمنده ای که در میدان نبرد با دشمن می جنگد، اهمیت دارد. در واحد تبلیغات جنگ، ما به هر دو وجه اهمیت می دادیم؛ یعنی هم حفظ و ارتقای روحیه حماسی مردم برایمان مهم بود و می خواستیم مردم در دفاع مقدس با انگیزه قوی از جنگ پشتیبانی کنند و هم روحیه رزمندگان در جبهه برایمان اهمیت داشت. علاوه بر آن، به عملیات روانی دشمن هم توجه می کردیم. نیروهایی که در واحد تبلیغات کار می کردند، فکورترین و باسوادترین نیروهای فرهنگی جبهه بودند. آنها ازنظر فکری نیروهای توانمندی بودند و در رأس همه این نیروها حضرت امام بودند که در تبلیغات جنگ نقش اصلی را ایفا کردند.
امام؛ مبدع جنگ روانی بر ضد دشمن
وی با اشاره به اینکه امام از همان روزهای آغازین جنگ، عملیات روانی بر ضد دشمن را شروع کرد و به جنگ ماهیت اعتقادی داد، بیان کرد: حاج صادق آهنگران نیز به تأسی از امام، میان فرهنگ عاشورا و جبهه های جنگ ارتباط برقرار کرد و به مقابله با جنگ روانی دشمن پرداخت و با اشعار حماسی اش به نیروها روحیه داد.
مسئول تبلیغات جبهه و جنگ قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس با اعلان اینکه دفاع مقدس فرهنگ و ادبیاتی دارد که آنرا از سایر جنگ ها متمایز کرده است، اشاره کرد: فرهنگ و ادبیاتی که در دفاع مقدس به وجود آمد، همه تولیدات هنری و ادبی و همه پیام های فرهنگی ما را تحت تأثیر قرار داد. فرهنگ دفاع مقدس آمیزه ای از حماسه و عرفان بود و سبب شد در همه آثار ما برانگیختگی و حرکتی مبتنی بر نگرش عاشورایی ایجاد شود. این فرهنگ در دوره‌ی دفاع مقدس عمومیت یافت و این هنر حضرت امام بود که انقلاب را به عاشورا و دفاع مقدس را به انقلاب پیوند زدند و یک پیوستگی به وجود آوردند که بعد به فرهنگ تبدیل شد.
سردار نائینی یکی از دلیلهای دلیل محبوبیت و گسترش و ماندگاری نوحه های حاج صادق آهنگران را تأثیرپذیری از امام در برقراری ارتباط میان فرهنگ غنی عاشورا و دفاع مقدس بیان کرد و اظهار داشت: نخستین عامل تأثیرگذار در محبوبیت حاج صادق، نهادینه شدن فرهنگ عاشورایی در وجود او بود. درواقع او عصاره‌ی آن فرهنگ است. عامل دوم محبوبیت و شهرت حاج صادق، سبک خاص مداحی های وی بود. اشعار آئینی و حماسی آمیخته به عرفانی که او می خواند تا آن زمان متعارف نبود. عامل سوم محبوبیت او شخصیتش بود که به آن خواهم پرداخت. عامل چهارم، فضای جبهه ها و استقبال بسیجی ها و رزمنده ها از اشعار و نوحه های وی بود.
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار نمود: ازنظر من، او یک پدیده‌ی منحصربه فرد و بی نظیر در دوران دفاع مقدس بود و فرهنگ دفاع مقدس را بدون او نمی گردد بررسی کرد. درواقع، حاج صادق از هویت دفاع مقدس تفکیک شدنی نیست. هویت تبلیغات دفاع مقدس با حاج صادق شناخته می شود و ما نمی توانیم از فرهنگ دفاع مقدس بدون نام بردن از او صحبت نماییم. صادق آهنگران به تنهایی یک جریــان تبلیغی مؤثر بود. حضور او فقط محدود به جبهه ها برای تهییج رزمندگان نبود و در طول دوران دفاع مقدس، در همه جا ردپای او دیده می شد؛ در جذب و اعزام نیرو، آماده شــدن نیروها برای عملیات، در مراسم خاکسپاری شهدا و فرماندهان شــاخص حضور داشــت و نوحه های حماســی او تأثیر زیادی در ارتقای روحیه حماسی در کشــور و روحیه رزمی نیروها در جبهه می گذاشت. هر جا کــه روحیه نیروها تضعیف می شد، فردی که روحیه ها را بازسازی می کرد، حاج صادق بود.
حاج صادق هیچ ترسی از حضور در خط مقدم نداشت
رئیس ستاد قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس درباب خاصیت های شخصیتی و عملکرد حاج صادق آهنگران در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: دشمن در طول جنگ، درباب افراد مؤثر هر نوع شایعه ای را مطرح می کرد. از طرفی، شایعه تلفات بالا و شکست های پی درپی را هم مرتب انتشار می داد که همه با هدف تضعیف روحیه رزمندگان ما انجام می شد. یکی از این شایعه ها این بود که حاج صادق همراه عده‌ی زیادی از رزمندگان اسیر شده. البته حاج صادق هیچ ترسی از حضور در خط مقدم نداشت. در ماه های اول جنگ، او رزمنده بود و در صحنه های درگیری حضور داشت. به محض اینکه اسم رمز عملیات اعلام می شد، برای رفتن به عملیات با رزمنده ها بی قرار می شد. ما مکرر باهم به خط می رفتیم. او روحیه شهادت طلبی فوق العاده ای داشت. خلاصه، رسانه های عراق به دروغ این شایعه را پخش کردند. برای مقابله با این شایعه و رسوایی دشمن برنامه ریزی شد که حاج صادق به نماز جمعه تهران بیاید و برنامه اجرا نماید.
سردار نائینی با اشاره به اینکه امروز جنگ دیگر به شکل سرد نیست و جنگ امروز جنگ اقتصادی و فرهنگی است، متذکر شد: جنگ شناسی و درک عملیات روانی بسیار پیچیده است. در جنگ نظامی، مسائل قابل فهم است، اما در جنگ نرم، به آسانی قابل فهم نیست. جنگ جدیدی که الآن ما درگیر آن هستیم، جنگ اقتصادی و فرهنگی است. در این جنگ توفیقاتی داشته ایم، اما باید خیلی بیشتر تلاش نماییم. توطئه ها، خباثت ها و طراحی های دشمن چه در دهه اول انقلاب و چه در دهه های بعد، هریک برای ساقط کردن یک نظام کافی بوده است.
وی ادامه داد: توفیقات ما تا الآن در مقابل دشمنان نظام کم نبوده، اما هنوز فاصله بسیاری بــا اهداف و آرمان هایمان داریم. علاوه بر این در این دوره شاعران و مداحان این دوره که به تناسب نیازهای زمان پروش یافته اند، همچون حاج صادق رسالت مقابله با جنگ روانی دشمن را بر عهده دارند.




منبع:

1399/09/03
22:37:13
5.0 / 5
1260
تگهای مطلب: اهدا , سفر , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری