آخرین وضعیت نمایش آثار جشنواره فیلم كوتاه در دوران كرونا
دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم كوتاه تهران به تازگی درباره شیوه برگزاری جشنواره در بخش نمایش آثار اظهار داشت: اگر امكان پخش فیلم ها را در سالن های سینما نداشته باشیم و شرایط كرونا بهبود نیابد، فیلم های بخش بین الملل را به شكل آنلاین برای مخاطبان پخش خواهیم كرد و فیلم ها در بخش ملی بدون نمایش، داوری خواهند شد.
به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، سیدصادق موسوی که میهمان برنامه "هفت" بود، در ابتدای این برنامه با ادای احترام به کادر درمان و شهدای سلامت درباره چگونگی برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران اظهار داشت: نظم جشنواره های جهانی همچون جشنواره فیلم کوتاه تهران بواسطه شیوع ویروس کرونا به هم ریخته است. ما در شورای سیاست گذاری تصویب کردیم که جشنواره اساسا به شکل حضوری اجرا شود.
وی ادامه داد: با توجه به این که نزدیک سه هفته است که سینماهای تهران تعطیل می باشد، برای آنکه از تاریخ برگزاری جشنواره در تقویم جشنواره های بین المللی و هماهنگی هایی که با مدرسان بین المللی صورت گرفته بود، عدول نکنیم، برگزاری بخش جنبی جشنواره به معنای غیررقابتی و فعالیت علمی و پژوهشی را در قالب 20 نشست تخصصی از هفتم آبان کلید زدیم. این روند از چهار سال پیش شامل 20 نشست تخصصی است که هر ساله در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران برگزار می نماییم. امسال هم این برنامه اجرا و مباحث بسیار خوبی به صورت آنلاین توسط مدرسان ایرانی و خارجی عنوان شد.
موسوی اشاره کرد: در سال های گذشته علاقه مندان می بایست برای حضور در نشست ها شهریه پرداخت کرده و در محل برگزاری جشنواره حضور پیدا می کردند، ضمن اینکه زمان نمایش فیلم ها با برگزاری نشست های تخصصی همپوشانی داشت و بنا بر این علاقه مندان ناچار به انتخاب بودند اما امسال خوشبختانه با بهره گیری از ظرفیت فضای اینترنت امکان دسترسی رایگان به نشست ها برای تمامی علاقه مندان برقرار شد و ما حداقل 15 برابر سال قبل مخاطب داشتیم.
دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران درباره چگونگی نمایش فیلم ها باتوجه به تعطیلی سینماها، توضیح داد: امسال نزدیک 4 هزار و 986 فیلم خارجی به دبیرخانه ارسال و 56 فیلم برای حضور در جشنواره برگزیده شد. طبق مکاتبه هایی که داشتیم توانستیم از صاحبان آثار خارجی اجازه بگیریم تا فیلم ها را در شبکه های اینترنتی داخلی پخش نماییم. در زمینه فیلم های ایرانی هم نزدیک به 1700 فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که 142 فیلم به این رویداد سینمایی راه پیدا کردند. ما با هر پلت فرم ایرانی که گفت و گو کردیم متوجه شدیم تضمینی برای حفظ امنیت نمایش آثار در بستر اینترنت وجود ندارد. بنا بر این امیدواریم تا آخر سال جاری سینماها بازگشایی شود تا بتوانیم همه فیلم ها را نمایش دهیم. اما اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند و ما امکان پخش فیلم ها را در سالن های سینما نداشته باشیم، فیلم های بخش بین الملل را به شکل آنلاین برای مخاطبان پخش خواهیم کرد ولی در بخش ملی فیلم ها بدون نمایش، داوری خواهند شد و نهایتا یک اختتامیه مجازی خواهیم داشت و برگزیدگان را معرفی می نماییم که این بدترین سناریو برای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است.
موسوی اشاره کرد: هر اتفاق مهم و بهادار ای که در این روزها در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در حال برگزاری است، به صورت آنلاین و برخط است و هیچ تجمع و تراکمی بواسطه شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت عزیزان در برنامه نداریم.
وی درباره اینکه باتوجه به برگزاری نیمه حضوری جشنواره، هزینه ها کاهش پیدا کرده است یا خیر؟ توضیح داد: امسال چون میهمان خارجی و به صورت کلی هزینه های پشتیبانی به مانند سال های گذشته نداشته ایم، حتی اگر سینماها بازگشایی شوند و برگزاری حضوری را در دستور کار داشته باشیم باز هم نسبت به سال قبل کاهش هزینه را شاهد می باشیم و اگر به سمت برگزاری آنلاین جشنواره برویم که عمده هزینه جشنواره امسال کاهش خواهد یافت.
مدیر انجمن سینمای جوانان ایران درباره چگونگی صرف این بودجه در بخش های دیگر و برای پشتیبانی از فیلمسازان بیان کرد: در سازمان سینمایی تفاهم نامه ای داریم که بعنوان مثال انجمن سینمای جوانان ایران اختیار دارد در سال 99 دو میلیارد و 500 میلیون تومان برای جشنواره فیلم کوتاه تهران هزینه کند و اگر هزینه برگزاری بیش از این مبلغ شد، باید اسپانسر جذب نماید. ضمن اینکه اگر انجمن بخواهد این مبلغ را در تولید، آموزش، خرید تجهیزات و... صرف کند می بایست مجوز آنرا از سازمان سینمایی دریافت کند.
وی درباره اینکه شیوع ویروس کرونا تا چه اندازه تولیدات سینمای کوتاه ایران را هم مانند سینمای بلند گرفتار لطمه کرد؟ اظهار داشت: سینماها امسال تعطیل شدند و وضعیت عجیبی برای سینماداری کشور رقم خورد، پخش آنلاین فیلم های روز سینما هم شاید تجربه اقتصادی چندان موفقی نبود. اما حالا روزگار فیلم کوتاه است و طبق آمار، تولیدات فیلم کوتاه نسبت به سال قبل با افزایش هم همراه بود. در واقع فیلم کوتاه نیازمند پرده سینما نیست و اقتصاد و عرضه آن هم با سینمای بلند گره نخورده است، بنا بر این ما امسال شاهد جدیت در تولید فیلم کوتاه بودیم.
موسوی افزود: دوستان فعال و حرفه ای حوزه سینمای بلند هم امسال در حوزه هایی چون کارگردانی، بازیگری و بخش فنی به فیلمسازان کوتاه کمک کرده بودند و در آثار تولید شده حضور داشتند. بنظر می رسد رخوتی که در سینمای بلند و حرفه ای به وجود آمده است، به تقویت فضای فیلم کوتاه کمک کرد. جشنواره های بین المللی و گوشیهای هوشمند محل عرضه فیلم کوتاه هستند و امروز بیش از 40 میلیون گوشی هوشمند طبق آمار در کشور وجود دارد که بهترین بستر برای پخش فیلم کوتاه است و با همه تلخ کامی هایی که کرونا برای عرصه سینمای بلند، تئاتر و سایر حوزه های هنری داشته است، فیلم کوتاه خوشبختانه کمترین لطمه را متحمل شده است.
دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران درباره برنامه های جنبی که در دستور کار دارند، اظهار داشت: ابتدای سال پویشی را درباره کرونا در انجمن سینمای جوانان ایران راه اندازی کردیم که بیش از 400 فیلم با موضوع کرونا به دست مان رسید، در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران هم تمرکز و توجهی بر فیلم هایی با موضوع کرونا داریم. ضمن اینکه در حوزه اقتباس ادبی همچنان بخش فعالی داریم، جالب است بدانید بهترین فیلم های کوتاه سال های اخیر برگرفته از ادبیات داستانی معاصر ایران بودند و پیوند سینما و ادبیات در فیلم کوتاه به وجود آمده است.
وی ادامه داد: برگزاری نشست های تخصصی نیز همچنان ادامه دارد، برنامه جنبی دیگر جشنواره رونمایی از کتاب هایی است که سال قبل انجمن سینمای جوانان ایران برای تقویت بنیه تئوریک فیلم کوتاه ایران سفارش داد. همین طور همکاریهای مشترکی با انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای حوزه اقتباس فیلم کوتاه کودک داشته ایم که به زودی رونمایی خواهد شد و آنچه در سال قبل با حوزه ادبیات بلند داستانی در قالب کتاب 50 پنجره هم توافق کردیم به زودی ارائه می شود.
موسوی در آخر با اشاره به حال خوب فیلم کوتاه ایران اظهار داشت: باتوجه به تمامی سختی های فیلمسازی و افزایش هزینه ها، تنها هفت درصد متقاضیان به جشنواره راه پیدا می کنند اما با همه دلخوری ها و سرخوردگی هایی که ایجاد می شود همچنان حال فیلم کوتاه خوب است.
بخش نشست های تخصصی «37-20» سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شنبه 17 آبان با برگزاری دو نشست مجازی انتقال تجربه توسط داریوش خنجی سینماگر بین المللی و احمد الستی مدرس و پژوهشگر سینما اختتام می یابد. این جلسه ها به ترتیب در ساعات 20 و 22 در لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران با شناسه کاربری iycs.ir قابل تماشاست.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب