پیام هایی در گرامیداشت معلم

پیام هایی در گرامیداشت معلم به گزارش كاراموند شورای كتاب كودك و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در پیام هایی روز معلم را تبریك گفتند.


به گزارش کاراموند به نقل از ایسنا، در متن پیام شورای کتاب کودک با عنوان «کاریز درون معلم» برای گرامیداشت معلم آمده است:
««کاریز درون جان تو می باید/ کز عاریه ها تو را دری نگشاید
یک کوزه آب در بین خانه/ به زان جویی که از برون می آید» (حکیم سنایی)
معلمی، اغلب معنای یک صنف و شغل را به اذهان متبادر می کند، اما در ورای این ظاهر، معلمی نوعی رابطه بین فردی است: رابطه ای بین شاگرد و معلم.
در معلمی به مثابه یک شغل، کتاب درس و اطلاعات برآمده از آن، تنها عناصری هستند که این رابطه را میانجی گری می کنند. چنین ارتباطی تک سویه است. داده ها در راه یک طرفه ای از معلم به سمت شاگرد در جریان هستند. در این معنا، این که معلم چه کسی است و شاگرد کیست، اهمیت چندانی ندارد.
اما کیستی معلم، پرسشی بنیادین در این رابطه بین فردی است. زنده یاد توران میرهادی، بعنوان یکی از تیپ های ایده آل معلمی، این پرسش را با یک سفارش پاسخ می دهد. او به همگان سفارش می کند که ببینند «ماهی کدام آب اند» و بر این باور است که معلم می بایست «ماهی آب تعلیم و تربیت» باشد. چندان که در «گفت و گو با زمان»، می گوید: «من این شانس را داشته ام که بفهمم ماهی آب تعلیم و تربیت هستم»
در این نگاه، معلمی تنها یک شغل نیست. بلکه یک نگاه و یک راه است. شاید نگاهی هنرمندانه و مادرانه که در راهی ممتد، به دنبال کشف کیستی شاگرد است. همانگونه که زنده یاد «توران میرهادی» در کتاب «مادر و خاطرات پنجاه سال زندگی در ایران»، توصیفش می کند: «یک هنرمند مشاهده گر خوبیست. مشاهده می کند، قدرت تعقلش را به کار می گیرد و راهکار پیدا می کند. ما پنج خواهر و برادر طبیعت های متفاوت داشتیم. مادر ما را قالب نزد. شبیه هم نشدیم. پنج آدم متفاوت شدیم. این یک اصل تربیتی است. معلم باید بتواند استعدادها و توانایی های شاگردانش را کشف کند و پرورش دهد تا هر کس آن چه می تواند بشود، به بهترین شکلش هم بشود»
بنابراین، کشف استعداد و توانایی های شاگرد، یعنی کشف «کاریز درون کودک»، در گرو وجود «کاریز درون معلم» و شور و شوق معلمی است. بدون وجود این کاریز، معلمی تنها یک شغل است، نه نگاه یا راه بی پایان برای جست وجوی مدام. نگاه و راهی که توران میرهادی در سرآغاز و پیش گفتار کتاب «جست وجو در راه ها و روش های تربیت»، آنرا معرفی می کند:
«سال های تجربه، به من نشان داده تعلیم و تربیت یک جست وجوی مدام است، جست وجویی در درون و برون انسان. این واقعیتی است انکارناپذیر که هیچ انسانی همانند نیستند. شرایط و زمان ها هم یکسان نیستند. پس در مورد هر انسانی مساله تعلیم و تربیت از نو مطرح می شود. این که انسان مورد نظر ما در چه شرایطی و زمانی رشد می کند و برای تربیتش چه هدفی را دنبال می کند، نکته ای است که تعلیم و تربیت یک جستجوی مداوم می سازد.»
جست وجوی مدام، ارتباط بین فردی معلم و شاگرد را بسط می دهد. این دفعه تنها کتاب درسی و اطلاعات بر آمده از آن نیست که این رابطه را میانجی گری می کند. شور و شوق درونی معلم هم وارد میدان می شود و با پیوند با درون کودک، پرورش را در کنار آموزش می نشاند.
روز معلم بر غواصان دریای تعلیم و تربیت مبارک باد.»
همینطور در متن پیام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آمده است: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با انتشار پیامی فرارسیدن روز معلم را به تمامی معلمان بخصوص مربیان کانون و مدرسان کانون زبان ایران تبریک گفته و از نقش مهم و تلاشهای بی وقفه آنان در ادامه جریان آموزش و شناسایی و پرورش خلاقیت های ادبی و هنری بچه ها در فضای اینترنت و حوزه وب قدردانی کرده است.
شیوع بیماری کرونا و تأثیر آن بر جهان امروز بخصوص جریان آموزش رسمی و غیر رسمی و ادبیات و هنر کودک و نوجوان مسیرهای تازه ای را پیش روی دست اندرکاران این حوزه گشوده است.
در این میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ۵۵ سال فعالیت و تجربه اندوخته ارتباط رو در رو و چهره به چهره با چندین نسل از کودکان و نوجوانان در حوزه شناسایی و پرورش خلاقیت بچه های ایران و تربیت چهره های درخشانی در عرصه های علم و هنر و ادبیات، حالا با شیوع یک بیماری همه گیر جهانی درهای کتاب خانه های باسابقه کانون را هم همچون تمامی مراکز عمومی و فرهنگی در سرتاسر جهان، بر روی اعضای کودک و نوجوان ایران بسته می بیند اما مربیان کانون در این شرایط دست از فعالیت نکشیدند و همچون روزهای فعالیت در کتاب خانه ها، این تجربه ها را در چارچوب های جدید به فضای وب انتقال دادند.
مربیان و کودکان و نوجوانان عضو کانون در بیشتر از دو ماه گذشته و در شرایط قرنطینه خانگی در چارچوب طرحی با عنوان پیک امید مجازی و با برگزاری مسابقه ها، جشنواره ها و مهرواره های پی درپی، تعداد فراوانی فیلم، انیمیشن، عکس، کاردستی، نوشته های ادبی، نقاشی، قصه گویی و دست سازهای هنری خویش را در همین فضا و در سایت ها و صفحه های کانون در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی منتشر نمودند و نشان دادند که کانون می تواند در هر شرایط و فضایی، محیطی جذاب و پرورش دهنده استعداد برای کودکان و نوجوانان ایرانی باشد.
در این شرایط بدون شک افق های جدیدی پیش روی این مجموعه باسابقه در شیوه ارتباط با کودکان و نوجوانان در فضاهای اینترنتی گشوده شده است تا چراغ کتاب خانه ها همچنان روشن و درهای آن همچنان بر روی کودکان ایران باز بماند و کانون به فعالیت هایش در این شرایط و دوران بعد از آن ادامه دهد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بهانه ۱۲ اردیبهشت روز معلم و سال روز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری تلاشهای مربیان کانون و مدرسان کانون زبان ایران را در شرایط حاضر بسیار پرارزش ارزیابی و از آنان قدردانی می کند.»



1399/02/12
21:16:08
5.0 / 5
2204
تگهای مطلب: اینترنت , جشن , جشنواره , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری