بررسی كارنامه تئاتری كانون در مهر-۱؛

دولتی بودن سرعت كانون را گرفته است

دولتی بودن سرعت كانون را گرفته است به گزارش كاراموند مدیر مركز تولید تئاتر و تئاتر عروسكی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان ضمن تشریح عملكرد این مركز طی دو سال گذشته، دلیل كندی برنامه های اصلاحی كانون را وابستگی آن به دولت می داند.



خبرگزاری مهر- گروه هنر- فریبرز دارایی و آروین مؤذن زاده: روز اول فروردین ماه بعنوان «روز جهانی تئاتر كودك» سال جاری زیر سایه شیوع كرونا در جهان و در حالیكه تمام تئاترهای آسیا، اروپا و آمریكا با نزدیك شدن به روز جهانی تئاتر تعطیل بودند، سپری شد.
در ایران شاید به جرأت بتوان اظهار داشت كه تئاتر كودك و نوجوان و تئاتر عروسكی با شكل گیری «كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان» شناخته شد و با تربیت هنرمندان توانمندی كه این روزها از چهره های مطرح در عرصه كارگردانی و بازیگری سینما و تئاتر هستند، روند رو به رشدی پیدا كرد.
«كانون» همیشه بعنوان پایگاهی مهم و اساسی برای عرصه های هنری ویژه گروه سنی كودك و نوجوان شناخته شده و فعالیتهای گوناگونی را در زمینه های مختلف برای این گروه سنی انجام داده است. مركز تولید تئاتر و تئاتر عروسكی كانون هم طی دهه های گذشته فعالیت مستمری در زمینه تئاتر كودك و نوجوان و تئاتر عروسكی داشته كه البته این فعالیت همیشه سیر صعودی به خود نگرفته و در دوره هایی با تنزل آماری و كیفی آثار مواجه بوده است.
كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان طی ۲ سال گذشته و با تغییر مدیریت، به بازسازی روند فعالیت و تقویت خصوصیت های خود پرداخته است كه اتفاقات مثبت آن در زمینه های مختلف قابل رصد است. مركز تولید تئاتر و تئاتر عروسكی كانون هم طی یك سال گذشته روند قابل قبولی داشته و آثاری كه در این مركز تولید و به صحنه می روند بار دیگر مركز تئاتر كانون را مورد توجه خانواده ها و همینطور فعالان حرفه ای تئاتر كودك قرار داده است.
امیر مشهدی عباس كه خود از نمایشنامه نویسان و كارگردان های تئاتر كودك و نوجوان است، مدیریت مركز تولید تئاتر و تئاتر عروسكی كانون را عهده دار شده و نخستین سال فعالیت این مدیر تئاتری اتفاقات خوبی را در این مركز رقم زده است.
حامد رهنما مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل با همراهی امیر مشهدی عباس در واپسین هفته های سال 98 و قبل از فراگیر شدن بحران شیوع كرونا با حضور در خبرگزاری مهر به تشریح فعالیت ها و برنامه های كانون در زمینه هنرهای نمایشی در تهران و مراكز مختلف كانون در استان ها و شهرستان های ایران طی یك سال قبل پرداختند.
در ذیل بخش اول این گفتگو را می خوانیم:
* كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان همیشه اهمیت داشته و دارد و بعنوان یك مركز تخصصی برای گروه سنی كودك و نوجوان فعالیت می كند. توجه ما در این جلسه روی بخش تئاتر كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان است. شما بعنوان ۲ مدیر فعال كانون در مورد چشم اندازهای مدنظر برای مركز تولید تئاتر و تئاتر عروسكی كانون و اینكه چه روندی را از دیدگاه شما باید مورد توجه قرار دهد، نظرتان را بفرمایید.
امیر مشهدی عباس: كانون یك مؤسسه بسیار قدیمی است و حدودا نیم قرن فعالیت داشته و رویكردش هم بحث فعالیتهای فرهنگی و هنری بوده چون به پرورش كودكان و نوجوانان در تمام این سال ها فكر می كرده است. من حدود ۲۲ سال است كه در كانون بعنوان نویسنده، كارگردان، مشاور و حالا مدیر فعالیت می كنم. بحث تئاتر برای كانون بسیار اهمیت دارد. هر كدام از اعضای فعال در كانون به گرایشی نظیر نقاشی، موسیقی، نویسندگی، قصه گویی یا سفال علاقه دارند و تئاتر چون دربرگیرنده همه این علایق و گرایش هاست، خیلی اهمیت دارد.

دامنه فعالیت ما در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و همینطور ظرف و مظروف مان مشخص است و بنابراین خیلی نمی توانیم خارج از توانایی و امكانات مان حركت نماییم اما سیستم برنامه ریزی به شكلی انجام شد كه هر كسی كه بخواهد به صورت حرفه ای فعالیت تئاتر انجام دهد، در تمام مراكز كانون امكان این فعالیت برایش فراهم است.
در انجمن هنرهای نمایشی نوجوانان كه در كانون تأسیس شد، از ۱۱ نفر از بهترین استادان تئاتری استفاده كردیم تا در ۲۶ استان كشور به نوجوان ها و مربیان مراكز كانون، آموزش حرفه ای تئاتر بدهند. كانون در زمینه تئاتر به قدری نگاه حرفه ای و اصولی دارد كه اگر یكی از اعضا در یكی از مراكز كانون، در یكی از دور افتاده ترین نقاط كشور بخواهد به صورت حرفه ای تئاتر كار كند، این امكان برایش فراهم است.
حامد رهنما: بسیاری از مراكزی كه كار آموزش و یا اجرای تئاتر برای كودكان را انجام می دهند، دارای امكانات محدودی هستند. قاعده ای كه از ابتدا كانون داشته كه در سال های مختلف یا تقویت شده و یا با همان قاعده و امكانات قبلی به كار خود ادامه داده است، فراهم كردن شرایط برای كسانی است كه علاقمند به كار كردن حرفه ای در حوزه تئاتر هستند.
ما بیشتر از یك هزار مركز در سرتاسر كشور داریم. كانون از ابتدا تدبیری داشته كه برای مناطق كم برخوردار نظیر روستاها و شهرهایی كه مراكز ثابت كانون ندارند هم تمامی فعالیت ها را به طرق مختلف به این نقاط وارد می نماید. در زمینه تئاتر هم كانون چنین برنامه ای را داشته و دارد و از واحدهای سیار كانون برای این امر استفاده می كند؛ واحدهای سیار كانون خودروهایی مجهز به امكاناتی هستند تا در روستاها و شهرهای كوچك فعالیتهای مراكز ثابت كانون را انجام دهند.
این روند كار مقطعی نیست و مربی سیار ما در جریان تعداد اعضای كانون در روستاها و شهرهای كوچك هستند، تئاترهای كوچك كانون از راه واحدهای سیار در این نقاط اجرا می شوند و كودكان این روستاها و شهرهای كوچك هم با تئاتر آشنا و از آموزش و اجرای تئاتر بهره می برند.
* تریلی سیار كانون هم در این حوزه فعالیت داشته و دارد...
رهنما: یك فعالیت دیگر كانون تریلی سیار است كه از سال ۱۳۵۱ سفارش و تجهیز آن انجام و از كشور آلمان به ایران وارد شد و از سال ۵۲ در استان های شمالی كشور نظیر گلستان و مازندران به اجرای تئاتر پرداخت. آن موقع بسیاری از این ماجرا استقبال شد و اتفاق بسیار نویی هم بود. پارسال ۲ تماشاخانه سیار هم افتتاح كردیم، تریلی قدیمی كانون به علت قدیمی بودن امكانات تبدیل به كتابخانه شد و ۲ تماشاخانه سیار را با امكاناتی جدید افتتاح كردیم كه هم برای سینما و هم برای تئاتر مورد استفاده قرار می گیرند. ما از این طریق فیلم های كانون را در شهرهای كوچك و روستاها به نمایش می گذاریم و هم اجراهای تئاتر را داریم.
این ۲ تریلی در حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله هم در چارچوب امداد فرهنگی حضور پیدا می كنند.
مشهدی عباس: در كانون چند بخش داریم كه مسئولیت آنها با من است؛ مركز تولید تئاتر و تئاتر عروسكی یكی از این بخش هاست كه فعالیتش دعوت از گروه های حرفه ای برای تولید تئاتر حرفه ای در سالن های تحت پوشش خود است. دومین كار این مركز كشف جوان های مستعد و ایجاد شرایطی برای تولید نخستین كارهایشان است. نكته سوم هم این است كه این مركز تئاترهای پرتابلی را به صورت مجانی برای اجرا در كتابخانه های مختلف كه همان مراكز كانون در نقاط مختلف ایران است، آماده می كند. چهارمین فعالیت مركز تولید تئاتر و تئاتر عروسكی تئاترهای تماشاخانه های سیار یا همان ۲ تریلی كانون است، یعنی نمایش هایی را آماده می نماییم كه قابلیت اجرا در شرایط و فضاهای مختلف را روی این تریلی داشته باشند و در مناطق دورافتاده و محروم اجرا كنند.
ما در این مركز «تئاتر كوچك» یعنی تئاترهای یك نفره را هم تولید می نماییم كه به صورت حرفه ای و توسط هنرمندان حرفه ای تئاتر تولید می شوند. این تئاترها قابلیت اجرا در فضاهای محیطی و با مخاطب كم را داردما در این مركز «تئاتر كوچك» یعنی تئاترهای یك نفره را هم تولید می نماییم كه به صورت حرفه ای و توسط هنرمندان حرفه ای تئاتر تولید می شوند. این تئاترها قابلیت اجرا در فضاهای محیطی و با مخاطب كم را دارد. تئاترهای كوچك ما در چارچوب بازتولید در مراكز استان های مختلف كشور توسط مربیان كانون و با استفاده از واحدهای سیار روستایی در روستاها هم اجرا می شوند. این یكی از فعالیتهای روتین مركز تولید تئاتر و تئاتر عروسكی است.
مشاركت در مسئولیت اجتماعی و برگزاری فستیوال ها و رویدادهایی كه در زمینه كودك و نوجوان هستند نظیر هفته ملی كودك و جشنواره بین المللی تئاتر كودك و نوجوان همدان؛ كانون بعنوان یكی از مهم ترین مشاركت كنندگان این فستیوال هست. بخشی از تبلیغات، كتاب جشنواره، لوح های تقدیر، برگزاری كارگاه های جشنواره با حضور استادان خارجی، برگزاری دوره های آموزشی طراحی صحنه، كارگردانی، ساخت عروسكی و بازیگری برای شركت كنندگان در جشنواره تئاتر كودك و نوجوان همدان همچون فعالیت ها و حمایت های كانون از این جشنواره در دوره ای كه برگزار شد، بود.
تمام تلاش مان را می نماییم تا اگر كیفیت كانون و فعالیتش می تواند در هر جا و رویدادی تأثیرگذار باشد، این اتفاق رخ دهد چونكه به دنبال این نیستیم كه كانون نسبت به دیگر فعالیت ها و رویدادهایی كه در زمینه تئاتر كودك و نوجوان انجام می شوند، بی تفاوت باشد.
انجمن هنرهای نمایشی نوجوانان جایگاه دیگری در كانون است كه مسئولیت آن بر عهده من است. این انجمن حدودا بیشتر از یك هزار عضو در كشور دارد و كارش ساماندهی، آموزش، مدیریت، حمایت و هدایت مربیان، كارشناسان و اعضای كانون است كه كار تئاتر انجام می دهند. ما استادان را به روستاها و شهرهای مختلف اعزام می نماییم و پس از شناسایی گروه ها برای شان ورك شاپ های ۳ تا ۶ روزه برگزار می نماییم و این ورك شاپ ها دارای خروجی هستند.
سال های گذشته در جشنواره تئاتر عروسكی كانون در بخش نمایشنامه نویسی ۳۵ تا ۷۰ متن از جانب مربیان مراكز كانون به جشنواره ارسال می شد اما سال جاری ۳۷۰ متن به جشنواره ارسال شد چونكه یكسال و از راه برگزاری ورك شاپ ها در روستاها و شهرهای مختلف روی مربیان و كارشناسان كار كردیم. در این بخش روی مربیان، كارشناسان و اعضایی كه علاقمند به تخصصی كار كردن در تئاتر هستند، كار می نماییم و برای مربیان و اعضا توانمندسازی انجام می دهیم و فضایی را برایشان فراهم می نماییم تا در آن تئاتر كار كنند. فعالیت مربیان و اعضای فعال در حوزه تئاتر مدام رصد می شود و به آنها مشاوره می دهیم تا فضای حرفه ای را به درستی پیش ببرند.
خروجی این روند برای ما این است كه نمایش های تولید شده توسط مربیان و اعضای كانون باید حتما اجرای عمومی داشته باشند و نمایش هایی كه در اجرای عمومی موفق می شوند، می توانند متقاضی حضور در جشنواره كانون باشند. جشنواره تئاتر عروسكی كانون در بخش استانی برگزار گردید و بخش كشوری آن در فروردین سال ۹۹ در اهواز برگزار می گردد. از میان بیشتر از ۶۰۰ نمایش كه در بخش استانی اجرا شده و می شوند، ۱۶ نمایش به مرحله كشوری راه پیدا می كنند.

جایگاه سوم كه مدیریت آن در كانون بر عهده بنده است «اسیتیج بین المللی تئاتر كودك و نوجوان» است. در اسیتیج امكان های ارتباط مشترك از راه نمایش با كشورهای مختلف را بررسی می نماییم و فضای اجرای تئاترهای خارجی و پشتیبانی از تئاترهای خودمان برای اجرا در كشورهای خارجی را ایجاد می نماییم. این روند برای تبادل فرهنگ هاست و اینكه كیفیت خودمان را با دیگران بسنجیم و در عین حال كار مشترك هم تولید می نماییم. هم اكنون با ۲ كشور برای تولید ۲ اثر مشترك گفتگوهایی را در دست انجام داریم.
در اسیتیج به خاطر فعالیتهای درست تئاتری كه در ۸ ماه گذشته داشتیم و ارتباط درستی كه با مدیران اسیتیج برقرار كردیم، طبق گزارش های ما چند امتیاز به ما داده شده است. نخستین امتیاز این است كه ما سال جاری می توانیم در میان ۱۲ نفر هیأت ژوری اسیتیج نماینده داشته باشیم، دوم اینكه ما از بین ۱۲۰ كشور در میان ۳۲ كشوری هستیم كه فعالیتهای تئاتری برتری داشته اند و سوم اینكه ما در داوری توكیه ۲۰۲۰ آقای محمد عاقبتی را بعنوان داور داشتیم كه امتیاز بسیار بالایی به حساب می آید و چهارم اینكه ما سال جاری رئیس سنی اسیتیج را برای ۳ سال و بهترین نمایشنامه نویس را معرفی می نماییم. این امتیازهایی است كه اسیتیج جهانی به علت فعالیتهایی كه انجام داده ایم به ما عرضه كرده است.
ما در اسیتیج بسیار فعال شده ایم و سمینار تئاتر در زمینه مجموعه مقالاتی كه در رابطه با فروش تئاتر و بی زبان بودن نمایش در بهمن ماه برگزار می نماییم و به صورت مجموعه كتاب منتشر می شود. همینطور هر سال اسیتیج جوایزی را در جشنواره بین المللی تئاتر كودك و نوجوان همدان اهدا می كند كه برای گروه های سنی كودك خیلی پرارزش است، ما حدودا هم به لحاظ عددی و هم به لحاظ كیفی بهترین آثار را معرفی می نماییم.
* درباره بحث آموزش كه به آن اشاره كردید و اینكه استادان در ورك شاپ هایی ۳ تا ۶ روزه به مربیان و اعضای كانون كه علاقمند به فعالیت حرفه ای در تئاتر هستند آموزش می دهند، نكته ای وجود دارد. شما چندین سال است كه بعنوان هنرمند در حوزه تئاتر فعالیت می كنید و می دانید كه حوزه تئاتر بسیار تخصصی است و با یك ورك شاپ چند روزه نمی توان این انتظار را داشت كه یك مربی نمایشنامه نویسی، تئاتر عروسكی و تئاتر كار كردن با كودكان و نوجوانان را یاد بگیرد. زمانی بخش آموزش زیر نظر مركز تولید تئاتر و تئاتر عروسكی كانون بود ولی مدت هاست كه جدا شده است.
مشهدی عباس: مقرر است باردیگر بخش آموزش زیر نظر مركز قرار گیرد.
* این اتفاق خوبی است چونكه بحث آموزش بسیار تخصصی است. قدرتمندی كانون در دهه اول فعالیت خود به علت حضور مربیان متخصصی بود كه در مراكز مختلف آن حضور داشتند. هم اكنون مربیان چندمنظوره عمل می كنند، برگزاری این ورك شاپ هایی كه اشاره فرمودید اقدام مناسب و خوبی است ولی تأثیرگذاری عمیقی به همراه نخواهد داشت چونكه در مدت زمان كم و به صورت مقطعی نمی تواند یك تخصص را به مربیان مراكز كانون آموزش داد.
مشهدی عباس: این نكته درست است و بدین منظور ما در حال راه اندازی نخستین آموزشگاه تخصصی تئاتر در مركز تولید تئاتر و تئاتر عروسكی كانون هستیم كه كل كشور را شامل می شود. البته ما هم اكنون كلاس های مجانی نقد تئاتر، بازیگری تئاتر و موضوعات دیگر را در مركز برگزار می نماییم.
* این آموزشگاه برای چه رده سنی مدنظر است؟
مشهدی عباس: برای بزرگسالان. نكته ای كه وجود دارد این است كه در این كلاس های رایگانی كه برگزار می نماییم بحث انتقال تجربه انجام می شود. ما نخستین آموزشگاه تخصصی را در مركز ایجاد می نماییم تا هر كسی كه علاقه مند است به صورت تخصصی دوره آموزشی را سپری كند اما آنقدر كار تئاتر عمیق است كه نمی توان طی دوره های آموزشی مختلف و حتی بلندمدت به عمق آن دست پیدا كرد. ما در ورك شاپ هایی كه برگزار می نماییم فضایی را ایجاد می نماییم تا شركت كنندگان در ابتدا فضای تئاتر را بشناسند. ما طی ۲ ماه چند ورك شاپ هایی را به صورت مستمر برگزار می نماییم كه بیشتر شبیه مشاوره و راهنمایی شركت كنندگان به سمت درست كار كردن است. با وجود اینكه برگزاری این ورك شاپ ها در جهت درست نوشتن، كارگردانی و طراحی درست كردن است، كارهایی كه از دل آنها تولید می شوند در جشنواره های بین المللی دعوت و اجرا می شوند. این نشان داده است كه كارمان را درست انجام داده ایم ولی كاملا ًبه این مورد واقفیم كه با برگزاری دوره هایی كوتاه مدت نمی توانیم آموزشی تخصصی انجام دهیم.
با برگزاری این ورك شاپ ها هدف مان این است كه در ابتدا بستر درست برای كار درست كردن را ایجاد نماییم.
* شاید افرادی توانمند در این ورك شاپ ها باشند كه احتیاج به پیگیری و آموزشی تخصصی داشته باشند تا رها نشوند. این افراد در چه مكان و فضایی باید تخصص موردعلاقه خویش را یاد بگیرند؟ متأسفانه بخش آكادمیك تئاتر به درستی نتوانسته افراد متخصص پرورش دهد.
مشهدی عباس: ما این كار را انجام می دهیم. ما گزینش مان را از میان افراد حاضر در ورك شاپ هایی كه در ۲۶ استان برگزار كردیم، انجام داده ایم تا وارد مرحله بعد آموزشی بشوند كه آموزش پیشرفته تر است. ما به جهت اینكه بحث آموزش تخصص برای علاقه مندان به تئاتر كودك و نوجوان به درستی صورت گیرد، در حال رایزنی با ۲ دانشگاه جهت راه اندازی رشته آموزش تخصصی تئاتر كودك و نوجوان هستیم.
حامد رهنما: نگاه مان در بخش آموزش مقطعی نبوده است. برای ورك شاپ ها هم گزینش ها در مراحل مختلف روی شركت كنندگان انجام شده تا آموزش با كیفیت بهتر و در مدت زمان مناسب به حاضران در ورك شاپ منتقل شود. ضمن اینكه رشته تحصیلی بسیاری از عزیزانی كه در ورك شاپ ها شركت می كنند در دانشگاه بی ربط به تئاتر نیست و در گرایش های مختلف تئاتر تحصیل كرده اند.
مشهدی عباس: ما خروجی برای ورك شاپ ها تعریف می نماییم كه شركت كنندگان به تولید نمایشنامه، ساخت عروسك و تولید تئاتر با مشاوره ای كه به آنها می دهیم بپردازند حتی اگر كار به مرحله اجرا نرسد. حاضریم هزینه نماییم تا افراد بر خلاف دانشگاه كه تنها خروجی آن مدرك است، در بخش آموزش ما تولید و كار كردن را تجربه كنند.
* یكی از اشكالات اساسی كانون در یك دهه گذشته این است كه كانون بسیار عریض و طویل شده و بخشی از بودجه كانون صرف بخش هایی می شود كه هیچ كارایی خاصی ندارند. مثلاً فروشگاه های كانون در سال های گذشته غیر فعال بودند یا رویدادهای مختلفی را برگزار می كرد كه تأثیرگذاری خاصی نداشتند. البته در دوره جدید مدیریت كانون اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است كه نشان دهنده بسامان كردن این وضعیت است اما واقعا انرژی و توان زیادی را صرف خود می كند.
حامد رهنما: در این ۵۰ سال كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و همیشه موردتوجه بوده و خیلی از هنرمندان و افراد تأثیرگذار در كانون پرورش یافته اند یا در آن فعالیت داشته اند. در سال های مختلف مدیریت های مختلف تصمیم های جداگانه ای گرفته اند ولی الان كه ما در خدمت شما و در دوره مدیریت جدید كه ۲ سال است فعالیت خویش را شروع كرده قرار داریم، اقداماتی انجام شده است.
به عنوان مثال فروشگاه های كانون كه بعنوان فروشگاه هایی كه محصولات آن مورد اعتماد خانواده ها چه به لحاظ كیفیت، محتوا و هزینه بوده اند، فعال شده اند. من بعنوان روابط عمومی كانون كه با تمام بخش ها در ارتباط هستم می توانم درباره تغییر كیفیت بخش ها و مجموعه های مختلف فعال كانون صحبت كنم، البته ضعفی هم در فعالیت ما هم وجود دارد كه شكی نیست.

روند فعالیت فروشگاه های ما در خیابان های خالد اسلامبولی و حجاب و همینطور فروشگاه هایی كه در هفته كودك در شهرهای مشهد و اصفهان افتتاح شدند، نسبت به گذشته خیلی فرق كرده و خانواده هایی بودند كه اعلام می كردند كه تا ۲ سال پیش فروشگاه های كانون فعالیت مناسبی نداشتند ولی حالا بار دیگر كانون توجه خانواده ها قرار گرفته اند.
در تئاتر هم حتما ضعف های جدی در استان های مختلف داریم نظیر نداشتن سالن استاندارد اجرای نمایش های كودك و نوجوان ولی بحث بهسازی تمامی سالن ها و امكانات خویش را در دستور كار قرار داده ایم و هم اكنون در دست انجام است. ما در سالن های بوستان و گلستان مركز تولید تئاتر و تئاتر عروسكی كانون در بوستان لاله این كار را انجام دادیم.
مشهدی عباس: ما دقیقاً مانند اتفاقی كه در كتابخانه های كانون انجام شد، در حال الگوسازی هستیم. تا الگوسازی نكنیم مشخص نمی گردد اظهار داشت كه چه اتفاقی باید بیفتد.
* كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان می تواند معیار تعریف كند...
مشهدی عباس: دقیقا، ما ۲ سالن در بوستان لاله داریم كه طراحی های مورد نظر انجام شده و بازسازی یكی از سالن ها آغاز و حدود ۳ ماه طول می كشد اما به یك سالن استاندارد برای كودكان و نوجوانان و تئاترهای تولید شده برای این گروه سنی، تبدیل می شود.
* كانون در نیاوران هم سالنی داشت كه غیر فعال است...
مشهدی عباس: آن سالن را هم فعال می نماییم.
زمانی كه یك مجموعه به صورت خصوصی اداره می شود، می توان برای بحث پرسنل و بودجه خیلی سریع تر تصمیم گرفت ولی زمانی كه به قوانین دولتی وصل باشید، كارها زمان بر است و انرژی زیادی از تیم مدیریت می گیرد به خصوص مجموعه ای كه حدود یك هزار مركز در سرتاسر كشور و بیشتر از ۹ هزار پرسنل داردرهنما: سالن های مركز آفرینش ها تعمیرات و بهسازی اش تمام شده و الان آمادگی این را دارد كه هم میزبان اجراهای تئاتری باشد و هم برای سینمای كودك و نوجوان مورد استفاده قرار بگیرد. كانون در یك زمانی آنقدر درگیر فعالیتهای در درون خود بود كه مخاطبان، خانواده، مراكز و سازمان های دیگر زیاد از فعالیتهای كانون آگاه نمی شدند. جشنواره قصه گویی، جشنواره تئاتر و هفته كودك برنامه هایی بودند كه فقط كانونی ها درگیر آنها بودند اما حالا این اتفاق وسیع تر شده و در جشنواره قصه گویی ما مردم عادی و غیر كانونی هم می توانند شركت نمایند.
مشهدی عباس: در جشنواره های قصه گویی ۴۰ نفر از بهترین هنرمندان ما به قصه گویی پرداخته اند كه زمان برگزاری اش شب یلدای سال جاری بود. اینكه كانون هم اكنون چه روندی دارد به راحتی قابل مقایسه با یك سال پیش و ۲ سال پیش است. به جهت اینكه بدانیم كانون بعدها چه روندی را خواهد داشت باید به این نكته دقت كنیم كه كانون با فرمان دولتی حركت می كند و هر چیزی زمان بر است. شاید اگر كانون در بخش خصوصی بود ما ۳ ماهه می توانستیم یك كتابخانه یا فروشگاه را الگوسازی نماییم، ولی در كار دولتی این سرعت وجود ندارد.
رهنما: موانع هم خیلی جدی تر است. زمانی كه یك مجموعه به صورت خصوصی اداره می شود، می توان برای بحث پرسنل و بودجه خیلی سریع تر تصمیم گرفت ولی زمانی كه به قوانین دولتی وصل باشید، كارها زمان بر است و انرژی زیادی از تیم مدیریت می گیرد به خصوص مجموعه ای كه حدود یك هزار مركز در سرتاسر كشور و بیشتر از ۹ هزار پرسنل دارد.
در اینجا درباره هفته كودك كانون هم توضیحاتی را عرضه می دهم. طبق مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، كانون محور برگزاری هفته كودك در روز جهانی كودك شد. ما سال جاری برگزاری هفته كودك را در مركز آفرینش های كانون نگرفتیم و هر روز با موضوعات مشخصی نظیر محیط زیست، خانواده و رسانه به داخل مجموعه هایی رفتیم كه تخصصی در این عرصه ها فعالیت می نمایند. در آن ایام تئاترهایی با همین موضوعات تولید با محوریت كتاب های كانون توسط مجموعه آقای مشهدی عباس تولید و اجرا شدند. پس از هفته كودك مجموعه هایی همچون متروی تهران و آتش نشانی در زمینه آموزش موارد مختلف نظیر ایمنی و شهری با ما تفاهم نامه هایی را منعقد نمودند كه كانون تولید را انجام دهد و آن مجموعه ها هزینه تولید را متقبل می شوند.
همچنین زمانی كه وارد «باغ كتاب» شدیم و نویسنده های كانون به صورت یك روزه در آنجا حضور پیدا كردند و به گفتگو با خانواده ها و معرفی نحوه كتابخوانی درست پرداختند، در بخش های مختلف «باغ كتاب» مجموعه تحت مدیریت آقای مشهدی عباس هم به اجرای تئاترهای محیطی پرداختند و همین مساله سبب شد تا مجموعه باغ كتاب و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با ما وارد گفتگو شدند كه كانون تولیداتی در این حوزه داشته باشد و آنها هزینه های تولید را متقبل می شوند.
در یك یا ۲ سال قبل در عرصه تئاتر كانون شاهد می باشیم كه فضای اجراها، فضای آموزش و امكانات ما پیشرفت هایی داشته و من امیدوارم كه این پیشرفت سریع تر صورت گیرد كه ضعف های چند سال قبل را پوشش دهد.
ادامه دارد...

1399/01/08
14:27:07
5.0 / 5
2701
تگهای مطلب: استاندارد , اهدا , بازیگر , بحران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری