خانه نراقی را دریابید

خانه نراقی را دریابید به گزارش كاراموند خانه یا عمارت نراقی یكی از شاخص ترین آثار تاریخی استان همدان بوده كه به علت گچبری های منحصر به فرد آن و وجود حسینه ی شخصی، آنرا از دیگر بناهای استان متمایز كرده است. قدمت این بنا به دوران قاجار برمی گردد و یكی از خانه های اعیان نشین آن دوران بوده كه دارای اندرونی و زمستان نشین است كه به علت شهرسازی های صورت گرفته از بین رفته و تخریب شده است.


معاون میراث فرهنگی اداره ی كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، در مورد این بنا اظهار داشت: عمارت نراقی مالك خصوصی دارد و یكی از بناهای ثبتی اداره ی میراث فرهنگی بود كه مالك این بنا به دیوان عدالت اداری شكایت كرده و این عمارت را از ثبت ملی خارج كرده است.
احمد ترابی در گفت و گو با ایسنا، بیان كرد: این بنا هم اكنون به صورت متروكه درآمده و مالك نسبت به مرمت آن اقدامی انجام نداده است.
وی تاكید كرد: با نظر به اینكه این بنا از ثبت خارج شده، اداره ی میراث فرهنگی نمی تواند در مورد جذب اعتبار و مرمت این اثر ورود كند و اقدامی انجام دهد.
ترابی در مورد حفظ این بنا، اظهار نمود: در صورتیكه پرونده ثبت دوباره ی این بنا به جریان بیفتد؛ میراث فرهنگی می تواند در مورد حفظ آن اقدامات لازم را انجام دهد.
معاون میراث فرهنگی استان اضافه كرد: اگر شهرداری در این خصوص وارد عمل شود، ما خیلی سریع تر جریان را پیگیری می نماییم و مراحل قانونی آن طی خواهد شد، حتی توانایی تأمین اعتبار اضطراری در صورت ضرورت هم خواهیم داشت.
وی تصریح كرد: اداره ‎ كل میراث فرهنگی می تواند در كنار شهرداری به تهیه طرح، نظارت و مرمت بنا كمك نماید كه البته تمام این موارد منوط به جریان افتادن پرونده ی ثبتی این بنا است و تا پیش از این اتفاق هیچ كاری نمی توان انجام داد.
ترابی در مورد تاریخچه ی این بنا، افزود: عمارت نراقی یكی از بناهای شاخص اواخر دوره ی قاجاریه است كه به صورت ساختمانی دو طبقه با تزئینات آجری خاص بوده كه در قسمت پایین آن حوض خانه ای زیبا راه اندازی شده است.
یكی از فعالان مدنی استان هم در مورد این بنا، اظهار داشت: عمارت نراقی یكی از زیباترین بناهای همدان بوده و متعلق به تمام ایران است.
حسین زندی افزود: در جلسه ای كه با حضور هنرمندان و فعالان مدنی استان با شهردار برگزار شد، آقای صوفی قول یاری در مورد حفظ این بنا داده و حتی اظهار نمود كه در حال تملك این بنا هستند.
وی با اشاره به اینكه شهردار حرف خویش را رد كرده است، بیان كرد: شهردار در حضور جمع كثیری از هنرمندان قول تملك این بنا را داد و الان این مورد را قبول نمی كند و زیر بار نمی رود.
زندی شرایط فعلی این بنا را اینگونه توصیف كرد: قناتی در زیر این عمارت وجود داشته كه هم اكنون كور شده و در زیر این خانه آب به صورت دریاچه جمع شده است، همینطور دیوار پشتی این بنا به عمد تخریب و ایزوگام آن كنده شده است.
این فعال مدنی خاطرنشان كرد: متأسفانه مسئولین و مدیران شهری استان همدان تنها به فكر صندلی خود بوده و اقدامات و وظایف خویش را به صورت گروكشی در قبال یكدیگر و مردم انجام می دهند.
دبیر: زهرا حبیب پور



1397/10/25
16:34:19
5.0 / 5
5298
تگهای مطلب: صنایع دستی , فرهنگ , گردشگری , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری