چالش های خوشنویسی را بشناسید و به آن ها پاسخ دهید
كاراموند: یكی از اساتید خوشنویسی با اظهار تاسف از اینكه هنر خوشنویسی هنوز نتوانسته است به جایگاه اصلی خود برسد، اظهار داشت: مقایسه جایگاه هنر خوشنویسی با سایر هنرها شاید درست نباشد.
علی رضایی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینكه تابحال هنر خوشنویسی نتوانسته همه استعدادهای خویش را بروز دهد، اظهار نمود: هنرمند به جز آنچه یاد گرفته در پیشبرد این هنر هم وظیفه ای دارد.
وی با تاكید بر اینكه برای این پیشبرد باید هنرمند خوشنویس مطابق با نیازهای معنوی روز جامعه از دانش كافی و فرهنگ مدرن برخوردار باشد، عنوان كرد: اكنون بخشی از خوشنویسان كه دیدگاه های مسؤولانه تری نسبت به هنر دارند، تلاش های خوبی را آغاز كرده و دوران طرح سوال، تولید چالش را دارند انجام می دهند.
این هنرمند خوشنویس با تاكید بر شناسایی چالش های خوشنویسی و پیدا كردن پاسخی برای آن ها می گوید: اگر به نحو خوبی این تلاش ها مدیریت شود، در آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.
وی در همین خصوص به اهمیت نقش دو نهاد انجمن خوشنویسان ایران و دانشگاه اشاره نمود و اضافه كرد: بدون شك اگر بخواهیم به علت برخورداری از یك ساختار كهنه و پاسداری از سنت هایی كه در عین ارزشمندی و خوب بودن برای جامعه امروزه كافی نیستند و آنچه از گذشتگاه به ارث رسیده همانند آن را انتقال دهیم این روش سنتی كارآرایی خویش را از دست می دهد.
رضایی اظهار داشت: اگر این روش ادامه یابد شاهد كاهش چشمگیر رجوع به انجمن خوشنویسان برای یادگیری هنر خوشنویسی خواهیم بود.
وی با اشاره به اینكه دانشگاه بعنوان نهادی كه تولید علم و معرفت را در كشور بر عهده دارد در این حوزه غایب است، اضافه كرد: در شرایط كنونی به هنرمندانی بهره مند از دانش، آگاه به وجوهات علم و معرفت جدید و داشتن حرف در این عرصه بسیار نیاز داریم.
این هنرمند خوشنویس با اشاره به اینكه حدودا در حال فاصله گرفتن از روزگار سلیقه و سبك و شیوه هستیم، بیان كرد: پس از زبان كه نخستین خصوصیت شناسنامه ای ملی ما است اگر به خط امتیازی خوبی دهیم در رتبه دوم قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینكه در جهان اسلام سه حوزه زبانی انگلیسی، فارسی و عرب را داریم، عنوان كرد: هر چند در این حوزه زبان فارسی حتی در جهان اسلام هم غریب و تك افتاده و ابزار ارتباطی خوبی نداریم، اما تنها عنصری كه می تواند به صورت پراكنده خودش را نشان دهد، ارتباط را برقرار كند و دیگران را علاقمند كند تا به دنبال زبان باشند خط است.
رضایی در ادامه از ركود خرید آثار خوشنویسی اطلاع داد و اضافه كرد: همیشه در شرایط نابسامان اقتصادی نخستین چیزی كه از سبد خانوار حذف می گردد كالای فرهنگی است.
این هنرمند خوشنویس خاطرنشان كرد: متاسفانه حتی اگر هم شرایط اقتصادی خوب باشد، آخرین كالایی كه در سبد خانوار جا می گیرد باز هم كالای فرهنگی است.
وی با بیان اینكه اگر مردم بدانند هیچ كالایی مانند كالای فرهنگی در یك زمان كوتاه از رشد اقتصادی خوبی برخوردار نیست استقبال خوبی از خرید این آثار خواهند داشت، بیان كرد: تنها در یك نمایشگاه تهران طی یك شب شش میلیارد تومان كالای فرهنگی فروخته شده است.
رییس پیشین انجمن خوشنویسان خراسان رضوی با اشاره به اینكه در سطح كشور تنها دو استاد داریم كه در حوزه اقتصاد هنر فعالیت دارند كه این كافی نیست و خود حكومت باید ورود كند، اظهار نمود: اكنون مهمترین تهدید در عرصه هنر خوشنویسی مدیریت ضعیف است.
رضایی با اشاره به اینكه جامعه خوشنویسی در داخل خود درگیر یكسری مشكلات شده است، عنوان كرد: مدیریت فرهنگی در سطح كلان گرفتار یكسری اقدامات زودگذر، زودبازده و پر زرق و برق شده است.
وی اظهار داشت: هرچند از جانب بزرگان به هنر خوشنوسی تاكید بسیاری شده اما مورد توجه مسئولان نیست. هر چند معتقدیم همه هنرها در كنار هم باید رشد كنند اما این مدیریت كلان فرهنگی كشور است كه باید در این خصوص به یك برنامه صحیح و آگاهانه برسد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب