علیرضا داودنژاد: نمی گردد ملتی را نساخت اما مملكتی را ساخت

علیرضا داودنژاد: نمی گردد ملتی را نساخت اما مملكتی را ساخت كاراموند: كارگردان فیلم ˮفراریˮ اظهار داشت: من مخالف اختلاف طبقاتی موجود در جامعه و وجود افرادی كه صاحب مال و ثروت و دارا بودن ماشین هایی مانند ˮفراریˮ نیستم، ولی سوالم این است كه این ثروت چگونه به دست می آید؟ اگر شما با تفكر، تامل، شناخت، علم، فن، ابداع، خلاقیت، ساخت و ساز و تولید به ثروت رسیده باشید نوش جانتان، اما اگر با دروغ، ریاكاری، زد و بند، دزدی، اختلاس، پولشویی، نزول و قاچاق به ثروت رسیده اید بحث آن چیز دیگری است.


به گزارش كاراموند به نقل از ایسنا، طبق گزارش رسیده، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «فِراری»با حضور علیرضا داوودنژاد كارگردان، كامپوزیا پرتوی نویسنده، ترلان پروانه بازیگر و كوروش جاهد منتقد، یكشنبه ۲ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار گردید.
در ابتدای این نشست ترلان پروانه بازیگر فیلم سینمایی «فِراری»در ارتباط با نقش خاص خود در این فیلم سینمایی اظهار داشت: به شخصه من بازی خاصی نكردم و شخصیتی كه ساختیم بیشتر رفتارهای شخص گلنار بود و ترلان پروانه نقش خاصی را ایفا نمی كرد. كاری خیلی سخت و تجربه ای فوق العاده را در كنار بزرگان كسب كردم.
وی اضافه كرد: از سختی های كار می توان اظهار داشت كه بیشتر كار در یك ماشین می گذرد و شما نمی توانید اَكت خاصی داشته باشید. همینطور در آلودگی های شهر تهران ما با كثیف ترین ماشین كار را جلو می بریدم كه چندین بار سبب مریضی من هم شد.
كامپوزیا پرتوی نویسنده این اثر درمورد ایده نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی توضیح داد: یك شب با آقای داوودنژاد در كنار هم نشسته بودیم كه آقای داوود نژاد به من گفتند شنیدید كه فلان ماشین توسط فلان شخص وارد شده است و من گفتم كه بله در جریان هستم، آقای داوودنژاد گفتند كه این مورد را می خواهم كار كنم و از من خواستند كه این مورد را بنویسم.
وی ادامه داد: هرمطلبی كه در فیلم دیدید نگاه آقای داوود نژاد بود كه من تلاش كرده بودم به آن نزدیك شوم. وقتی بیشتر به ایده داوودنژاد فكر كردم، آن ایده برای خودم هم دغدغه شد. اینكه ایده یا سوژه یك فیلم برای نویسنده هم دغدغه باشد، بسیار مهم است، چون كه كیفیت فیلمنامه را بسیار بالا می برد. یكی از اتفاقات خیلی خوب فیلم «فِراری» تمرین های پی به دنبال بازیگران بود، به صورتی كه آن قدر متن فیلم را تمرین كرده بودند كه شخصیت ها در آن ها نهادینه شده بود.
در ادامه این نشست تعدادی از افراد حاضر در جلسه درمورد لهجه های بازیگران این فیلم نظرات مخالف و موافقی را عرضه دادند.
علیرضا داوودنژاد كارگردان این فیلم سینمایی در پاسخ به سوال بعضی از حضار در خصوص نشان دادن اختلاف طبقاتی در جامعه در این فیلم اظهار داشت: من مخالف اختلاف طبقاتی موجود در جامعه و وجود افرادی كه صاحب مال و ثروت و دارا بودن ماشین هایی مانند فراری نیستم، ولی سوالم این است كه این ثروت چگونه به دست می آید؟ اگر شما با تفكر، تامل، شناخت، علم، فن، ابداع، خلاقیت، ساخت و ساز و تولید به ثروت رسیده باشید نوش جانتان اما اگر با دروغ، ریاكاری، زد و بند، دزدی، اختلاس، پولشویی، نزول و قاچاق به ثروت رسیده اید بحث آن چیز دیگری است.
وی اضافه كرد: تفاوت این دو قشر كه در رسیدن به ثروت با هم متفاوت هستند در رفتارهای آنها هم كاملا قابل مشاهده می باشد، افرادی كه با زحمت به ثروت میرسند كارهای با سلیقه و خوب را هم از خود به جای می گذارند و برعكس افرادی كه با راه های دیگر به ثروت رسیده اند مطرب بازی و شیش و هشتی را در كارهایشان می توان دید. مانند فیلم هایی كه هم اكنون در سینمای ما بسیار موفق است و ترویج هم می گردد.
وی ادامه داد: اصولا زمانی كه رابطه سینما با زندگی قطع شود، سینما به سمت تقلید و كپی برداری از سینما و سریالهای خارجی میرود و آرام آرام قافیه را به نمونه های اصلی می بازد. كانالهای ماهوارهای فیلمهای ایرانی را نشان میدهند و بعد یك سری از كالاها را تبلیغ می كنند و بعد كالاها را به فروش می رسانند!این شبكه ها فیلم های ما را می دزدند و در كنار آن كالای خویش را هم تبلیغ میكنند!!این همان طبقه ای ست كه به آن اشاره كردم، چون به آن طریق پولدار شده است به این روش هم برخورد می كند. دختر بچه حاضر در این فیلم هم دست پرورده چنین سبكی از زندگی است و این دختر محصول دورانی است كه دیگر ربطی به دوران جنگ ندارد.
كارگردان «فراری» در انتها اضافه كرد: من در این فیلم می خواستم نشان دهم كه طبقهای كه با روشهای نامناسب به ثروت میرسد هیچ اثری از آرمان و فرهنگ به جای نمی گذارد و همه را به باد میدهد. اگر بخواهیم تولید كننده باشیم باید نیروی انسانی متخصص، خوش قریحه و خلاق داشته باشیم، این نیروها باید در مدارس پرورش پیدا كنند و هم اكنون در مدارس مان دیگر خلاقیتی وجود ندارد و این از مدرسه ادامه پیدا می كند تا فرد وارد جامعه میشود، چه طور می خواهیم با وجود نپرداختن به آموزش و پرورش و شرایط فعلی به این نیروهای مولد دست پیدا كنیم؟ با این وضعیت آموزش چه طور توقع داریم با كشورهای دیكر رقابت كنیم؟ آموزش و پرورش و معلمان خیلی مظلوم هستند. نمیشود ملتی را نساخت اما مملكت را ساخت. ساخت مملكت نیاز به ساخت ملت دارد.
ترلان پروانه در انتها درباره علت دیده نشدن فیلم «فِراری»گفت: ما حقیقتی را در این فیلم بیان میكنیم كه تلخ است و در جامعه وجود دارد. هم اكنون پاك كردن صورت مسئله راحتترین راه حل موجود در جامعه ما شده است. به نظرم نسبت به دیده نشدن «فِراری» هم این صورت گرفت.





1397/02/03
13:29:00
5.0 / 5
4095
تگهای مطلب: بازیگر , سینما , فرهنگ , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری