آیتم های جدید و ثابت در فصل یازدهم قندپهلو از ایران ما تا نتانیاهویسم
به گزارش کاراموند، برنامه تلویزیونی «قندپهلو» همچون تولیدات ماندگار صداوسیما در عرصه طنز ادبی است که بیشتر از یک دهه از آغاز آن می گذرد. این برنامه در طول سالیان فعالیت خود توانسته جایگاهی ویژه میان دوست داران به شعر و طنز به دست آورد و الان با فصل یازدهم وارد مرحله ای تازه شده است.
فصل جدید «قندپهلو» بعد از وقفه ای سه ساله روی آنتن رفته و در چارچوب ۲۶ قسمت ۵۰ دقیقه ای توسط گروه تولیدات غیرنمایشی سیمرغ تهیه شده و شنبه، یکشنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ۱۹ از شبکه نسیم. پخش می شود.
یکی از مهم ترین تغییرات این فصل، اجرای برنامه بدون مجری است. در ابتدا قرار بود رضا رفیع بار دیگر بعنوان مجری حضور داشته باشد، اما به علت مشغله های شخصی این امکان فراهم نشد درنتیجه تیم سازنده تصمیم گرفتند ساختار را کامل بازطراحی کنند. داوران باسابقه، شهرام شکیبا و ناصر فیض، نقش محوری در اجرای برنامه بر عهده دارند.
در این فصل، بعضی از آیتم های ثابت بازهم حفظ شده اند، اما بخش های جدیدی نیز به آن افزوده شده است. آیتم «ایران ما» با هدف تقویت انسجام ملی و بازنمایی همبستگی مردم در حوادث اخیر طراحی شده و توانسته توجه بسیاری را به خود جلب نماید. در کنار آن، بخشی با عنوان «نتانیاهویسم» درنظر گرفته شده که در آن هر شب چند قطعه هجو مقابل نخست وزیر رژیم صهیونیستی اجرا می شود. این بخش، علاوه بر جنبه طنز، بعد سیاسی و اجتماعی پررنگی نیز دارد و با استقبال گسترده روبه رو شده است.
ویژگی مهم دیگر این فصل، تمرکز بر مشارکت سراسری است. بر خلاف دوره های پیشین که حضور شرکت کنندگان تهرانی پررنگ تر بود، حال تنها یک نفر از تهران در جمع رقابت کنندگان حضور دارد و باقی از نقاط مختلف کشور انتخاب شده اند. حتی فراتر از مراکز استانها، شاعران طنزپرداز از شهرها و مناطق دورافتاده نیز به برنامه دعوت شده اند. به نظر می آید عوامل برنامه این اقدام را در امتداد سند تحول رسانه ملی و تاکید بر تمرکززدایی از پایتخت اجرا کرده اند که شایسته تقدیر است.
از نظر محتوایی، «قندپهلو» کوشیده ترکیبی از طنز، شعر و نقد اجتماعی را ارائه نماید. هدف فقط خنداندن مخاطب نیست، بلکه ایجاد فضایی برای تأمل نیز درنظر گرفته شده است. طنزپردازی در این برنامه ابزاری برای انتقال معنا و نقد سازنده به حساب می آید. از همین رو طبق تأکید داوران و عوامل تولید بر این که رقابت باید در کنار رفاقت پیش برود، فضای برنامه به مسابقات خشک و رسمی شباهت ندارد.
فصل یازدهم همین طور به گویش ها و فرهنگ های محلی توجه دارد که به نظر می آید این تمرکز با ایده گرفتن از سفارش های رهبر انقلاب در رابطه با حفظ زبان ها و آداب بومی، آیتم هایی در برنامه گنجانده شده که تنوع زبانی و فرهنگی کشور را در چارچوب طنز به نمایش می گذارند. این مساله سبب نزدیکی بیشتر برنامه به مخاطبان مناطق مختلف شده است.
به طور کلی باید گفت «قندپهلو» در طول بیشتر از ۱۰ سال پخش، تأثیر قابل توجهی در معرفی و پرورش شاعران طنزپرداز داشته است. خیلی از چهره های جوانی که امروز در این حوزه فعالیت می نمایند، اولین بار از راه این برنامه با مخاطبان ارتباط برقرار کردند. حتی برخی استان ها جشنواره های طنز را با نام «قندپهلو» برگزار کرده اند که نشان دهنده اثرگذاری فراتر از قاب تلویزیون است.
با مرور کارنامه «قندپهلو» میتوان گفت کمتر برنامه ای در تلویزیون ایران توانسته چنین استمرار و نفوذی در حوزه طنز ادبی داشته باشد.
فصل یازدهم، با وجود تغییرات جدی در چارچوب و محتوا، بازهم به اصول اصلی خود پایبند مانده است؛ اصولی که بر پایه تلفیق شعر، طنز و نقد اجتماعی شکل گرفته اند و سبب شده این برنامه هم مخاطبان عام و هم اهل ادب و شعر را با خود همراه کند.
منبع: خبرگزاری آنا
منبع: كاراموند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کاراموند در مورد این مطلب