نجابتی در گزارش كاراموند مطرح كرد؛

کارتون پیوست هنری برای فوتبال

کارتون پیوست هنری برای فوتبال کاراموند: مسعود نجابتی درباره ی ایده برگزاری نمایشگاه بین المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال ایران و نقش هنرهای تجسمی در فضای رسانه ای در ناآرامی های اخیر توضیحاتی ارائه نمود.



مسعود نجابتی هنرمند طراح و مدیر کانون هنر شیعی در ارزیابی نمایشگاه بین المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال ایران ۱۴۰۱ که در زمینه هنری درحال برگزاری است، به خبرنگار مهر اظهار داشت: باتوجه به پیش بینی انجام شده از مدت ها قبل در مورد حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال، ضرورت یک پیوست فرهنگی و هنری احساس می شد، باوجود اتفاقات اخیری که در کشور افتاد اما این تدبیر پیش بینی شده بود که یک پیوست فرهنگی هنری برای فضای ورزشی و فوتبال در نظر گرفته شود و یکی از کارهایی که می شد انجام داد باتوجه به ظرفیت رشته ورزشی فوتبال در سطح جهانی و این که ایران به عنوان یکی از قطب های مهم برگزاری این رویدادها است، ایده اولیه این نمایشگاه عنوان شد و آقای شجاعی طباطبایی به عنوان دبیر برای جمع آوری آثار تلاش زیادی کرد.
وی در ادامه توضیح داد: در وضعیت موجود که جهان می خواهد ایران را در انزوا قرار دهند، ۷۲ کشور از جهان در این رویداد شرکت کردند؛ اسامی هنرمندان نام آور بزرگی در این نمایشگاه به چشم می خورد که اصولاً در هر مسابقه ای شرکت نمی کنند و این مساله نشان دهنده این است که ایران توانسته چنین جایگاه ممتازی را داشته باشد که شاهد حضور این افراد در نمایشگاه باشیم.
نجابتی همین طور پیشنهاد داد: به نظر من ارسال گزیده ای از آثار به کشور قطر در کنار فضای ورزشی موجود، بسیار اهمیت دارد چونکه کشور ما در کنار سایر کشورها در حوزه هنر هم حرفی برای گفتن دارد و طبیعتاً باتوجه به کثرت و کیفیت آثار در همین افتتاحیه نمایشگاه معتقدم می تواند اتفاق بزرگی باشد ولی تأسف می خورم که ای کاش این آثار تنها در فضای نمایشگاهی نبود و می توانستیم در روزهای جام جهانی اکران شهری این آثار را شاهد باشیم یا با کمک رسانه ملی این آثار را برای دید عموم قرار داد.
مشکل عمده ما، بحث رسانه است یعنی ما پس از تولید بحث توزیع را داریم که دشمن در این قضیه به خاطر بایکوت های خبری و محدود کردن فضاهای موجود، قوی تر عمل کرده است و ما متأسفانه به لحاظ توزیع کار و دیده شدن باوجود امکانات در فضای مجازی محدودیت داریم و کارها آن طور که باید و شاید درست دیده نمی شوند. وی در پاسخ به این که آیا آثار این نمایشگاه از خلاقیت کافی برخوردار می باشند در شرایطی که فضای مجازی بسیار در زندگی مردم تأثیرگذار است و مردم آثار کارتونی بسیاری دیده اند، اظهار داشت: از آنجائیکه آثار زیاد است و ایده محور، زمان بیشتری برای ارزیابی نیاز است ولی باتوجه به قضاوت عزیزانی که داوری آثار را انجام می دادند و من نظر آنها را پرسیدم، سطح نمایشگاه را خوب و مطلوب ارزیابی کردند. برای خود من خیلی عجیب بود که نام افرادی را به عنوان شرکت کننده در نمایشگاه شنیدم، چونکه آنها از بزرگان این رشته هستند و در هر مسابقه ای شرکت نمی کنند. تصور من این است که در آثار این نمایشگاه حداقل، زاویه های نگاه متفاوتی را به مقوله فوتبال می بینیم و این مهمست که به این اتفاق از زوایای مختلفی همچون سیاسی، اقتصادی، بحث های پشت پرده، مباحث همدلی و مسالمت آمیز و صلحی که مدنظر برگزارکنندگان است، نگاه شده است و حدودا همه نوع ایده ای در کارها دیده می شود و من فکر می کنم که فرصت بیشتری نیاز است تا ما بتوانیم راجع به عیار آثار، بیشتر صحبت نماییم.
مدیر کانون هنر شیعی در بخش دیگری از گفتگو در پاسخ به این که باتوجه به ناآرامی هایی اخیر کشور، وظیفه هنرمندان تجسمی خصوصاً گرافیست ها چیست، اظهار داشت: رشته های گرافیک، کاریکاتور و تجسمی به سبب شخصی بودن و این که مبتنی بر یک سری لوازم ابتدایی و کم هزینه هستند، طبیعتاً واکنش سریع هستند. ما در این ایام، هم در فضای اعتراض و هم هنرمندان جبهه انقلاب، تولیدات گرافیکی فراوانی را شاهد بودیم که این نشان دهنده قابلیت ها و ظرفیت های این رشته است. در این شرایط طبیعتاً هر کسی به سهم خود و باتوجه به تکلیفی که بر دوش خود حس می کند، اهتمام دارد باتوجه به آرامش و امنیتی که کشور به آن احتیاج دارد و مورد هدف قرار گرفته است، به وظیفه خود عمل کند و وارد عرصه شود.
وی «رسانه» را مشکل عمده نمایش چنین آثاری قلمداد کرد و اضافه کرد: به نظر من مشکل عمده ما، بحث رسانه است یعنی ما پس از تولید بحث توزیع را داریم که دشمن در این قضیه به خاطر بایکوت های خبری و محدود کردن فضاهای موجود، قوی تر عمل کرده است و ما متأسفانه به لحاظ توزیع کار و دیده شدن باوجود امکانات در فضای مجازی محدودیت داریم و کارها آن طور که باید و شاید درست دیده نمی شوند. معتقدم در این بخش نیاز به کار بیشتری توسط مسئولین داریم، یعنی پس از مرحله تولید، باید به این فکر کرد که آثار تجسمی چگونه و با چه تدابیری می توانند در رسانه ملی، فضاهای مجازی و میان برنامه ها جایگاه ویژه ای پیدا کنند و باکس ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شود تا بیشترین بازدید را در پی داشته باشد.
این هنرمند باسابقه همین طور اظهار داشت: البته باید زیرساخت ها را آماده کرد بطورمثال در بحث فضای مجازی متأسفانه تنها چیزی که بچه ها به آن فکر می کنند، اینستاگرام است ولی من فکر می کنم که ما باید سال ها پیش شروع و فضاهای ملی خودمان را جدی تر و قوی تر عرضه می کردیم که حتی کسب و کارهای اینترنتی مان و اکران آثارمان هم در همان فضاها بدون مشکل و دغدغه صورت گیرد. یکی از دلیلهای این کمبود، عدم ارتباط درست مسئولان با رسانه ها و یک بخش هم مربوط به زیرساخت ها است. بخش دیگر هم از این جهت است که هنوز تجسمی تعریف روشن و واضح و جایگاه ویژه ای در رسانه ملی ندارد و اگر مقرر است که خوب دیده شود باید به یک محصول دیگری مانند موشن یا کلیپ تبدیل گردد.
نجابتی در آخر درباره ی دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) و جهاد و بحث ها و حاشیه هایی که اخیراً بوسیله رسانه های معاند درباره ی آن شده است، اظهار داشت: دیوار نگاره میدان ولیعصر (عج) و دیوارنگاره میدان جهاد بسیار تأثیرگذار هستند، چونکه پیشانی پایتخت است و طرح هایی که استفاده می شود از جذابیت برخوردار می باشند و دیده می شوند که رسانه های معاند هم روی آن مانور می دهند. این تک بودن در شهر تهران هم حُسن است و به اعتقاد من، از این نوع رسانه ها در کلانشهرها نیاز داریم و باید فکری نماییم. هرچند تجسمی درحال حاضر به این فضاهای محدود بسنده کرده است اما امیدوار هستم باتوجه به ظرفیتی که در ایران وجود دارد بیش از اینها در فضاهای عمومی و طراحی شهری دیده شود.


منبع:

1401/09/05
19:57:51
5.0 / 5
409
تگهای مطلب: ایران , اینترنت , زندگی , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری