آذرپندار تشریح كرد؛

موضوعات ممنوعه در جشنواره فیلم کوتاه تهران

موضوعات ممنوعه در جشنواره فیلم کوتاه تهران کاراموند: نشست رسانه ای سی ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار دبیر این رویداد اجرا شد.



به گزارش کاراموند به نقل از مهر، نشست رسانه ای سی ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران قبل از ظهر امروز یکشنبه ۳۰ مردادماه با حضور مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این رویداد در باغ زیبا تهران اجرا شد.
در ابتدای این جلسه آذرپندار مطرح کرد: به سیاق همیشگی توضیحاتی درباره ی آمار و اعداد و ارقام جشنواره بیان می کنم. ما کوشیدیم امورات جشنواره را با تاکید سازمان سینمایی و حکمی که زودتر از دوره های گذشته برای من صادر شد، زودتر شروع نماییم. این جشنواره امروز بین المللی ترین رویداد سینمایی ایران است. برای این رویداد معتبر باید از مدت ها قبل برنامه ریزی نمود. جلسات ستاد جشنواره از سال قبل شروع شد و تصمیم گیری درباره ی زمان و فراخوان جشنواره در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در قدم اول کوشیدیم زمان برگزاری را ثابت نماییم. سال قبل جشنواره از ۲۷ تا ۲ مهر بود. از این جهت که این رویداد سال قبل در تقویم جشنواره ها قرار گرفت، احساس کردیم این تاریخ بین المللی باید ثابت شود و به یک تاریخ ثابت برسیم. این تاریخ برای آن زمان فیکس شد. در قدم بعدی فراخوان را زودتر اعلام کردیم. فراخوان ملی و بین المللی همزمان منتشر گردید. در بحث فراخوان، سیاست های کلی جشنواره را اعلام کردیم که همان سیاست های کلی انجمن بود و بعدها در سند تحول انجمن هم آورده شد. توجه به بحث تنوع، بوسیله فیلمسازی در ژانرها سیاست اصلی بود که کوشیدیم بگوییم اولویت ما در انتخاب آثار، فیلم هایی با استاندارد بالا و در قالب ژانر است.
روی خط قرمز زمان بندی مقرر ایستادیم
آذرپندار افزود: فصل تراکم تولید فیلم کوتاه از فروردین تا مرداد است و سعی کردیم با بیان زودتر فراخوان، سیاست ها را زودتر اعلام نماییم تا شاید آثار در جشنواره آسان تر پذیرفته شوند در نتیجه این اتفاق زودتر افتاد. امسال ۲۸ فروردین سایت را برای دریافت آثار باز کردیم و تا پنجم مرداد این مهلت وجود داشت که تمدید هم نشد. با آنکه تا الان اصرارهایی وجود داشته و از طرق مختلف این خواسته را گفته اند اما کوشیدیم روی خط قرمز خودمان بایستیم و فیلمی خارج از زمانبندی مقرر تا حالا پذیرفته نشده و نمی گردد. پس از بسته شدن سایت با یک افزایش آثار در زمینه داخلی مواجه بوده ایم که ۱۹۹۶ اثر ثبت شده در جشنواره داریم. در بخش داستانی ۱۳۶۴ اثر، در بخش مستند ۲۶۱ اثر، در زمینه آثار تجربی ۲۶۴ اثر و در بخش پویانمایی ۱۰۷ اثر به دست ما رسیده است.
حتماً در این دوره با آثاری که کپی فیلم های موفق سالهای قبل در فیلم کوتاه و بلند هستند برخورد سختگیرانه می شود، چون شعار جشنواره تنوع بوده است به خاطر همین مجبوریم سخت گیرانه برخورد نماییم وی ادامه داد: در بخش بین الملل ۵۰۱۲ اثر از ۱۳۱ کشور جهان ثبت نام داشتیم و این سرمایه ای است که در میان جشنواره های داخلی بی همتا و محصول زحمت همه است. فرانسه با ۵۷۲ اثر، اسپانیا با ۴۰۱ اثر، هند، چین و آمریکا در رتبه های بعدی هستند. در میان ثبت نامی ها ۲۵ اثر داریم که قبل تر در جشنواره های رده الف پذیرفته شده اند و این نشان میدهد که جشنواره محل رقابت جدی است.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: بازنگری و انتخاب بین این آثار بسیار پروسه پیچیده ای است که همکارانم تلاش کردند که اعلام گردد. ماراتن بسیار سختی بود البته چون کار را زودتر شروع کردیم کمی از فشارها کاسته شد. در زمینه داخلی کار هیات انتخاب شروع و بازنگری ها شروع شده است. آنجا هم با ترافیک دلپذیری روبه رو شده ایم که این نشان از امیدواری ثبت نام کنندگان دارد.
حضور جدی آثاری از ۵ ژانر در جشنواره سی ونهم
آذرپندار اظهار داشت: ترکیب شرکت کنندگان در بخش داخلی هم به این شکل است که سی درصد شرکت کنندگان متعلق به تهران هستند. این عدد حدودا در همه دوره ها اینچنین است و هفتاد درصد مربوط به شهرستان هاست، بالاترین آمار پس از تهران هم متعلق به اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان می شود. ما رصدی روی فیلم ها بصورت نسبی داشته ایم. فیلم های متفاوتی با ژانرهای متفاوت در بین آثار متقاضی حضور دارد. این به مفهوم این نیست که برای داشتن نماینده در یک ژانر، یک اثر ضعیف را می پذیریم. این اتفاق نمی افتد. ما هفت ژانر را در انجمن اعلام نموده ایم که روی آنها سرمایه گذاری انجام می دهیم. همین جا اعلام می کنم ما در پنج ژانر نمایندگان جدی خواهیم داشت، ضمن این که تنوع آثار را هم شاهد خواهیم بود.
وی افزود: با نگاهی که به تولیدات انجمن و فضای کاری بچه ها گرفته ایم فیلم هایی در ژانرهای مختلف خواهیم داشت. حتما در این دوره با آثاری که کپی فیلم های موفق سالهای قبل در فیلم کوتاه و بلند هستند برخورد سختگیرانه می شود، چون شعار جشنواره تنوع بوده است به خاطر همین مجبوریم سخت گیرانه برخورد نماییم. این از همان مواردی است که با هیات انتخاب صحبت جدی شده است. آنچه عرض می کنم قسمتی از توافقات ما با هیات انتخاب بوده است.
دبیر این رویداد تاکید کرد: اتفاق مهم این دوره بنا بر تجربه سال قبل این بود که تصمیم گرفتیم هیات مشاوران جشنواره را برداریم و هیات انتخاب داشته باشیم. دلیلش هم حواشی سال قبل نیست، ولی این به مفهوم نقد و انتقاد به دوره قبلی نیست. ما به عنوان این که خودمان تولیدکننده هستیم و ۲۴۰ اثر تولید انجمن است، نمی توانیم همه اختیارات را به دبیری بدهیم که خودش مدیرعامل انجمن است تا این شائبه ایجاد نشود که نسبت به تولیدات خودمان مهربان تر بوده ایم. هیات انتخاب این استقلال را خواهد داشت. اگر نکته و حساسیتی هم بوده پیش از شروع به کار هیأت انتخاب، درباره ی اش با اعضا صحبت کرده ایم و بعد آنها کارشان را آغاز نموده اند. صادقانه باید بگویم نکاتی را به هیات انتخاب گفته ایم.. حساسیت ها همیشه وجود داشته است. برخی نکاتی که سال قبل وجود داشته امسال هم بوده است.
برخورد سخت گیرانه هیأت انتخاب با آثار تقلیدی
آذرپندار تاکید کرد: با هیات انتخاب توافق کردیم با آثار تقلیدی سختگیرانه برخورد کنند. درباره ی رویکرد جشنواره هم با هیات انتخاب به نتیجه رسیده ایم. همیشه در جشنواره با بیست فیلم درجه یک مواجهیم که در انتخاب آنها حرف و حدیثی نیست، بعد با فیلم های هم سطح مواجهیم که انتخاب بین آنها دشوار است. در این مورد مسأله ژانر می تواند یکی از اولویت ها باشد. اگر ببینیم با انتخاب فیلمی رنگین کمان جشنواره تکمیل می شود آنرا انتخاب می نماییم.
ما آثار درباره ی دگرباشان و اقلیت های جنسی را نه می خواهیم و نه می توانیم بپذیریم. این آثار را فارغ از این که خوش ساخت هم باشند، نمی پذیریم. این آثار در جشنواره ما جایی ندارند. از هیات انتخاب خواستیم در زمینه های کودک کشی هم سختگیرانه برخورد کنند و این مساله کمی بیش از اندازه استاندارد در سینمای ماست وی ادامه داد: نکته بعدی درباره ی مضامین ممنوعه است که همه جا گفته ام. متاسفانه این آثار ساخته می شوند. ما آثار درباره ی دگرباشان و اقلیت های جنسی را نه می خواهیم و نه می توانیم بپذیریم. این آثار را فارغ از این که خوش ساخت هم باشند، نمی پذیریم. این آثار در جشنواره ما جایی ندارند. از هیات انتخاب خواستیم در زمینه های کودک کشی هم سختگیرانه برخورد کنند و این مساله کمی بیش از اندازه استاندارد در سینمای ماست. گاهی فیلمساز به جهت اینکه درام قوی تر باید دست روی این موضوعات بگذارد. من متوجهم که مخاطب فیلم کوتاه مخاطب محدودی است ولی وقتی با یک جریان مواجه هستید و برخی آموزشگاه ها اصلاً این مساله را سفارش می دهند، باید با آن سختگیرانه برخورد کرد. در همه جای دنیا پروتکل هایی برای این مساله وجود دارد و پیشنهاد ما به هیات انتخاب این بود که سختگیرانه برخورد کنند. با هیأت انتخاب صحبت کردیم که آیا تکان دهندگی یک فیلم از قدرت فیلمساز می آید یا از تاثیر کودک کشی؟
دبیر جشنواره ضمن بیان این که با جشنواره های منطقه ای توافقاتی وجود دارد، مطرح کرد: برخی از آثاری که بیرون می مانند، بی کیفیت نیستند بلکه در رقابت با آثار قوی تر بیرون مانده اند. لزوم برگزاری جشنواره های منطقه ای همین است. ما نمی توانیم بدین سبب که در استانهای محروم تجهیزات چندانی نیست، در جشنواره فیلم کوتاه تهران که اعتبار بالایی دارد، به برخی آثار دقت کنیم اما می توانیم در سطح استانها به آنها دقت نماییم.
وی درباره ی بخش بین الملل هم بیان کرد: جشنواره مقرر است به شکل حضوری اجرا شود و اهتمام مان این است میهمانان داخلی و خارجی را داشته باشیم. در سالهای کرونا جشنواره متمرکز بر تهران بود و آنچنان میهمان نداشتیم، امسال بنای ما این است که فیلمسازان استانها و روسای دفاتر و داوران بین المللی و.. را دعوت نماییم. مهم این است که فضای گرمابخش دوره های گذشته را داشته باشیم. پیگیری برای دعوت از داوران وجود دارد، تلاشمان این است که چهره های مهمی از سینمای دنیا و از بخش های مختلف را داشته باشیم. می خواهیم ترکیب معتبری از داوران داشته باشیم. بحث ورکشاپ ها هم پیگیری می شود. در تلاشیم تعدادی از مسئولان جشنواره ها را دعوت نماییم. نگاهمان به منطقه هم هست تا بتوانیم مرجعیتی باشیم. چون انجمن یک آموزشگاه سینمایی هم هست بنای ما بر این است که در کشورهای فارسی زبان آموزش را گسترش بدهیم. تلاش داریم جشنواره برای کشورهای منطقه هم به عنوان یک رویداد مرجع معرفی شود.
حتماً امسال به «ایران مال» نمی رویم
آذرپندار در بخش دیگری از این جلسه رسانه ای اظهار داشت: در زمینه اسپانسرها باید بگویم جشنواره امسال حتما در ایران مال برگزار نمی گردد. دلیلش هم حواشی سال قبل نیست. بسیاری از بچه های فیلم کوتاه دانشجو هستند و اقتصاد فیلم کوتاه نحیف است، بدین سبب اصلاً رفت و آمد به جایی مثل ایران مال محل بحث و ابهام بوده است. در دوره گذشته کمی این ماجرا را داشتیم که جشنواره خلوت تر بود. توجه ما این است که جشنواره را در جایی برگزار نماییم که امکان دسترسی داشته باشد. این انتقادی است که از جاهای مختلف به ما شده و خواسته بچه ها هم این بود که جشنواره جایی اجرا شود که دسترسی به آن ساده تر باشد. شاید سازمان سینمایی بخواهد جایی را به عنوان متمرکز برای برگزاری جشنواره ها داشته باشد در زمینه سایر اسپانسرها حساسیت این چنینی نداریم، مذاکرات خوبی هم شده است که امیدواریم به نتیجه برسیم.
وی درباره ی جوایز جنبی بیان کرد: این جوایز حذف نشده اند. حتی در بعضی رشته ها پررنگ شده است. ما این را به برخی مشاغل فنی اختصاص دادیم تا رویکرد جشنواره فقط تربیت کارگردان نباشد. جوایز جنبی حذف نشده است. برخی نهادها و سازمان ها علاقمند هستند به بهترین فیلم خود جایزه بدهند این ظرفیت وجود دارد که چنین جوایزی بدهیم به شکلی که اختتامیه ما را تحت تاثیر قرار ندهد و روز پیش از جشنواره آنرا ارائه نماییم. البته در روز اختتامیه کلیپی از این مساله پخش می شود. این مساله به نفع جامعه فیلم کوتاه است که فیلم ها از این طریق حمایت مالی شود ما از هر بخش و سازمانی که از این حوزه حمایت کند، استقبال می نماییم به شرطی که خواسته های آنها بیش از اندازه معمول نباشد و ترجیح می دهیم زیر بارش نرویم.
دبیر جشنواره با اعلان اینکه بخش ویژه ای در جشنواره وجود نخواهد داشت، درباره ی جشنواره نماز و نیایش اظهار داشت: ما جشنواره قدیمی ژیار را داریم که رویداد مهمی است خصوصاً این که در سالهای اخیر رقبایی از کردستان عراق پیدا شده اند اما ما مرجعیت داریم. جشنواره نماز و نیایش دومین جشنواره باسابقه ماست که مذاکراتی برای برگزاری مجدد داریم که البته شاید به امسال نرسد. سه جشنواره منطقه ای و جشنواره ژیار چهار رویداد ماست که روی آنها تمرکز داریم اما تلاش داریم جشنواره های قدیمی انجمن احیا شوند که در راس آنها همین دو جشنواره است که عنوان کردم.
آذرپندار بیان کرد: اوضاع ما در بعضی ژانرها مثل فانتزی و وحشت بهتر است به جز این ها اتفاق ویژه ای را شاهد نیستیم. اصلاً تصور فیلمساز درباره ی برخی ژانرها تصور ناقصی است که اهتمام می نماییم در این ژانرها فیلم هایی در بخش بین الملل داشته باشیم. در زمینه پژوهشی چند کتاب را رونمایی می نماییم که کتاب ها حول محور همین ماجرا هستند، بسیاری از تولیدات پژوهشی ما به همین سمت رفته است، همایش فیلم کوتاه تهران هم بر همین مبنا اجرا شد. کاملاً رویکرد پژوهشی وجود دارد. بنای ما این است در بعضی حوزه ها مثل ژانر وحشت یک گردآوری از قصه های فولکلور داشته باشیم و در این ژانرها فیلم های ایرانی داشته باشیم. ما در این عرصه ها، آسان تر از فیلم هایی در ژانرهای مختلف حمایت می نماییم تا فیلمی در ژانر ملودرام اجتماعی. بنظر می رسد نیاز به تغییر و تحول داریم. اگر کسی فیلمی در زمینه های جنوب شهری داشته باشد که متفاوت باشد از آنها هم می توانیم حمایت نماییم.
وی درباره ی جوایز موضوعی هم اظهار داشت: ما تلاش می نماییم جوایز موضوعی تعریف نکنیم. بلکه می خواهیم فیلم ها با هم رقابت داشته باشند. سلیقه من این نیست که یک بخش جداگانه و یک جزیره به یک محتوای خاص اختصاص بدهیم.
این گزارش تکمیل می شود…

1401/05/30
12:26:40
5.0 / 5
449
تگهای مطلب: استاندارد , ایران , جایزه , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری