اشکال های درس ادبیات از کنکور ریشه دارتر است

اشکال های درس ادبیات از کنکور ریشه دارتر است محمد مفتاحی با اشاره به اینکه اگر ادبیات به عنوان درس مهم از کنکور حذف شود، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد، می گوید: معتقدم ما اشکال های ریشه ای تر از کنکور داریم و کتاب های تألیف شده برای ادبیات از اساس اشکال دارند و باید بازبینی شوند.


این شاعر و معلم ادبیات در گفت و گو با ایسنا درباره تصمیم حذف درس های عمومی همچون ادبیات از کنکور ۱۴۰۲ اظهار نمود: گذشته از کنکور و امتحانی که بچه ها بابت قبول شدن در دانشگاه ها می دهند، زمینه های فرهنگی ما همه در ادبیات مطرح شده اند؛ برای اینکه برخی از هنرها را در فرهنگ مان نداشتیم و یا جزو هنرهای ممنوعه بوده اند و کسانی که کار هنری می کردند در جامعه مقبول واقع نمی شدند. بطورمثال به نوازندگان می گفتند مطرب. این هنرها البته به موسیقی محدود نمی شدند. هنرهای تجسمی، مجسمه سازی، رقص هم از این گروه به شمار می آیند، اما شاعران ما با هوشمندی ای که داشتند آن هنرها را در شعر و نوشته های خودشان آورده و مسائل مربوط به علم و هنر را مطرح نمودند. حالا تصور کنید این درس را که شامل تمامی موارد این رشته می شود از تاریخ ادبیات و درک مطلب، مفهوم تا شناخت اصطلاحات و صناعات و آرایه های ادبی به یک باره نادیده گرفته و حذف نمایند. با حذف درس ادبیات، فرهنگ مان را از دست می دهیم.
او سپس اظهار داشت: طبیعی است، درسی که در کنکور مورد سوال نباشد هم از جانب دانش آموزان و اولیای آنها و هم از جانب تعدادی از همکاران بی اهمیت جلوه داده می شود. به هر صورت هرچقدر این درس رسمی تر و قابل طرح در کنکور و ورودی دانشگاه ها باشد، اهمیت بیشتری به آن می دهند. تصور می کنم رفته رفته ادبیات مان کمرنگ خواهد شد و با این حذف، کاملا به حاشیه رانده می شود. در دانشگاه ها ما یک درس فارسی عمومی داریم، اما جای درس هایی مانند نگارش، ویرایش و درس هایی درباره شناخت فرهنگ و ادبیات خالی است. الان هم اگر ادبیات به عنوان یک درس مهم، که در کنکور مورد سوال است، حذف شود، فاجعه خیلی بزرگ تر خواهد شد.
مفتاحی با اشاره به تجربه ۲۰ ساله ی خود برای تدریس ادبیات در مناطق مختلف شهر اشاره کرد: در حالت عادی و در مقایسه با درس هایی چون ریاضی و فیزیک و دیگر درس های تخصصی، به ادبیات، اهمیت خاصی داده نمی گردد و اگر این حذف صورت بگیرد، فاجعه ای که نباید، اتفاق می افتد. من با این حذفی که مقرر است صورت بگیرد، آینده بسیار غم انگیزی را برای ادبیات کشورمان ترسیم می کنم. امیدوار هستم راه کاری پیدا شود که جلوی این حذف را بگیرد یا بار دیگر این درس را با شدت و قدرت بیشتری به درس های کنکور برگردانند.
این مدرسه دانشگاه تاکید کرد: حتی اگر کنکور هم نداشته باشیم، با اهمیت دادن به درس ادبیات و کار کردن با دانش آموزان در سطوح پایین، درباره نگارش و ویرایش و شناخت ادبیات و فرهنگ می توانیم، دانشجویان باسواد و با فرهنگی تحویل جامعه علمی کشور بدهیم اما با حذف و نادیده گرفتن آن نتیجه کاملا معکوس خواهد شد.
این شاعر درباره اینکه چه پیشنهادهایی برای این مساله دارد، بیان کرد: شخصا با کنکوری که بصورت چهارگزینه ای برگزار می شود، همیشه مخالف بوده ام. نه فقط درباره برای درس ادبیات، بلکه در درس های دیگر هم این اتفاق می افتد. بطورمثال فرض کنید درباره حافظ که شاعر بسیار شناخته شده ای است، تفسیرهای مختلفی داریم، هر مفسر حافظ را از دیدگاه شخصی خود و آموزش هایی که دیده، بررسی می کند. اما عزیزانی که سوال کنکور را طراحی می کنند این مساله را در نظر نمی گیرند که فهم دانش آموزان با هم فرق می کند، فهم معلم هایی که برای دانش آموزان تدریس کرده اند، با هم فرق می کند، یعنی هم سلیقه شخصی افراد مهمست و هم دیدگاه هایی که آن استادان برای دانش آموزان خود مطرح کرده اند. طرح سوال چهارگزینه ای برای ادبیات همیشه این مشکل را داشته، که یک جنبه را درنظر می گیرم، اما جنبه های دیگر را فراموش می نماییم.
مفتاحی اشاره کرد: معتقدم اگر مقرر است امتحانی برای ادبیات گرفته شود، حتما امتحان تشریحی باشد؛ مانند دهه های ۱۳۲۰- ۱۳۳۰ که تازه دانشگاه افتتاح شده بود و کنکور را بصورت تشریحی می گرفتند. اما متأسفانه الان در سطح تحصیلات تکمیلی نیز به شکل تشریحی نیست، اینکه ببینند و بسنجند که آن دانشجو از مبحث پیش رو چه چیزی فهمیده است. همین طور اگر مقرر است ادبیات را بصورت امتحان نهایی برگزار کنند، باید عملکردی باشد و آنرا از حوزه حفظیات و محفوظات ذهنی بیرون بیاورند در حقیقت ادبیات را به دانش آموزان یاد بدهند تا آنها ادبیات را عملکردی پیش ببرند؛ اینکه ادبیات کجای زندگی شان را می تواند پر کند. متأسفانه از این مساله غافل شده ایم و به دانش آموزان عادت داده ایم یکسری مطالب را حذف نمایند و در برگه شان بنویسند و یا در کنکور علامت بزنند، هیچکدام آنها نمی دانند جایگاه ادبیات در زندگی و پیشرفت کشور چیست.
او تاکید کرد: معتقدم که کتاب های تألیف شده برای ادبیات از اساس اشکال دارند و باید بازبینی شوند و با استانداردسازی پرسش ها به لحاظ عملکردی و کاربردی، اگر بصورت نهایی هم امتحان بگیریم، فرقی نمی کند و می توانیم نمره آنرا ملاک ارزیابی قرار دهیم اما اگر روی محفوظات تاکید داشته باشیم، هیچ پیشرفتی در کار عزیزانی که وارد دانشگاه می شوند، ایجاد نمی گردد. بهتر است اگر حذف درس های عمومی از کنکور تصویب نهایی شد و کار به اجرا رسید و این درس حذف شد، برای سال بعد متخصصانی در این زمینه نظریه دهند. معتقدم اشکال های مان ریشه ای است، اینکه امتحان نهایی برای درس های عمومی برگزار و نمره اش در کنکور تأثیر داده شود، کار ریشه ای نیست، فکر می کنم از طرح های موقتی است که چند وقت بعد آنرا نفی و طرح جدیدی را جایگزین می کنند. احساس می کنم این طرح هم از حرکت های شتاب زده است.



1401/04/03
10:18:11
5.0 / 5
649
تگهای مطلب: استاندارد , برند , تخصص , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری