از مضحكه تا آسیب به مخاطب

نتایج طرح ادعای اختراع آمپول كرونا در تلویزیون

نتایج طرح ادعای اختراع آمپول كرونا در تلویزیون به گزارش كاراموند برای ایران و ایرانی و بشریت فرمول آمپول كرونا را آورده و از شمال كره زمین تا جنوب آن، همه مسئولان دنیا را آگاه می كند كه معطل نشوند و وقتشان را صرف تولید واكسن هم نكنند؛ چون كه مشكل كرونا با واكسن حل نمی گردد و تنها چاره آن زهر زنبور عسل است آنهم از راه گزیدن زانو یا «ناحیه ای خاص»!


این اظهارات عجیب، بخشی از ادعاهای میهمان یکی از برنامه های تخصصی حوزه بهداشت و سلامت در صداوسیماست (!) که بلافاصله بعد از پخش شدن نقدها و ماجراهای طنز بسیاری را هم به دنبال داشته است.
سازندگان این برنامه، اطلاع رسانی و پیشگیری در حوزه سلامت و درمان را در دستور کار دارند و هر روز به مدت یک ساعت آنتن تلویزیون را به دست می گیرند. آنهم آنتن رسانه ای که به اقتضای خصوصیت فراگیری، حساسیت هایی بیشتر از طرح صرف یک ادعای اثبات نشده علمی آن هم بدون نظرات تخصصی مکمل را طلب می کند.
در بخشی از این برنامه حتی ویدئویی از این میهمان مدعی، انتخاب و پخش می شود که او و دوستانش به قصد نیش زنبور پاچه های شلوار خویش را تا ران بالا زده اند!
و البته طرح یکباره این ادعاها در چارچوب برنامه ای زنده از شبکه ای سراسری، به حدی عجیب و دور از باور به نظر می آید که این شگفتی حتی در کلام مجری حاضر در استودیو که گاه با لحنی طنز هم همراه می باشد، نمایان می شود و برای لحظاتی صدای خنده حاضران در پشت صحنه هم به گوش می رسد.
اما بلافاصله بعد از پخش این برنامه از آنتن شبکه سه، ویدئوهای «طبیب» با ادعای کشف آمپول کرونا، در مدت کوتاهی در فضای مجازی دست به دست می شود و واکنش های بسیاری را از جانب مردم عادی، اهالی رسانه و کادر بهداشت و درمان کشور به همراه دارد.
برخی به قصد مضحکه با انتشار این ویدئو، قصد شاد کردن یکدیگر را در این روزهای کرونایی دارند، برخی آنرا باور می کنند و منتقدانی هم هستند که پرسش هایی از این دست را متوجه مسئولان شبکه سه می دانند که آیا جای ادعاهای اثبات نشده درباره موضوعات حساسی مانند ویروس کرونا، به واقع رسانه ای فراگیر مانند تلویزیون است؟ و آیا رسانه ای که چنین ادعایی را مطرح می کند موظف نیست نظر چند متخصص دیگر را هم در ادامه بپرسد و مطرح کند؟
آیا صرف اعلام موضع بی طرف از جانب مجری در قبال این ادعا و بیان این جمله در انتهای برنامه که برای به کارگیری این درمان احتیاج به مجوز است، می تواند رسانه ای که مسبب طرح این ادعا بوده است را از مشکلات احتمالی بعدی مبری کند؟
حاشیه های میهمانان تلویزیونی که برای نخستین بار هم نیست پیش می آید، باآنکه در رسانه ای با وسعت صداوسیما که هر روز طیف وسیعی از افراد جامعه را در برنامه هایش میزبانی می کند، تا حدودی اجتناب ناپذیر به نظر می آید اما بار دیگر پرسش هایی از این دست را هم در ذهن بوجود می آورد که آیا لازم نیست برای انتخاب مهمانانی که در آنتن تلویزیون خصوصا برای موضوعی با حساسیت کرونا حاضر می شوند، راستی آزمایی موشکافانه تری صورت گیرد ؟ و اصولا اساس پروتکل دعوت از میهمانان در صدا و سیما چگونه است؟ آیا این پروتکل از شبکه ای به شبکه ی دیگر فرق می کند؟
همین چند ماه قبل بود که آنتن تلویزیون مدت ۲۰ دقیقه میزبان دختری شد که مدت یک سال در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی مشغول تحصیل بود اما ناگهان دستگیر و معلوم می شود که او اصلاً در کنکور شرکت نکرده است؛ همین دانشجو در یک برنامه تلویزیونی به مدت ۲۰ دقیقه بعنوان رتبه برتر کنکور حضور یافت و به داوطلبان، از رازهای موفقیت خودش در درس خواندن و رتبه برتر شدن توضیح داد!
حالا هم این مهمانی که بعنوان پرفسور به بیننده معرفی می شود، ادعایی را در شبکه سه مطرح می کند که با عنایت به حساسیت موضوعی مانند کرونا و مرجعیت و فراگیری رسانه ای مانند تلویزیون، می تواند برهم زننده موازنه پروتکل های بهداشت و سلامت باشد و حتی جان خیلی از هموطنانمان را به خطر بیندازد.



این گزارش ها باید سریعا اصلاح شود
ایسنا در بخش دیگر این گزارش، در گفتگو با سیدمحمدرضا خوشرو ـ استاد ارتباطات ـ این پرسشها را در میان گذاشته است.
این استاد ارتباطات اعتقاد دارد که پخش گزارش های نادرست و غیرعلمی از رسانه ملی سبب تشویش اذهان عمومی شده و اعتماد مخاطب به رسانه را از بین می برد.
او همینطور درباره اهمیت نظارت بر مطالبی که در چارچوب برنامه های علمی و تخصصی در حوزه سلامت از صداوسیما روانه آنتن می شود به ایسنا توضیح داد: رسانه ملی در حوزه هایی بعنوان مرجع اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است و اگر گزاره ای در رسانه ملی منتشر شود عموم مردم آنرا بعنوان گزاره ی قطعی، عالمانه و دقیق برداشت می کنند بنابراین در عموم مسائل مهم می باشد که چه مطالبی منتقل می شود. اما در شرایط حساس و خاص کنونی که امنیت روانی، فیزیکی و اجتماعی جامعه مبتلا به اختلال شده است، این مساله اهمیت بیشتری پیدا می کند.
او اضافه کرد: بدیهی است که در شرایطی که ما با این بیماری درگیر هستیم و رسانه ملی هم عضو کارگروه مبارزه با این بیماری است، باید از طرح موضوعاتی که باز نشده و مورد تایید ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست اجتناب کرد. صداوسیما هم به این کار اهتمام می ورزد اما گویا در این مورد خاص نظارت درستی صورت نگرفته است و طبیعتا منجر به تشویش اذهان عمومی خواهد شد.
خوشرو با اشاره به اینکه طرح اینگونه مطالب در فضای غیر رسمی و فضای مجازی مساله ای رایج است، عنوان کرد: فضای مجازی در و پیکر درستی ندارد و هر کسی می تواند در آن مطلبی منتشر کند. کارگروه ویژه ای در فضای مجازی در حال رصد هستند تا مطالب غیرمستند و نامعتبر در این فضا را شناسایی و پیگیری کنند و برای افراد منتشر کننده مجازات هایی هم در نظر گرفته شده است. اما علت اینکه این کارگروه متمرکز بر فضای مجازی است این است که خیال ستاد ملی مبارزه با کرونا از رسانه ملی بعنوان یار وزارت بهداشت و مسئولان حوزه سلامت راحت است.
این استاد ارتباطات طرح این مسائل در صداوسیما را سبب تشویش اذهان عمومی دانست و با تاکید بر اصلاح این اشتباهات، عنوان کرد: این گونه موارد طبیعتا اشتباهی بوده که باید پیگیری شود. مطالبه عمومی هم همین است و کارشناسان هم انتظار دارند تا این گزارش ها سریعا اصلاح گردد تا اعتماد مخاطب نسبت به رسانه از بین نرود. تشویش اذهان عمومی به واسطه رسانه ملی تاثیرش خیلی بیشتراز رسانه های غیر رسمی است چونکه آنجا دروازه بانی درستی نیست اما رسانه های رسمی حساب و کتابی دارند و هر چیزی روی آنتن نمی رود و مخاطبان با خیال راحت تری به تماشا می نشینند.
او در انتها اظهار داشت: اگر خانواده ای در فضای ایسنتاگرام مطلبی را در مورد تأثیر نیش زنبور ببیند امکان دارد بعنوان یک مطلب جالب آنرا بخواند اما نمی پذیرد و اعتقاد دارد تا از رسانه های رسمی منتشر نشود قابل اعتماد نیست.



1399/05/14
14:23:25
5.0 / 5
630
تگهای مطلب: تخصص , دانشگاه , شركت , طلا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری