كارگردان تعارض:

فیلم سیاسی نساختم

فیلم سیاسی نساختم به گزارش كاراموند كارگردان فیلم سینمایی ˮتعارضˮ اظهار داشت: من اگر می خواستم فیلم سیاسی بسازم بلد بودم اما فیلم سیاسی نساختم بلكه درباره انسان فیلم ساختم.


به گزارش كاراموند به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، نشست خبری فیلم «تعارض» به كارگردانی محمدرضا لطفی كارگردان، امیر سیدزاده (تهیه كننده)، رضا بهبودی و سودابه بیضایی (بازیگران)، بابك قائم (تدوین)، حمید یراقچیان (موسیقی)، حسین قورچیان (صداگذار)، علی گراكویی (صدابردار)، افسانه صرفه جو (طراح صحنه و لباس)، پدرام زرگر (طراح چهره پردازی) با حضور علی اعلایی ( منتقد) با اجرای محمدرضا مقدسیان امروز روز شنبه نوزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت انجام شد.
محمدرضا لطفی در ابتدای این جلسه اظهار داشت: من از سال 78 كار نقدو روزنامه نگاری می كنم و مفتخرم از اینكه از جامعه روزنامه نگاری وارد عرصه سینما شدم. یكی از چیزهایی كه در جشنواره دیده نمی گردد زحمت شماست و از شما می خواهم كه به پرسش گری خود ادامه دهید.
او در ادامه از عوامل فیلم خواست كه به احترام اصحاب رسانه بایستند و دست بزنند.
لطفی درباره اینكه كه چرا اثرش بعنوان فیلم اول در جشنواره سی وهشتم فیلم فجر حضور دارد، اظهار داشت: فیلم اول من «روایت ناپدید شدن مریم» بود كه با پروانه ساخت ویدئویی ساخته شد و برای من فیلم عزیزی است. معضل ما در جشنواره و سینما صدور پروانه ساخت ویدئویی و سینمایی است و باید حل شود. زمانی كه برای آن فیلم درخواست پروانه دادم، پروانه ساخت ویدئویی برای آن صادر شد. این مساله را به این علت متذكر شدم كه بگویم ما برای فیلم «تعارض» نه تنها رانت نداشتیم كه معضل هم داشتیم.
اعلایی هم كه بعنوان منتقد در نشست حضور داشت درباره «تعارض» توضیح داد: من در ساختار فیلم نوعی بازیگوشی می بینم كه لذت بخش است به این علت كه در امتداد ساخته شدن جهان و فضای فیلم است. در ابتدا باید بدانیم در «تعارض» با یك فیلم سایكودرام مواجه هستیم كه فوبیاها و آرزوهای كاراكتر مطرح می شود. در این فیلم با جهان های موازی مواجه می شویم.
او افزود: سینمایی كه در بهترین حالت فرمی بتواند به اتفاق های موسیقی خودش را نزدیك كند موفق خواهد شد. در سینما وقتی زمان می شكند شبیه نت چهارم در موسیقی است. این فیلم را نوعی روان درمانی اگزیستانسیالیستی می دانم.
لطفی در پاسخ به سوالی در خصوص سیاسی بودن فیلم، اظهار داشت: وقتی شما درباره انسان معاصر كار می كنید، فیلم ناگزیر به جهان پیرامون متصل می شود و ممكنست تصویری از سیاست هم در آن بروز پیدا كند. من اساسا معتقدم روشنفكری وجود ندارد. من اگر می خواستم فیلم سیاسی بسازم بلد بودم اما فیلم سیاسی نساختم بلكه درباره انسان فیلم ساختم.
بهبودی درباره همكاری با محمدرضا لطفی و حضور در فیلم «تعارض» توضیح داد: انتخاب نقش طبعا بستگی به فیلمنامه، ایده، فكر و این كه چقدر زبان سینما است بستگی دارد. برای من این كه فیلم تا چه میزان مدیوم سینما را در نظر می گیرد اهمیت دارد و از طرفی مساله فیلم برای من مهم می باشد. من به دنبال آن نیستم كه بدانم فیلمم در كجا نمایش داده می شود و دنبال دستمزدهای آن چنانی هم نیستم. افرادی كه با دغدغه فیلم می سازند برای من با اهمیت تر از كسانی هستند كه وظیفه خودشان می دانند هر سال فیلم بسازند. من امیدوارم فقط كار درست را انجام بدهم.
او با تاكید بر اینكه كیفیت فیلم برای من اهمیت دارد، اشاره كرد: برای من سوال است كه این پول ها از كجا به سینما می آید و ترجیح من این است كه نان و ماست خودم را بخورم اما در اثر كسی كه نمی دانم پولش از كجا آمده است حاضر نشوم.
كارگردان «تعارض» در ادامه نشست با انتقاد به داوری نشدن فیلم های اول در بخش اصلی جشنواره اظهار داشت: ما در بخش هنر وتجربه هم داوری نمی شویم. این یك اعتراض نیست بلكه انتقاد است. بر فرض من یك فیلم اول هستم عوامل من كه فیلم اولشان نیست. این سیاست اجحاف به عوامل فیلم است. آیا بازی آقای بهبودی یا بخش موسیقی یا دیگر بخش های فیلم شایسته داوری شدن نیستند؟ امیدوارم كه سال آینده تمهیدی برای این مشكل صورت بگیرد.
در ادامه سودابه بیضایی درباره حضورش در این فیلم اظهار داشت: فكر می كنم این روزها سینمای فقیری داریم. سینما از دیدگاه من راهی است تا جهان بینی به ما اضافه كند. اهتمام من بر این است نقشی را بازی كنم كه دغدغه داشته باشم.
لطفی در پاسخ به انتقادی در خصوص طولانی بودن این اثر توضیح داد: من از شما می پرسم حواسمان هست اینستاگرام چه بلایی سر ما آورده است. چرا ریتم كند برای ما به مثابه فحش شده است. نیاز چنین فیلم هایی است كه ریتم مشخص داشته باشند و ایده آل من این است. خاصیت و جهان بینی فیلم من چنین ریتمی را می طلبد.
او درباره سیاه و سفید بودن و فضای فیلم توضیح داد: این مسئله به فرم فیلم بستگی دارد. به هر حال رنگ یكی از عناصری است كه می تواند در اثر تاكید ایجاد كند. كاراكتر «تعارض» فریاد می زند كه مرا ببینید و این دیده نشدن از طرف جامعه نمی توانست رنگی باشد.
بابك قائم درباره چالش های تدوین اثر اظهار داشت: فیلم به خاطر نوع روایتش یك سری ابزارها را از تدوینگر می گیرد. ما از مسیرهای مختلف آمدیم تا به اینجا رسیدیم.
در ادامه نشست یراقچیان درباره انتخاب موسیقی برای «تعارض» اظهار داشت: در موسیقی فیلم سه عنصر موسیقی در سه زمان مختلف، یعنی موسیقی باروك، الكترونیك و رمنس استفاده كردم تا به این واسطه سه عنصر زمانی در بازی بازیگران نمود پیدا كند.
قورچیان نیز در رابطه با صداگذاری این اثر سینمایی توضیح داد: قسمتی از بار درام روایت بر دوش ما بود. محمدرضا لطفی وادارمان كرد كاری نماییم كه كمتر در سینمای ما می افتد.
در ادامه گراكویی در رابطه با صدابرداری «تعارض» توضیح داد: ما سعی كردیم صدای فیلم خارج از غلونمایی به گوش مخاطب برسد. شما صدای فیلم را خارج از دوربین های مدار بسته به شكل درست می شنوید.
صرفه جو در رابطه با طراحی صحنه و لباس فیلم توضیح داد: زمانی كه برای فیلم به فرم سیاه و سفید رسیدیم كمی غافلگیر شدم. ثابت بودن نماها كار من را محدود می كرد و در لوكیشن ها اهتمام كردم پریشانی ذهنی كاراكتر را نمایان كنم.
در ادامه نشست زرگر درباب چهره پردازی این اثر اشاره كرد: كارگردان درباره عناصر مختلف فیلم صحبت كرده بود و من تلاش كردم تا طراحی من فراتر از نیاز فیلم نرود و غلو نشود.
لطفی در پاسخ به این پرسش كه مخاطب اثرش را چه كسانی می داند؟ اظهار داشت: ما دو نوع سینما داریم كه یكی دنبال جذب ذائقه و دیگری ذائقه ساز است. در اولی كارگردان دنبال مخاطب است و در دومی مخاطب باید دنبال كارگردان بیاید. فیلم من از جنس دوم است. من جهان بینی داشتم كه آن ارائه دادم و امیدوارم موفق بوده باشم.








منبع:

1398/11/19
22:58:28
5.0 / 5
454
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری