هر فیلم یك چاه نفت: رابین هود طرف چه كسی می ایستد؟

هر فیلم یك چاه نفت: رابین هود طرف چه كسی می ایستد؟ به گزارش كاراموند سه فیلم ابرقهرمانی «اونجرز: اختتام بازی»، «مرد عنكبوتی: بازگشت به خانه» و «كاپیتان مارول»، هر سه محصول شركت فیلمسازی «ماروِل»، تنها در پنج ماه از سال 2019، درآمدی در حدود پنج میلیارد و 200 میلیون دلار برای این شركت رقم زدند.



فیلم مرد عنكبوتی: دور از خانه فروش خودرا به حدود یك میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار رساند. این فیلم با مشاركت سه شركت «مارول استودیوز»، «كلمبیا پیكچرز» و «پاسكال استودیوز» تولید شده است. پخش جهانی آخرین قسمت مرد عنكبوتی كه ۱۶۰ میلیون دلار خرج تولید آن شده، برعهده ی شركت «سونی پیكچرز» بوده است.

فیلم «اونجرز: اختتام بازی» كه توسط شركت دیزنی در جهان توزیع شده بود، در گیشه چنان فروش بالایی داشته كه ركورد دو میلیارد و ۷۸۹ میلیون دلاری آواتار كه از سال ۲۰۰۹ بالاترین ركورد فروش یك فیلم بوده را نیز شكسته و از فروش خیره كننده ی دو میلیارد و ۷۹۶ میلیون دلار گذشت.

شخصیت «كاپیتان مارول» هم قبل از آنكه در فیلم اونجرز: اختتام بازی ظاهر شود، سال ۲۰۱۹ را با فیلمی دیگر از شركت مارول به نام همین شخصیت شروع كرد و پس از ۱۷ هفته اكران به فروش جهانی یك میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار رسید. پخش جهانی این فیلم هم به عهده ی شركت دیزنی بود.

هر سه فیلم ابرقهرمانی بر پایه ی كامیك استریپ مشهور «ماروِل» تولید شده اند و امتیازشان به این شركت متعلق می باشد. این شركت كه سابقه ای طولانی در خلق ابرقهرمانان دنیای كامیك استریپ دارد، چند سال پیش از اینكه ۱۰۰ درصد سهامش را به دیزنی بفروشد، آغاز به ساخت فیلم هایی برمبنای شخصیت های مخلوق خود كرد.

فیلم هایی مثل بلید (۱۹۹۸)، مردان ایكس (۲۰۰۰)، مرد عنكبوتی (۲۰۰۲)، هالك (۲۰۰۳)، چهار اعجاب انگیز (۲۰۰۵)، مردآهنی (۲۰۰۸)، ثور (۲۰۱۱)، كاپیتان آمریكا: اولین اونجر (۲۰۱۱)، اونجرز (۲۰۱۲)، نگهبانان كهكشان (۲۰۱۴)، مرد مورچه ای (۲۰۱۵)، دكتر استرنج (۲۰۱۶)، پلنگ سیاه (۲۰۱۸) و چندین فیلم دیگر كه هر كدام یك یا چند دنباله هم داشته اند. طبق اطلاعات وبسایت مارول، این شركت تا سه سال آینده دست كم پنج فیلم ابرقهرمانی دیگر هم اكران خواهدنمود و چندتای دیگر هم در دستور كار خود دارد.

اما همه چیز به یك شركت فیلمسازی و چند شخصیت محیرالعقول ختم نمی شود؛ ساده انگاری است اگر فكر نماییم تنها علت درآمد خیره كننده ی مارول از این فیلم ها، جذابیت و عامه پسندی آن است. هرچند خود فیلم ها و پخصیت های اصلی آنها از نظری صمعی – بصری و سیاسی واجد خاصیت هایی اند كه آنها را برای گسترده ترین طیف مخاطبان در سراسر دنیا جذاب می كند، اما فقط این نیست.

تاریخچه: از قهرمانان كاغذی تا ابرقهرمانان آهنی

«مارول انترتیمنت» یك شركت سرگرمی آمریكایی است كه از تلفیق دو شركت «گروه سرگرمی مارول» و «توی بیز» به وجود آمده است. شركتی كه پیشینه ی آن به سال ۱۹۳۳ و انتشار مجله ی «وسترن سوپرنُوِل مگزین» می رسد. آن مجله فقط یك شماره منتشر گردید و بعد از آن اسمش به «كامپلیت وسترن بوك مگزین» تغییر یافت.

قدیمی ترین شخصیت ساخته شده توسط این شركت شخصیت «كا-زار» در سال ۱۹۳۶ ارائه شد و در سال ۱۹۳۹ این شركت زیر عنوانِ «مارول كامیكز» آغاز به انتشار كامیك بوك كرد.

چند سال بعد گروه شركت های «هلدینگ مك اندروز و فوربس» متعلق به رونالد پرلمن، گروه سرگرمی مارول –شركت مادر مارول كامیكز - را به قیمت ۸۲.۵ میلیون دلار خرید.

پرلمن گفته است «از نظر مالكیت معنوی، مارول یك «دیزنیِ كوچك» است؛ دیزنی شخصیت های شناخته شده و لطیف خیلی بیشتری دارد و شخصیت های ما به اصطلاح «اكشن هیرو» هستند؛ ما در مارول در كسب وكار خلق و بازاریابی شخصیت هاییم».

در نتیجه ی تلاش های تجاری گشترده، افزایش قیمت كامیك بوك ها و رشد كلی صنعت كامیك بوك، سود مارول افزایش پیدا كرد. پرلمن بعدتر شركت های كارت بازی بسكتبال «فلر كُرپُریشن»، كارت بازی بیسبال «اسكای لاین اینترنشنال»، گروه «پانینی» تولیدكننده ی ایتالیایی استیكر، و انتشارات «والش» و «مالیبو كامیكز» (دو ناشر كامیك بوك) را هم به هُلدینگ مارول اضافه كرد و می رفت كه به هیولایی در صنعت سرگرمی تبدیل گردد.

بعدتر او با افزودن شركت تولید اسباب بازی «توی بیز» به هلدینگ مارول، قمار بزرگی كرد. اما خوش اقبالی او دوامی نداشت. تلاش مارول برای توزیع مستقیم محصولاتش منجر به كاهش فروش و تشدید شكست هایش شد. در سال ۱۹۴۹ شرایط لیگ بسكتبال بزرگسالان موجب عدم اقبال كارت های بازی شركت فلر شد. از طرف دیگر شركت پانینی هم كه امتیاز شخصیت های دیزنی منبع بزرگی برای درآمد پانینی فراهم نموده بود، با نمایش ضعیف محصولات دیزنی در گیشه، متضرر شد.

حالا شركت مارول از واحدهای عملیاتی مختلفی تشكیل شده است: «مارول كركترز» (هلدینگ مالكیت معنوی)، «انتشارات مارول» (انتشار مجله ی كامیك استریپ مارول كامیكز)، «استودیو مارول» (شركت تولیدات سینمایی و تلویزیونی) مارول تویز (شركت تولید اسباب بازی)، «بازرگانی مرد عنكبوتی» (یك سرمایه گذاری مشترك توسط مارول و سونی پیكچرز كه حقوق فیلم مرد عنكبوتی و محصولات در رابطه با آنرا در اختیار دارد)، «مارول انیمیشن» (مسئول نظارت بر تولید انیمیشن های مارول) و غیره.

شركت مارول به همت صدها ابرقهرمانی كه همیشه برای نجاتش آماده بودند، آنقدر سوددهی داشت كه بتواند در طول نزدیك به هشت دهه به حیات خود ادامه دهد. با این وجود در مارس ۲۰۰۷ شركت «استن لی مدیا» یك پرونده ی حقوقی پنج میلیارد دلاری مقابل مارول به جریان انداخت و ادعا كرد كه این شركت به طور مشترك مالك شخصیت هایی است كه آقای لی برای مارول طراحی نموده است. به علاوه گری فردریك نیز در همان ایام یك پرونده ی حقوقی دیگر برای مالكیت شخصیت «گوست رایدر» به جریان انداخت.

با مجموعه ی این اتفاقات شركت «والت دیزنی» در دسامبر ۲۰۰۹ پیشنهادی به مدیران مارول داد كه نتوانند رد كنند: پرداخت چهار میلیارد دلار برای ۱۰۰ درصد سهام شركت. بدین سان شركت عظیم مارول كه خود چندین شركت زیرمجموعه داشت، تبدیل شد به یكی از ده ها زیرمجموعه ی غول رسانه ای دیزنی.

در سال های اخیر شركت «دیزنی» با خرید شركت های فیلمسازی عظیم امپراتوری رسانه ای و اقتصادی خودرا گسترش داده است. به علاوه شبكه های تلویزیونی بزرگی مانند «نشنال جئوگرافیك»، «اِی. بی. سی» و «ای. اس. پی. ان» نیز در تملك دیزنی است.


منبع:

1398/06/08
11:12:16
5.0 / 5
4720
تگهای مطلب: اسباب بازی , سایت , سینما , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری