گزارش كاراموند به نقل از مهر؛

جان تازه موسیقایی در كالبد تبلیغات سینمایی، پیوست هایی كه می مانند

جان تازه موسیقایی در كالبد تبلیغات سینمایی، پیوست هایی كه می مانند كاراموند: انتشار نماهنگ شبی كه ماه كامل شد با صدای محسن چاوشی دربرگیرنده نشانه هایی از رویكرد تازه و متفاوت دست اندركاران سینمای ایران در جهت بهره مندی از ظرفیت موسیقی در حوزه تبلیغات است.



خبرگزاری مهر -گروه هنر- علیرضا سعیدی: طی روزهای گذشته موزیك ویدئویی تقریباً متفاوت از فیلم سینمایی «شبی كه ماه كامل شد» به كارگردانی نرگس آبیار منتشر گردید كه فضای تبلیغاتی پیرامون این فیلم را حال و هوایی متفاوت بخشید و طیف گسترده تری از مخاطبان را به سمت خود جذب كرد؛ نماهنگی برگرفته از پلان های دیده نشده یك فیلم جسور و كمتر تجربه شده از سینمای ایران كه با ترانه حسین صفا، آهنگسازی و صدای خاص محسن چاوشی جلوه ای متفاوت از این اثر سینمایی را پیش روی مخاطبان ثبت نمود.
بهره گیری از ظرفیت موسیقی در امتداد تولید موزیك ویدئوهایی مستقل از فیلم های سینمایی، در چندسال اخیر به صورت ویژه در دستور كار سینماگران قرار گرفته و از این منظر جریانی نو، متفاوت و تأثیرگذار را به وجود آورده است.
تبلیغ با یك پیوست محتوایی موثر
اینكه نرگس آبیار و همكارانش كه در ارائه یك محتوای بسیار متفاوت از داستان دراماتیك عبدالمالك ریگی كوشیده اند خارج از كادر سیاست، فضایی دراماتیك را بر پرده سینما خلق كنند، این دفعه منتهی به یك رویكرد تبلیغاتی موثر شده و آن توجه به نقش تعیین كننده «موسیقی ویدئو» در ترغیب بیشتر مخاطبان به سالن سینما است. سازندگان این موزیك ویدئو خصوصاً حمید نجفی راد تدوین گر آن با بهره گیری از عناصر خلاق بصری كه اتفاقاً بخش هایی از آن در نسخه اصلی فیلم هم موجود نیست، پنجره ای را پیش روی مخاطب گشوده اند كه با چاشنی صدای دلنشین محسن چاوشی اگر نگوییم بطور قطع اما به شكل فزاینده تبدیل به مشوقی متفاوت برای فراخواندن مخاطبان به تماشای این فیلم سینمایی شده است. مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی كند.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4
آنچه در نماهنگ فیلم «شبی كه ماه كامل شد» به مخاطبان این فیلم سینمایی ارائه شده است، دقیقاً همان هدفی را محقق می كند كه گویی از پیش برای آن طراحی و برنامه ریزی شده بود. یعنی دست گذاشتن روی نام محسن چاوشی همیشه غایب در فضای رسانه ای، با آن صدای تلخ وزخم دار كه دارای توانایی های صوتی ویژه ای است و تدوین تصاویری از فیلم كه مخاطب در نسخه اصلی با آن روبه رو نشده است، شمایلی از ناگفته ها درباره سوژه دراماتیك فیلم را پیدا كرده و از همین منظر مخاطب هم با آن همراه می شود.
نرگس آبیار و محمدحسین قاسمی رگ خواب مخاطب و سلیقه موسیقیایی وی در تركیب با نماهای سینمایی را به خوبی شناخته و تلاش نموده اند با ساخت موزیك ویدئویی كاملاً مستقل از اثر، اما كماكان در خدمتِ آن، فضای تبلیغاتی فیلم خودرا صورتی متفاوت ببخشند كما اینكه در مقاطعی از نماهنگ تازه تولیدشده فیلم بیننده با صحنه تكان دهنده ای از مواجهه «غمناز» مادر عبدالمالك (با بازی فرشته صدرعرفایی) با پیكر بی جان فائزه (با بازی الناز شاكردوست) و موهای خونینش هنگام شستشوی قبل از خاكسپاری مواجه می شود كه چاشنی موسیقی و صدای چاوشی تبدیل به ارزش افزوده ای احساسی برای همراه شدن با جهان داستانی و فكری فیلم شده است.
به هر ترتیب جریان تولید موزیك ویدئو در سینمای ایران خصوصاً در ماه های اخیر تبدیل به یك قالب هنری تقریباً ثابت در جریان تولید آثار سینمایی ایران شده كه بااینكه می تواند در قالبی مستقل موردتوجه قرار گیرد اما گسترش فضای وب و قدرت رو به ازدیاد رسانه های مجازی، تهیه كنندگان و صاحبان آثار سینمایی را واداشته تا در كنار سایر مولفه های تبلیغاتی آثارشان به جریان جهانی تولید نماهنگ پیوسته و از آنها بعنوان یك ابزار رسانه ای مهم استفاده كنند.
تبلیغات موفق؛ جذابیت ماندگار
سینمای ایران حالا وارد مرحله جدیدی از ماركتینگ اقتصادی خود شده و اتفاقاً بر همین مبنا است كه نقش غیرقابل انكار موزیك ویدئوها در عرصه تبلیغات، بیشتر از هر زمان دیگری خودنمایی می كند. خصوصاً اینكه در این جریان كارگردان هوشمندی چون نرگس آبیار، و تهیه كننده اش محمد حسین قاسمی رگ خواب مخاطب و سلیقه موسیقیایی وی در تركیب با نماهای سینمایی را به خوبی شناخته و تلاش نموده اند با ساخت موزیك ویدئویی كاملاً مستقل از اثر، اما كماكان در خدمتِ آن، فضای تبلیغاتی فیلم خودرا صورتی متفاوت ببخشند. مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی كند.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4
رویكرد غالب در این فضا طی سال های گذشته در اغلب موارد محدود به تولید یك تك آهنگ روی تصاویر منتخب فیلم سینمایی موردنظر بود و در ساده ترین شكل ممكن تلاش می شد تا به جذابیت های تبلیغاتی یك اثر سینمایی بیفزاید؛ این پروسه لطمه هایی را هم به همراه داشت و در مواردی حتی فعالان اقتصادی حوزه موسیقی را نسبت به برخی بهره گیری ها و تبادلات مالی سینمایی ها بوسیله برندهای بازار موسیقی، حساس كرد.
حواشی این حوزه طی سال های اخیر بعضی از تهیه كنندگان و خوانندگان موسیقی را در چالشی با اصحاب سینما قرار داد كه برخی تبادلات اقتصادی پنهان و مافیاگونه مهمترین دستاورد این چالش ها بوده است. حاشیه هایی كه نه تنها كمرنگ نشده، بلكه آنچنان ادامه یافته كه امروز ضرورت مراودات صنفی دو حوزه سینما و موسیقی را در بعضی از موارد، پررنگ تر از اهمیت همكاریهای صرف برای تولید موزیك ویدئوهای تبلیغاتی عیان كرده است.
به هر ترتیب تجربه ساخت موزیك ویدئو «شبی كه ماه كامل شد» به كارگردانی نرگس آبیار با خوانندگی محسن چاوشی كه در چارچوب یك اثر مستقل تبلیغاتی انتشار یافته است، می تواند نقطه اوجی برای این رویكرد و جریان تازه در حوزه تبلیغات سینمای ایران محسوب شود؛ اتفاقی كه قبل از این هم نمونه های موفقی از آنرا برای دیگر تولیدات سینمای ایران شاهد بوده ایم.
موزیك ویدئوی آثاری چون «تنگه ابوقریب» به كارگردانی بهرام توكلی با صدای امیرعباس گلاب، «بدون تاریخ بدون امضا» به كارگردانی وحید جلیلوند با صدای روزبه بمانی، «۲۱ روز بعد» به كارگردانی محمدرضا خردمندان با صدای مهدی یراحی، «آستیگمات» به كارگردانی مجیدرضا مصطفوی با صدای رضا صادقی، «رگ خواب» به كارگردانی حمید نعمت الله با صدای همایون شجریان، «چند مترمكعب عشق» به كارگردانی برادران محمودی با صدای بنیامین بهادری، «سیانور» به كارگردانی بهروز شعیبی با صدای محمد معتمدی و «زیر سقف دودی» به كارگردانی پوران درخشنده با صدای سینا سرلك نمونه های قابل تاملی برای این نگاه مستقل به ظرفیت موسیقی از طرف دست اندركاران حوزه سینما محسوب می شوند.


منبع:

1398/03/28
13:56:19
5.0 / 5
4484
تگهای مطلب: آهنگساز , برند , تهیه كننده , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری