در گزارش كاراموند تشریح شد؛

جزییاتی از حمایت ۱ ۴میلیاردتومانی فارابی ازفیلمنامه ها، ملاك چیست؟

جزییاتی از حمایت ۱ ۴میلیاردتومانی فارابی ازفیلمنامه ها، ملاك چیست؟ كاراموند: بر طبق فهرستی كه اخیرا از عملكرد مالی بنیاد فارابی انتشار یافته است، این بنیاد تنها در بخش پشتیبانی از تحقیق و نگارش فیلمنامه مجموعاً به پرداخت یك میلیارد و 396 میلیون تومان متعهد شده است.



خبرگزاری مهر- گروه هنر- زهرا منصوری: با روی كار آمدن حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، شعار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص شفاف سازی قوت بیشتری گرفت است بطوریكه در چند وقت اخیر، شاهد انتشار گزارش عملكرد مالی موسسه های تابع این سازمان هستیم.
هفته گذشته علاوه بر انتشار جزئیات مالی فعالیت های موسسه رسانه های تصویری، انجمن سینمای جوانان ایران، مركز گسترش مستند و تجربی در دوره دوازده ماهه سال ۹۷، گزارش عملكرد مالی بنیاد سینمایی فارابی هم در این بازه زمانی منتشر گردید.
بنیاد سینمایی فارابی كه در سال های گذشته عادت به انتشار جزئیات تولید فیلم های در حال ساخت و مورد حمایتش داشت و بیشتر از هشت ماه است كه از انتشار این گزارش ها خودداری كرده است، حالا در اقدامی روشنگرانه فهرستی را منتشر نموده كه شامل بخش هایی همچون «حمایت از تحقیق و نگارش فیلمنامه»، «حمایت از تولید و ساخت آثار سینمایی در چارچوب تسهیلات»، «حمایت از تولید فیلم اول»، «حمایت از تولید آثار سینمایی بوسیله مشاركت در سهم مالكیت فیلم»، «كمك به تامین منابع اطلاعاتی و مطالعاتی سینمای حرفه ای به منظور روزآمدسازی دانش سینماگران»، «حمایت از آماده سازی فنی آثار سینمایی در حوزه لابراتواری و استودیویی»، «حمایت از نگارش فیلمنامه و تولید و ساخت آثار سینمایی كودك و نوجوان»، «حمایت از تبلیغات، بازاریابی و اكران آثار سینمایی كودك و نوجوان»، «حمایت از برگزاری جشنواره بین المللی فیلم كودك و نوجوان»، «حمایت از حضور فرهنگی و تجاری، بازاریابی و اكران آثار سینمایی در منطقه و جهان» و «كمك به اجرای طرح سیمرغ و پروانه ها در استان ها» می شود.
كمك مالی برای نگارش فیلمنامه؟
این لیست مانند بسیاری دیگر از لیست های مالی تا به امروز منتشرشده از طرف زیرمجموعه های سازمان سینمایی، طبیعتاً نیاز به بررسی و صحت سنجی در زمینه عملكرد مالی هدفمند و مهمتر از آن سودمند دارد و می توان به هر یك از سرفصل های این گزارش به صورت مجزا پرداخت اما در گزارش حاضر تلاش نموده ایم صرفاً درباره بند نخست حمایت های فارابی یعنی «حمایت از تحقیق و نگارش فیلمنامه» در گفتگو با برخی افراد دریافت كننده این تسهیلات، بیشتر درباره كم و كیف پروسه حمایتی فارابی در این زمینه جویا شویم.
در جدول در رابطه با بخش «حمایت از تحقیق و نگارش فیلمنامه» از ۱۸ فیلمنامه به صورت مستقیم نام برده شده است كه بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به نویسنده و یا محقق آنها پرداخت صورت گرفته است و این تعهدات در كنار بودجه تخصیص یافته به سه سرفصل «ایجاد پایگاه اطلاع رسانی سینماقصه» و «پژوهش درباره سرگذشت ۳۵ ساله بنیاد فارابی» و نیز «برگزاری جلسات تخصصی فیلمنامه» مجمموعاً رقمی معادل یك میلیارد و ۳۹۶ میلیون تومان طی ۱۲ ماه سال ۹۷ برای بنیاد فارابی تعهد مالی به دنبال داشته است.

گزارش بنیاد سینمایی فارابی از این عدد و رقم های صدمیلیونی در بخش های مختلف و حتی همین بخش مذكور كم ندارد اما به منظور اطلاع از چگونگی حمایت های صورت گرفته از بند نخست با بعضی از حمایت شده ها تماس گرفتیم.
حمایت از چند نام قرارداد با یك نفر؟
هرچند بعضی از این حمایت شده ها حاضر به پاسخگویی به چند سوال ساده نشدند و در مقابل سوال های مطرح شده ترجیح دادند سكوت كنند اما از میان افراد این لیست و البته از میان تماسهای محدود ما، فرید مصطفوی نویسنده «دست در دست» با سوژه اجتماعی و ابوالفضل جلیلی نویسنده «مسیر معكوس» با سوژه اجتماعی درباره چند و چون این حمایت ها توضیحاتی ارائه كردند.
پیش از تماس با فرید مصطفوی با مجتبی میرطهماسب نویسنده «مستی اعماق» كه بنابر گزارش فارابی تا كنون ۷۵ میلیون تومان از مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تعهدشده را برای تحقیق و نگارش این فیلمنامه دریافت كرده است، تماس گرفتیم كه عنوان نمود اصولاً تمایلی به مصاحبه با رسانه ها ندارد.
محسن عبدالوهاب هم فیلمنامه نویس دیگری است كه تابحال ۷۵ میلیون تومان برای تحقیق و نگارش فیلمنامه ای با عنوان «ما از جهنم آمده ایم» از فارابی دریافت كرده و بنابر تعهد فارابی ۲۵ میلیون دیگر نیز دریافت خواهد كرد، اما در پاسخ به پیگیری خبرنگار مهر درباره پروسه دریافت و بهره گیری از این بودجه حمایتی عنوان نمود با عنایت به اینكه طرف قرارداد او مجتبی میرطهماسب بوده است نه بنیاد سینمایی فارابی و تحت نظر او كار می كند، نمی تواند توضیحات بیشتری عرضه نماید.
فرید مصطفوی هم كه در گزارش فارابی نامش بعنوان فیلمنامه نویسی كه ۷۵ میلیون تومان برای تحقیق و نگارش فیلمنامه ای با عنوان «دست در دست» درج شده است، می گوید طرف قراردادش مجتبی میرطهماسب بوده است نه بنیاد سینمایی فارابی!مجتبی میرطهماسب
مصطفوی نویسنده «دست در دست» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره كیفیت پشتیبانی از فیلمنامه اش عنوان كرد: «دست در دست» زیرمجموعه از آثاری است كه مجتبی میرطهماسب و رخشان بنی اعتماد با بنیاد سینمایی فارابی برای ساخت آنها صحبت كرده بودند كه تم مجموعه «كارستان» را دارند؛ مجموعه ای كه قبل از این ساخته شده بود. این را هم باید عنوان كنم كه هم اكنون مراحل بازنویسی «دست در دست» است.
مصطفوی: من در متن سینما نیستم و نمی دانم رقم عادلانه ای برای این فیلمنامه در نظر گرفته شده است یا نه ولی باید به این مساله توجه داشت كه وقتی شما یك فیلمنامه تخیلی می نویسید برای مثال چیزی نزدیك به ۲ ماه زمان می برد اما گاهی برای یك فیلمنامه باید تحقیق پژوهشی و مستندهایی جمع آوری شود و باید انرژی و وقت بیشتری گذاشت وی درباره فیلمنامه هایی كه مجتبی میرطهماسب با بنیاد سینمایی فارابی برای نگارش آنها به نتیجه رسیده است، اظهار نمود: بطور دقیق نمی دانم كه ایشان برای چند فیلمنامه با بنیاد سینمایی فارابی به نتیجه رسیده اند اما فكر می كنم چهار یا ۵ فیلمنامه باشد با این وجود از كم و كیف آنها خبر ندارم.
پرداخت قسط پایانی به شرط توافق با تهیه كننده
مصطفوی درباره این فیلمنامه كه حمایت صد میلیون تومانی از آن شده است، اظهار داشت: قراردادی كه ما داریم به این صورت است كه فعلاً فیلمنامه را بنویسیم و اگر به تهیه كننده برای ساخت رسیدیم، قسط پایانی آن به مبلغ ۲۵ میلیون تومان پرداخت گردد درواقع اگر تهیه كننده پیدا نشود این مبلغ هم پرداخت نمی گردد.
این فیلمنامه نویس درباره نیاز فیلمنامه «دست در دست» به پشتبانی مالی هم توضیح داد: این فیلمنامه، پژوهش مفصلی داشت چونكه درباره برخی از روستاهای ایران، كارآفرینی و توانمندسازی روستاییان است؛ روستاهایی كه عده ای به آنجا می روند و زنان را برای كارهایی مثل صنایع دستی توانمند و بدین سان كارآفرینی می كنند بنا بر این كار تحقیق آن نسبتاً طول كشید. هرچند بخش تحقیق تمام شده است ولی همه این موارد باید تبدیل به قصه می شد و بر طبق آن قصه پردازی می كردم.
مصطفوی توضیح داد: من در متن سینما نیستم و نمی دانم رقم عادلانه ای برای این فیلمنامه در نظر گرفته شده است یا نه ولی باید به این مساله توجه داشت كه وقتی شما یك فیلمنامه تخیلی می نویسید برای مثال چیزی نزدیك به ۲ ماه زمان می برد اما گاهی برای یك فیلمنامه باید تحقیق پژوهشی و مستندهایی جمع آوری شود و باید انرژی و وقت بیشتری گذاشت طبیعتاً این نوع پروژه ها زمان بر تر هستند خصوصاً اینكه باید از دل یك كار مستند و واقعیت های روزمره قصه بگوییم به صورتی كه به بخش مستند آن هم لطمه نخورد. چنین پروژه هایی دشوارتر و زمان برتر هستند و با كارهای معمولی تفاوت دارند.
انتشار لیست حمایت های دولتی، منطقی است
ابوالفضل جلیلی نویسنده و كارگردان «مسیر معكوس» هم ضمن بیان این مطلب كه «انتشار این فهرست های حمایتی كار خوبی است و منطقی است یك جای دولتی مثل فارابی فهرست حمایت های خودرا اعلام كند»، درباره حمایت ۴۰ میلیون تومانی از فیلمنامه «مسیر معكوس» به قلم خودش، به خبرنگار مهر اظهار داشت: من این حمایت ۴۰ میلیون تومانی را بطور كامل دریافت كرده ام.
وی توضیح داد: من در هیچ چیزی صرفه جو نیستم به جز فیلمسازی چون معتقدم بجای ساخت فیلم های گران قیمت، می شود فیلم های ارزان تری ساخت البته این مساله درباره فیلم های تاریخی صدق نمی كند اما درباره فیلم های هنری و حتی تجاری می شود كاری كرد كه كم خرج تر از آب در بیایند.

جلیلی عنوان كرد: من خودم همیشه علاقه دارم كه فیلم هایم كم خرج باشند به همین دلیل همیشه در فیلم های تعداد عوامل صحنه و پشت صحنه كم هستند برای مثال هم اكنون «در مسیر معكوس» خودم كارهای كارگردانی، نویسندگی، فیلمبرداری، طراحی صحنه و… را انجام می دهم یا دستیارم علاوه بر كارهای خود، كارهای صدابرداری و… را نیز انجام می دهد اما واقعیت این است كه آنقدر در كشور ما قیمت ها روز به روز افزوده می شود كه ما نمی دانیم باید چه كار نماییم. برای مثال واقعاً مناسبات دلار با غذا چیست؟ البته برخی از بازیگران ما كودك هستند و در ارتباط با غذاهای تهیه شده سخت گیری ندارند اما بازیگران حرفه ای روی این مسائل حساسیت بیشتری دارند و باید هزینه بیشتری نماییم.
۴۰ میلیون تومان برای تكمیل یك فیلمنامه
این كارگردان با اشاره به اینكه قبل تر این فیلمنامه را نوشته و فارابی آنرا از او خریده بوده است، اظهار نمود: نمی خواهم از علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تعریف یا حمایت كنم ولی تابش نخستین مدیر فارابی بود كه با من هیچ گونه آشنایی نداشت اما در زمان تعطیلات نوروز به من زنگ زد و به دیدارش رفتم. وی در آنجا به من گفت تو چرا كار نمی كنی؟ بدین سبب همین صحبت های وی نخستین حمایتش از من بود و موجب شد من از او خوشم بیاید البته بعدها متوجه شدم او با همه به همین شكل كار می كند.
جلیلی: آقای تابش از من پرسید كه آیا فیلمنامه ای در دست دارم یا نه كه پاسخ دادم تنها چهار خط نوشته دارم اما آقای تابش به من گفت همان ها را بیشتر كن تا آنرا از تو خریداری نماییم وی افزود: آقای تابش در ادامه از من پرسید كه آیا فیلمنامه ای در دست دارم یا نه كه پاسخ دادم تنها چهار خط نوشته دارم اما آقای تابش به من گفت همان ها را بیشتر كن تا آنرا از تو خریداری نماییم و این دومین حمایت بود آقای تابش از من بود. باید عنوان كنم من بیشتر از اینكه به پول نیاز داشته باشم به حمایت معنوی نیاز دارم خودم هم همیشه وقتی می خواهم از كسی حمایت كنم می گویم من پول ندارم ولی می توانم به صورت معنوی از شما حمایت كنم از همین رو فكر می كنم این كار فارابی با ارزش است.
جلیلی با اشاره به اینكه ابتدا خلاصه فیلمنامه ای به بنیاد فارابی داده و بعد قرار شده است كه نسخه اصلی «مسیر معكوس» را به این بنیاد عرضه نماید، اظهار نمود: بنیاد سینمایی فارابی بعد از این موضوع، به من ۴۰ میلیون تومان داد كه این مبلغ برای من بسیار عالی بود.
این كارگردان درانتها درباره سرانجام «مسیر معكوس» توضیح داد: ما این روزها در استان قم مشغول ساخت این فیلم هستیم. «مسیر معكوس» با محوریت نوجوانان، قصه شخصی را روایت می كند كه می خواهد در شرایط فعلی كه بیشتر درها بسته است، موفق باشد.


منبع:

1398/03/13
15:20:19
5.0 / 5
4125
تگهای مطلب: بازیگر , تخصص , تهیه كننده , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری