نواهای ماندگار بهاری-۲؛

وقتی توصیف جای روایت را می گیرد، در هوای بوی عیدی

وقتی توصیف جای روایت را می گیرد، در هوای بوی عیدی كاراموند: قطعه كودكانه مرحوم فرهاد مهراد با گذشت ۴۲ سال از تولید و اجرای آن همچنان در برگیرنده بخش اعظمی از خاطرات نوستالژیك مردم ایران در روزهای منتهی به فصل بهار و عید نوروز بوده است.


دریافت 5 MB
به گزارش كاراموند به نقل از مهر، مرحوم فرهاد مهراد همچون خوانندگان شناخته شده موسیقی كشورمان است كه آثارش همواره موردتوجه مخاطبان موسیقی پیشرو بوده است. او طی سال های پرفراز و نشیبی كه در فعالیت های هنری خود داشت همواره آثارش دربرگیرنده حواشی و داستان هایی بود كه هر مخاطب را به سمت خود جلب می كرد.
یكی از آثاری كه از طرف فرهاد مهراد سپس تولید و آفرینش به شدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و همچنان باز بعنوان یكی از نوستالژیك ترین و پرخاطره ترین آثار موسیقی كشورمان در بین مردم بشمار می رود قطعه «كودكانه» با ترانه شهیار قنبری است كه طی سال های متمادی به سبب مضمون و محتوای نوستالژیك و نزدیك به نوروز بارها و بارها از رسانه های مختلف دیداری و شنیداری پخش گردید و آنچنان مورد استقبال قرار گرفت كه خیلی از مردم دیگر آنرا بعنوان گوشه ای از فرهنگ شنیداری خود پذیرفته اند.
اگرچه این اثر موسیقایی بار توسط برخی از خوانندگان بازخوانی شد، اما فضای حسی كه صدای فرهاد مهراد به این اثر بخشید، تداعی گر حسی نوستالژیكی است كه انعكاس و استمرار آن فقط با شنیدن نسخه اصلی اثر میسر است.
این قطعه كه ترانه آن در سال ۱۳۵۵ توسط شهیار قنبری به مخاطبان معرفی و به آهنگسازی اسفندیار منفردزاده و خوانندگی فرهاد مهراد به توده بیشتری از مردم كوچه و بازار شناسانده شد، آنچنان مورد اقبال جامعه قرار گرفت كه دیگر آنرا بعنوان ترانه «كودكانه» نمی شناسند و بیشتر مخاطبان برمبنای باخبر اول ترانه كه با «بوی عیدی…» شروع می شود، آنرا به یكدیگر معرفی می كنند.
اگرچه این قطعه در دوران پرالتهاب منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی ایران تولید شد، اما خیلی ها با شنیدن و زمزمه این ترانه حال و هوای كودكی و دوران پرخاطره و البته متفاوت سال هایی را به یاد می آورند كه از تجملات و زنگارهای پرزرق و برق عیدانه نزدیك به سال تحویل خبری نبود.
امیر بهاری پژوهشگر و منتقد موسیقی درباره خاصیت های ماندگاری این قطعه به خبرنگار مهر توضیح داد: به اعتقاد من این قطعه به جای آنكه نوروز را «روایت» كند، نوروز را «توصیف» می كند. بااینكه ترانه و آهنگسازی این اثر دارای كیفیت های ارزشمندی است و نمی توان این خاصیت ها را نادیده گرفت. اما اجرای این ترانه توسط فرهاد مهراد باز بسیار حائز اهمیت می باشد. وی در این قطعه كوشیده است فضای ترانه را با حال و هوای كاملاً بهاری اجرا نماید و آن قدر هم در این اثر قوی بوده است كه شما در قسمتی از ترانه همچون «بوی تند ماهی دودی…» به اتكای دم و بازدمی كه خواننده از خود ایجاد می كند، كاملاً خودرا در آن فضا قرار می دهید. این یك حس فوق العاده بی نظیری است كه خواننده با به كار بردن یك ترفند بسیار ساده آنچنان قطعه را تبدیل به یك قطعه تأثیرگذار كرده كه همچنان با شنیدن آن می توانیم خاطرات نوستالژیكی را در ذهن خود تداعی نماییم.»
اگرچه پخش قطعه «كودكانه» فرهاد به همراه دیگر آثارش سپس درگذشت وی توسط سازمان صدا و سیما با اعتراض شدید خانواده این هنرمند مواجه و سبب شد تا آنها اقدامات مستمری را در احقاق حقوق معنوی و مادی پخش این آثار طی مكاتبات حقوقی و رسانه ای با قوه قضائیه و رسانه ها انجام دهند، اما وقوع چنین فضایی هم سبب فراموشی این اثر ماندگار موسیقایی در گوش شنیداری مردم نشد. گویی اینكه عید بدون شنیدن ترانه «كودكانه» یا همان «بوی عیدی…» عید نمی گردد و این همان رمز و ماندگاری یك اثر موسیقایی است كه دربرگیرنده مؤلفه های متفاوتی هم هست.
مرحوم فرهاد مهراد روز نهم شهریور ۱۳۸۱ پس از مدت ها مبارزه با بیماری در كشور فرانسه فوت كرد.

1398/01/03
15:05:25
5.0 / 5
4551
تگهای مطلب: آهنگساز , فرهنگ , كیفیت , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری