گفت وگو با بازیگر نقش جان گابریل بوركمان

شخصیت جاه طلبی كه به دنبال تغییر جهان است

شخصیت جاه طلبی كه به دنبال تغییر جهان است كاراموند: بازیگر نمایش «جان گابریل بوركمان» درباره این شخصیت اظهار داشت: با نگاهی به زندگی «ایبسن»، «بوركمان» را كاراكتری بروز یافته از قلب شخصی ترین تجربه های «ایبسن» می یابیم.


به گزارش كاراموند به نقل از ایسنا، امیرحسین سرداریان درباره خصوصیت های شخصیت «جان گابریل بوركمان» كه خودش نقش آنرا بازی می كند، اظهار داشت: خصوصیت های بوركمان چندان ناآشنا نیست و مشابه آن در كاراكترهایی مانند فیتز كارالدوی اثر هرستوگ و دكتر فاوست قابل مشاهده می باشد.
وی اضافه كرد: آنچه سبب تفاوت بوركمان می گردد تلاش خستگی ناپذیر این شخصیت برای به چنگ آوردن قدرت در جهت رسیدن به هدفی است كه جنبه شخصی ندارد.
سرداریان اضافه كرد: بوركمان مانند همه شخصیت های جاه طلب به دنبال خلق و استفاده از موقعیت است، اما برخلاف خیلی از كاراكترهای مشابه این كار را در جهت هدفی بزرگ تر یعنی تغییر جهان و گسترش رفاه انجام می دهد.
بازیگر نقش «بوركمان» درباره این نمایشنامه اظهار داشت: داستان نمایش مربوط به زمانی است كه جان گابریل بوركمان مدت زیادی خویش را در خانه حبس كرده است و تقریباً هیچ ارتباطی با همسر و پسرش ندارد.
وی افزود: درك نسبت بین شخصیت ها و در واقع تمام ماجرا تنها زمانی میسر می گردد كه به حدود سیزده سال پیش برگردیم؛ یعنی زمانی كه بوركمان به جرم اختلاس محكوم به پنج سال زندان شده است و بعد از آن هم هشت سال در اتاق خود با افكارش تنها بوده و منتظر اظهار پشیمانی از سوی مردم نسبت به رفتاری است كه با او داشته اند.
بازیگر نمایش های «مفیستو» و «هملت و دن كیشوت» اضافه كرد: «جان گابریل بوركمان» اثر پرشخصیتی نیست و بیشتر كاراكترها در روند پیشبرد داستان، اهمیت مركزی دارند. پسر و همسر بوركمان و روابط خصمانه آنان بخش مهمی از نمایش هستند، همینطور خواهر همسر بوركمان كه بعد از گذشت دو سوم از نمایش متوجه ارتباط او با جان در جوانی می شویم كه گره گشای بخش اعظم معماهای این نمایشنامه است.
سرداریان با اشاره به دراماتورژی نمایشنامه «جان گابریل بوركمان» اثر هنریك ایبسن برای این اجرا اظهار داشت: دیالوگ ها و فضای كلی این نمایش به میزان زیادی به متن اصلی پایبند بوده و اجرایی مینیمال از متن اصلی است.
كارگردان نمایش «رسیتالی برای آخرین مترسك زمین» با اشاره به ارجاعات برون متنی این نمایشنامه دراماتورژی شده اضافه كرد: مخاطبین آثار ایبسن و علاقه مندان به فرهنگ و تمدن غرب در مواجه با ارجاعات پنهان و آشكار این متن، ردی از فرهنگ باستان و تأثیر اندیشه فیلسوفانی مثل هگل و نیچه را خواهند یافت.
وی اجرای بوركمان توسط این گروه را تجربه سلوك درونی و اقدامی با هدف بومی كردن مفاهیم روشنگری در جامعه دانست و درباره همكاری با «سعید كریمی» كارگردان این اثر اظهار داشت: سعید كریمی از دوستان قدیمی ام است و همكاری مان به سال ها پیش و زمان آغاز فعالیت تئاتری ام در سال ۱۳۸۰ بازمی گردد و نمایش «بوركمان» كه سال قبل در دانشگاه تهران روی صحنه رفت به این همكاری شكل جدیدی داد.
بازیگر نقش بوركمان درباره «هنریك ایبسن» خالق این نمایشنامه اظهار داشت: تا قبل از ایبسن، نمایشنامه های مطرحی با زبان نروژی نوشته نشده است و بیشتر آثار آن دوره جامعه نروژ، متأثر از متون فرانسوی است. ایبسن با آگاهی از این موضوع، به نوشتن آثاری با زبان نروژی اقدام نموده و به شكلی سبب زنده ماندن این زبان در ادبیات نمایشی می گردد. این اقدام وی در مقیاسی كوچك تر با نقش فردوسی در حفظ ادبیات فارسی، همینطور دانته و گوته در تداوم ادبیات ایتالیا و آلمان قابل مقایسه است.
وی نمایشنامه «جان گابریل بوركمان» را متأثر از زندگی شخصی ایبسن دانست و اظهار داشت: تاكید ایبسن بر رابطه «جان» و پدرش در این متن به رابطه این نویسنده با پدر خود اشاره دارد و ترك شدن «جان» توسط پسرش «ارهارت» هم ملهم از آسیبی است كه نویسنده در زندگی اش تجربه كرده است و این نشانه ها مخاطب را به این نتیجه می رساند كه بوركمان از قلب شخصی ترین تجربه های ایبسن بیرون آمده است.
نمایش «جان گابریل بوركمان» به كارگردانی سعید كریمی از ۱۰ آبان تا ۲ آذرماه ۹۷، ساعت ۲۰: ۳۰ در سالن اصلی مجموعه تئاتر مولوی روی صحنه رفته است.



1397/08/26
18:09:18
5.0 / 5
4521
تگهای مطلب: بازیگر , دانشگاه , زندگی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
karamond.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كاراموند محفوظ است

كاراموند



برند کاراموند لاکچری